Gå til innhold
Arkivverket

[#33032] Familien Ibsen fra Stege på Møn


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Hei. Ved en feil havnet dette innlegget i Arkivforumet, men nå skulle det være på rett plass: Jeg er på jakt etter informasjon om familien Ibsen fra Stege på Møn i Danmark. Rasmus Ibsen var visstnok født i 1632, og hans tre sønner dro til Norge. Hvis Rasmus var født i 1632, så ville han ha vært ca 57 år når han fikk sin første sønn. Slett ingen umulighet, men? Er det noen som kan verifisere fødselsåret til Rasmus Ibsen, og når hans sønner ble født. Kjenner vi hans kone? Er det riktig at han var sønn av Simen Ibsen-Holst? Det fins noe som heter 'Norske slægter 1915'. Her omtales familien Ibsen fra Stege på Møn. Er det noen som kjenner dette tidsskriftet, og om det er noe viktig informasjon om Ibsen? Det ble mange spørsmål, men kanskje er det noen som vet svarene? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Rasmus Ibsen var dikterens 2g tippoldefar. Hans sønn Jan skal være født i 1677, Mathias vet jeg ikke når var født, heller ikke Peter. Sistnevnte var gift 3 ganger. Rasmus var sønn av Simen Ibsen-Holt. I 'Skiens historie' av Einar Østvedt finner du en god del om dette, dessuten hos Einar Østvedt: Henrik Ibsen - barndom og ungdom, Skien 1973, ca.s. 10-15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Da har vi alså: Skipper og handelsmand i Stege på Møen Danmark Rasmus Ibsen - Holt (1632-1703)g.m.Eva Johansdtr Osterland. Deres sønn: Peder Rasmussen Ibsen (1690-1766) Skipper f. Stege på Møen (tok boregerskap til Bergen) g.m. Birgitte Henriksdtr Holtermann (1692-1728). Deres sønn: kjøpmann og skipper i Bergen Henrik Pedersen Ibsen (f.1726 d. 1765 i Bergen)g.m.Wenche Dicington (1738-1780). Deres sønn: skipskaptein Henrik Ibsen (f.1765 i Bergen d. 1797 v/ skipsforlis) g,m. Johanna Cathrine Plesner (1770-1847). Deres sønn: forretningsmann Knud Ibsen (f. ca. 1797 i d. 1877 i Skien) g.m. Marichen Cornelia Altenburg. Deres sønn dikteren Henrik Ibsen (f. 1828-1906)Andre fra Stege på Møen som enda ikke er plassert: Mathias Ibsen styrmann. Døde på hjemreise fra Frankrike 1730. Han var g.m Anne Marie Henriksdtr Holtermann (1688-1720). Hun var søstrer til overstående Birgitte. Han kan vel kanskje være bror til skipper Peder Ibsen (1690-1766) To brødre som giftr seg med 2 søstre ??Så har vi Jens Ibsen som skal være født i Stege på Møen 1720, død 1804. Han var klokker i Haus 1755-1778. Jens Ibsens datter Elisabeth Kristina (1759-1835) var gift med sersjant og gjesgiver Nils Johansson Harbitz (1741-1810) Harbitz familien var og kjent som en sjøfartsslekt. Elisabeth Ibsen og Nils Harbitz sønn Jens Andreas Harbitz var bl.a. styrmannNoen som klarer å plassere Mathias og Jens ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei. Her kom det frem mye interessant. Jeg har opplysninger om at Mathias Ibsen var sønn av Rasmus Ibsen i Stege, og altså bror til Peter og Jan (Johan). Mathias er i følge Family search (i den grad vi skal stole på det) født ca. 1689. Tradisjonen vil ha det til at de tre brødrene kom til Hordaland (Bergen) og bosatte seg der og ble gift med tre søstre Holtermann. Jan Kåre nevner at kona til Rasmus het Eva Johansdtr Osterland. Det har jeg hørt før, men kan det bevises? Jan Kåre nevner også Peter g.m. Birgitte Henriksdatter Holtermann. Peter var i tillegg gift med to til, og Jakob, sønn i tredje ekteskap, hadde en datter som het Elsebe og ble gift med Anders Jeppesen fra Odense. De havnet av alle plasser ytterst på Helgelandskysten, i Træna, og en stor del av dagens innbyggere på Træna er etterkommere etter Elsebe og Anders. