Gå til innhold
Arkivverket

[#33023] Fredrik Tybring i Bjerkreim


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Fredrik Tybring var bestyrer på Tengesdal i Bjerkreim (Rogaland) i 1865. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=224&teljing=ft1865&filnamn=f61115.wc2&amt=11&funnenr=261>Lenke I løpet av noen år i Bjerkreim, fikk denne karen (minst) fire barn med tre kvinner, som alle ser ut til å ha tjent hos ham. Får ikke til å legge inn lenke her, men søk på Tybring som far blant døpte i Helleland.Han kan se ut som en parodi på husbond som tar seg til rette, - men er det noe som vet noe mer om denne karen? Hvor ble det av ham? Og ikke minst: Hvem var foreldrene og søsknene hans. Det er en del Tybring'er i Egersund på denne tiden, men forsøk på å kartlegge dem har ikke egentlig plassert den gode Fredrik. Selv om jeg har en teori om at han er bror av Søren Puntervold Tybring i Egersund.Her sies det at han bestyrer gården for stefaren, sagfører Puntervold i Egersund. Får da anta at Fredriks mor er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Fredriks far var Fredrik Tybring Sogneprest til Selbu eller Tydal og mor var Fredrikke Sophie Lovise Scharffenberg f. 1824 i Bergen d. 1871 Eigersund (hun ble gift med sagfører Puntervold disse bodde i Eigersund. Fredrik hadde en bror som het Søren han var Kjøpmann og skipsreder i Eigersund. Fredrik solgte sine eiendommer i 1875 og flyttet til Eigersund der han var kjøpmann han giftet seg to ganger og fikk 11 barn i disse ekteskapene, han fikk 5 barn da han bodde på Tengesdal med 3 forskjellige mødre. Dette er avskrevet ifra Bjerkreimboka nr III. Håper dette kan hjelpe deg litt videre. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk, Bente!De barna jeg har funnet i Bjerkreim er: Med Hanne Rebekka Jonasdatter Seglem: Josefa (1867). Med Siri Børildsdatter: Sine (1868), Martin (1873). Med Inger Børildsdatter: Jette (1872). Vet du hvem det femte barnet er?Hvem giftet Fredrik Tybring seg med? Jeg finner ingen ekteskap av Fredrik Tybring (eller noen Fredrik) i Egersund 1879-92. Jeg finner ingen barn av Fredrik Tybring eller Fredrik Fredriksen i Egersund (i Digitalarkivets lister over døpte 1866-1905.Hvem var hans far? Det er ikke vanskelig å spore moren i Bergen (kirkebøker på DA),men hvem var sognepresten Fredrik Tybring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.