Gå til innhold
Arkivverket

[#33034] Tomtegt. 3 C i Oslo


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Kan det finnes bilder informasjon om Tomtegt. 3 c Jeg har forstått det som at den lå på vestsiden av Akerselva og munnet ut der hvor Spektrum ligger idag? Min oldefar Paul Christensen, drev skraphandel der ifra 1913-1917. Min mor fortalte at han hadde en god kammerat som het Haug og som var eier av flere gårder på Grønland. Hvem var Haug? Bostedet var i Heimdalsgt. 33 4etg. omtrent der hvor Mulla Krekar bor idag? Selv ble jeg født hjemme i Heimdalsgt. 17 i 1947. No. 17 var kjent ifra Oscar Bråtens roman(er) Oledar kom til Oslo i 1908 og i 1911 drev han skrabhandel i 2nden ladegang 2 og ifra ca. 1918 til 1924 kull- og vedhandel i Markvn. 11 1 etg. Eksisterer bygningene idag?Mor gikk på Vaterland barneskole ifra 1924 og oldefar drev da en butikk i et gårdsrom i Lilletorget 1. Kan det finnes bilder ifra den tid? Mor tok med seg venninder ifra Vaterland skole for de syntes det var morsomt å veie seg på vekten, men han likte det ikke så godt, da han var en nøye person. Lilletorget 1 ble vistnok oppkjøpt av Lecoma eller lignende på 30 tallet og et nytt bygg fordrev den gamle bygningsmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Byarkivet i Oslo har en database med bilder. Ved et søk på Tomtegata 3c finner du 5 bilder. Lenke Kanskje det ligger mere der? Mvh Bjørnar Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tomtegaten gikk parallelt med jernbanen fra daværende Østbanen mellom Jernbanetorget og Schweigaards bro (over Akerselven). (Tomtestrædet var en tverrgate til denne så denne kan vel man kanskje si munnet ut der Spektrum idag ligger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.