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Har en Johan Ibsen f.1677 d.1752. Han var gift med Catrine Henriksdtr Holtermann. Er det denne Jan (Johan) du nevner som bror til Peter og Mathias, Håkon? Da har vi isåfall 3 brødre Ibsen fra Stege på Møen som er gift med 3 av døtrene til Henrik Holtemann og Anna Carstensdtr Bagge. A.C. Bagge begravet Korskirken Bergen 11/5-1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Etter den informasjonen jeg har er Johan (Jan), Mathias og Peter brødre. Det fins et tidsskrift som heter 'Norske slægter 1915'. Her omtales familien Ibsen fra Stege på Møn (s. 104-105) (se Tore Vigerusts hjemmeside). I følge Vigerust er dette heftet vanskelig å få tak i, men kanskje vi kan finne det på et bibliotek, evt. antikvariat. Føler at vi trenger litt mer håndfast om denne familien. Må vel også prøve å få tak i Skiens historie. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Der står detskipper Peder Ibsen fra Stege, borgerskap Bergen 1726 g.m. Barbra Henrichsdatter Holtermann(1692-1728)sønn: kjøpmann og skipper i Bergen Henrik Ibsen (1726-1765) g.m. Wenche Dishington (1738-80)sønn: kjøpmann i Skien Henrik Ibsen (1765-98) g.m. Johanne Cathrine Plesner (1770-1847)sønn: kjøpmann i Skien Knud Ibsen (1797-1877) g.m. Marichen Cornelia Martine Altenborg (1799-1869)sønn: dikteren Henrik Johan Ibsen....osv.Dessuten litt om etterslekt og dikterens søsken.Med forbehold om riktig avskrift. Og med forbehold vedr. opplysningenes sannhetsgehalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Håkon spurte vel opprinnelig om noen kjente opphavene til de tre Ibsen-guttene, Mathias, Johan og Peter som slo seg til i Bergen og ble gift med hver sin søster Holtermann. Dessverre har jeg ikke så mye å tilføye, kun det at Rasmus skal ha vært gift to ganger slik at to av guttene kom fra et ekteskap mens den tredje kom fra det andre slik at han ble deres halvbror. Hans hustruers navn kjenner jeg ikke. Sitter dessverre et stykke unna kildene til dette, men kan komme tilbake senere.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Rolf Erik: det høres interessant ut at Rasmus var gift to ganger. Da kan det synes som om Rasmus hadde to barn i første ekteskap, Ingeborg f. 1674 og Johan f. 1677, og i hvert fall to barn i andre ekteskap, Mathias f. ca. 1689 og Peter f. ca. 1690. I så fall, hvem var konene hans? Var Eva Johansdatter Overland hans andre kone? Når du kommer tilbake til kildene dine Rolf Erik, vil det være fint om du kan oppklare noe av dette. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

I mine notater har jeg knyttet 'Slægtsbog for familjen Holtermann' fre 1902 til postulatet om at brødrene kom fra to ekteskap. Jeg har ikke tilgang på boken lokalt og har derfor ikke fått bekreftet om dette er riktig, men om noen har tilgang til boken og kan sjekke hadde det vært fint. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

KIRKEBOKOPPSLAG FRA STEGE: Stege Kirkebog har flere lakuner: 1666-1677, et blad fra 1690-91, og 1713-1734, for døbte, og iøvrigt er den affotograferede udgave vanskelig at læse. Begr. 13.2.1679, Rasmus Ibsens dødfødte Banr i Stege. Kom i Kirchen. Begr. 15.4.1681, Rasmus Ibsens Hustru i Stege. Kom i Kirchen. (hendes navn nævnes ikke. Rasmus Ibsen havde åbenbart begravelse i kirken). Viet i Stege 8.2.1682, Rasmus Ibsen og Karen Jørgensdatter i Stege. Døbt 13.7.1682, Rasmus Ibsens Dt. Margrete. (5 mdr. efter brylluppet) Døbt 14.5. 1684, Rasmus Ibsens Søn Matthias. Døbt 28.2. 1686, Rasmus Ibsens Dt. Anna-Maria. Begr. 14.9. 1687, Rasmus Ibsens dødfødte Barn, ved Beenhuset imellem 11 og 12 i Kirchen. 1 Sdr. (betaling 1 slettedaler) Døbt 21.10.1688, Rasmus Ibsens Søn Gallus. Begr. 13.12.1690, Rasmus Ibsens liden Søn Gallus, af Møllegaden, lagt hos det andet hans barn ved Beenhuset, imellem 11 og 12 i Kirchen, 1 Sdr. Døbt 30.3.1694, Rasmus Ibsøns i Stege, PeiterRasmus Ibsen ses i Stege 1676, En Soldat, som døde til Rasmus Ibsøns I Stege, nom. Anders Jensen.Som faddere ses: 23.10.1696, Karen Rasmus Ibsens i Møllegaden ( = Karen Jørgensdatter). 26.5.1699, Rasmus Ibsens Søn Johan og Dt. Margrethe i Møllegaden. 7.7.1702, Rasmus Ibsens Dt. Ingebor i Møllegaden. 29.11.1705 + 29.1.1706, Johan Ibsen (= Johan Rasmussen Ibsen) 5.2.1706 + 19.11.1706, Sal. Rasmus Ibsens Dt. Margrethe. 15.12.1706, Sal. Rasmus Ibsens Dt. Anne Maria. Rasmus Ibsens død er ikke fundet i Stege kirkebog. ( Rasmus Hansen Knag dør 1703, men denne er ikke den samme, han bor ved Torvet. Rasmus Ibsen i Møllegaden, som var den østre ende af Stege, fra Torvet til Mølleporten.Peiter Ibsen ikke gift i Stege før 1719 (lakune i bryllupper 1719-1731). - men han er vel gift i Bergen? Jens Ibsen født 1720 ses ikke i Stege (lakune 1713-1734). (Hvis han i øvrigt var 64 år i 1780, skal han være født 1716. Da var Peiter Ibsen 22 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takket være Jan Kåre er mange brikker falt på plass. Da stemmer altså antagelsen om at Rasmus Ibsen var gift to ganger. Jan Kåre nevnte i innlegg 4 at Rasmus var gift med Eva Johansdatter Osterland. Kan det være hans første kone? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Blant mine notater finner jeg følgende: 'Rasmus Ibsen var kjøpmann og hadde et avlsbruk i Stege i Danmark. Det sies om ham at han var både evnerik og foretagsom. I en dansk kilde heter det om ham at han 'spiste med sølv og drakk med sølvstøp orientalske viner som hans frue tappet av sølvdunker'. Han må ha vært gift flere ganger, og er også stamfar for den danske dikter Ingemann. Av Rasmus Ibsens åtte barn flyttet tre tilbake til sin farfars slekt i Bergen. Den ene, Mathias Ibsen, druknet ved forlis og ble begravet ved Bukne kirke på Skudenes. Den andre, Jan Ibsen, tok borgerskap som skipper i Bergen den 7. mars 1726 og var gift med Catharina Henrichsdatter Holtermann, datter av bergenskjøpmann Henrich Holtermann. Den tredje av sønnene, Peter Ibsen, fikk også borgerskap i Bergen, 7. februar 1726. Han var i 1721 blitt gift med en annen av kjøpmann Holtermanns døtre, Birgitte (Berit).' Dette notatet fikk jeg for mange år siden, før jeg ble bitt av 'slektsgranskerbasillen', og jeg har derfor ikke kilden. Her antydes det at Rasmus Ibsens far hadde bodd i Bergen og så flyttet tilbake til Danmark. Er det noen andre som kjenner opphavet til de opplysningene jeg har nevnt her? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Har lenge hatt en uplassert Jørgen Ibsen, og gjør et forsøk her om noen skulle kjenne til denne person: Kalles Procurator og Underfogd i Kristiansand Kirkebøker, da han gifter seg der 31.05.1763 med Birgitte Evensdatter Schive, som jeg heller ikke har klart å plassere. Denne Jørgen Ibsen er ikke nevnt i Norges Prokuratorer og Sakførere, og heller ikke i Kristiansand Borgerbok. Han nevnes som fadder i Kristiansand i 1661, og paret døper datteren Bolette Elisabeth Ibsen samme sted i 1668, som senere ble gift med Søren Didriksen Waage på Hidra ved Flekkefjord. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Takk for tipset, Håkon. Den Jørgen Ibsen som vises til i Tønsberg i 1655 ser ut til å være verge eller tilsvarende for 'Lille Peder Holck', han blir vel dermed for gammel til å være den Jørgen Ibsen jeg leter etter, men kanskje det kan være en slektning. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tor Wollan

Hører denne karen med her ???? Hans Ibsen var skattefogd i Orkdal og Gauldal fra 1707 til 1736, og døde 12/7 1748. Borgerskap fra Bergen ? Gift med Ingeborg Cathrine Meyer, dotter til sogneprest Edvard Meyer på prestegarden i Orkdal, ho var datterdatter til sølvfuten Ivar Andersen på Vestnes i Romsdal. Hans Ibsen var vistnok fra Stege på Møen, Danmark, hans bror Peder Ibsen, skipper, tok borgerskap i Bergen 1726 og ble oldefar til forfatteren Henrik Ibsen. En annen Ibsen, Mathias Ibsen., styrmann, tok borgerskap i 1711. Jan Ibsen, også han skipper tok borgerskap i 1726. Trolig var alle disse Ibsener brødre, eller i slekt, ettersom de alle kom fra Stege. Stamfar: Rasmus Ibsen Holst f 1632-d. 1703 g.m. Eva Johansdotter Osterland, handelsmann og skipper i Stege. Husker ikke helt hvor jeg fant dette, men det virker troverdig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Etter de opplysningene jeg har, hadde ikke brødrene Peter, Mathias og Jan Ibsen noen bror ved navn Hans. Men det er jo mulig likevel. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hans Ibsen er ikke i slekt med brødrene Ibsen i Bergen. Spørsmålet har vært luftet før (tema 25946).Husk at Ibsen er et patronymikon. Fornavnet Ib var/er ikke helt uvanlig i Danmark slik at mange forskjellige Ibsen-slekter kan ha oppstått.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Håkon. Bladde nettopp i noen gamle notater der jeg hadde skrevet ned noe fra Bergens Sjøfartsmuseums Årshefte 1961. I sin tid noterte jeg ned følgende: 'Rasmus Ibsen Holst, skipper og handelsmann, Stege på Møen, født 1631, død 31.12.1703 i Stege. Han var i sitt første ekteskap gift med Eva Johansdatter Ostenlands som døde i april 1681. Det var to døtre i ekteskapet. Han inngikk nytt ekteskap 08.02.1682 i Stege med Karen Jørgensdatter Prip. Hun var enke og bragte med to sønner inn i ekteskapet, Jørgen og Johan. I dette hans andre ekteskap var det 5 barn, 2 døtre og tre sønner, deriblant Mathias og Peter.Sønnene Mathias og Peter samt stesønnen Johan (som tok/fikk Ibsen som etternavn) endte alle opp i Bergen. Jeg håper jeg senere kan gå tilbake i kilden og evt finne flere detaljer samt forfatter og evt. kilder til artikkelen.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.