Gå til innhold
Arkivverket

[#33035] Etterlysn: Johan Henrik Mikkelsen og Hanna Larsdatter, Fredriksvern medio 1800


Gjest Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Stormoen

Søker informasjon om en søskenflokk: Barn av Matros Johan Henrik Mikkelsen f.1827 og hustru Hanna Larsdatter f. 1825 - begge i Fredriksvern. (Alle opplysninger iflg 65-telling)Barn: Johan Mikal, Lars Peter, Inger Johanne, og Hanna.Sistnevnte er min oldemor, og noenlunde dokumentert fra 1880-årene og fremover. - (blir det noensinnne nok ;-) )Søsknene derimot, - Og foreldrene, og deres aner, 'aner' jeg ikke noe som helst om. (les: har ikke klart å finne ut av)Derfor: Er det noen der ute som vet om event. etterslekt av de nevnte søsken, og/eller de nødvendigvis eksisterende forfedre/mødre til Johan H. og Hanna?Ett av de selvfølgelige problemer er naturligvis den manglende tilknytning til et gårdsnavn, - frustrasjonsnivået blir følgelig høyt, og ergo 'ropes det i skogen'Håper på svar . .mvhEven Stormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Johan Mikal bor fortsatt i Fredriksvern i FT-1900: LenkeGift med Inger Marie. Ingen barn i huset ved tellingen, men de kan ha flyttet ut for lengst...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Beklager sent svar her, men det har gått noen dager siden siste møte med pc-en, og var ikke klar over den lynraske responsen Jan Peter. Så tusen takk skal du ha! Bare stusset litt over den ugifte Inger Johanne. I lenken din - 1900 tellingen - står da vitterlig de to påfølgende personer, Josef Kruse og Anette Olsen oppført som sønn og datter av Inger Johanne?? (S & D)Hvis jeg ikke ser helt i kryss så sent på natten. Sprekt gjort på den tiden med to 'uægte' og attpåtil være ugift. Og på en forholdsvis liten plass som Fredriksværn (Stavern). Har nok blitt oppfattet som en smule 'løsagtig' av sin samtid, dessverre. Vel, skal prøve å nøste på disse trådene, og nok en gang: Takk for hjelpen!mvhEven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg søker etter opplysninger om noen søsken fra Stor-Elvdal, som reiste til Ringsaker ( Stange) ? Deres foreldre var Albert Andreassen Engen, og hustru Anne Helgesdatter. Det er følgende søsken: Pauline Engen, f. 20/8 - 1901 Ragnhild Engen, f. 24/10 - 1906, g. m. Ludvig Larsen, Brummundal eller Stange ? Astrid Engen, f. 27/3 - 1912, g. m. Marius Bakke ? Brummundal ? Oddvar Engen, f, 22/1 - 1918, d. 6/11 - 1997 ( på Tangen i Stange ) ? Signe Engen, f. 16/11 - 1920. Håper at noen som leser dette har en liten pekepinn på hvor det går an å få mer spor på disse personene. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror nok at du bør legge inn et nytt tema med denne etterlysningen. Muligens under Hedmark.Om du ikke får hjelp i debatten , kan du prøve med en henvendelse til historielaget på Stange.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei EvenFølgende har jeg funnet i Fredriksværn Kirkebok nr 8 1840 - 1908:Vielse i Stavern Side 253 par nr 10, viet 20/4 1849, Caffand....? Henrik Mikkelsen og pigen Hanna Larsd., begge Fredriksværn, han 22 år hun 23 år, Hans far: Mikkel Henriksen Fredriksværn, Hennes far: Lars Hansen Fredriksværn. Forlovere: Mikkel Henriksen og Nils JørgensenKonfirmasjon i Stavern: Side 161 nr 18 3.4.1842, JOHAN H.MIKKELSEN 1/5 1826 Fredriksværn, foreldre: Mikkel Henriksen og Anne Marie Larsd., Vakk. Hoffmand 25/6 1826Konfirmasjon i Stavern: Side 162 nr 8 3.4.1842, HANNA LARSDATTER 11/9 1825 Fredriksværn, Foreldre: R.blf: Lars Hansen og Anne Pernille Jørgensdatter, Vakk. Heiberg 13/9 1836Følgende fant jeg i Fredriksværn Kirkebok nr 7 1816 - 1839:Dåp i Stavern: Side 36 nr 34 1825 Født 11/9 1825 døpt 23/10 1825 HANNA, foreldre: Rabflagan? Lars Hansen og kone Anne Pernille Jørgensd. af Fredriksværn. Faddere: Anne Kirstine Rigelsen, Lisabeth Holst, Rabflager .... (Anders?) Lund, Rabflager Hans Larsen Sp....?, og ungkarl Jacob LundDåp i Stavern: Side 46 nr 28 1827 Født 1/5 1827 døpt 30/9 1827 JOHAN HENRIK, foreldre: Mikel Henriksen og kone Anne Marie Larsd. af Fredriksværn. Faddere: ..........?, pigen Karen .....?, Anders Thorsen, Anund Hansen og Hans Poulsen(Med forbehold om rett avskrift)Jeg vil anbefale deg å fjernlåne kirkebøkene for å finne flere barn av begge parene og vielser. Den var ikke så vanskelig å lese, selvom jeg slet litt med noen av fadderene og deres titler:-)Videre har jeg funnet Mikkel Henriksen og kone i FT 1865 for Stavern [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60798&gardpostnr=23&personpostnr=145&merk=145#ovre>LenkeOg Mikkel Henriksen som barn i Hedrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Ja, hva annet kan jeg si enn: Tusen, tusen takk! Jeg blir en smule beskjemmet, for jeg mener bestemt jeg har vært igjennom de aktuelle kirkebøkene en gang i tiden - uten å finne hva jeg var på jakt etter. Tydeligvis er den 'gjennomgangen' uten enhver rot i virkeligheten. Men, dette viser vel med all ønskelig tydelighet at å føre en aldri så liten logg over ens krumspring i div. arkiver, analoge som digitale, - nok kunne være en god idé. Unødvendig å si: Det har ikke JEG gjort. Skal jeg gjøre det fra nå av? - JA!!Takk & takk nok en gang Laila. Her har jeg stått og stampet i årevis, og så på et blunk - voilá! serverer du (og Jan Peter) meg nye aner på sølvfat!Dette Forum og dets partisipanter, er og blir f-a-n-t-a-s-t-i-s-k-e.mvhEven S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Laila!Ved litt for sen finlesning av siste innlegget ditt, ser jeg at du spør om jeg kunne tenke meg fler opplysninger om foreldre til Mikkel Henriksen, hentet fra Hedrum Bygdebok. Svaret på det er selvfølgelig et ubetinget rungende JA!Hvis du ville være brydd med det, så er det kanskje greiest å poste direkte til estormoen@hotmail.com, eller selvfølgelig i dette temaet, - tenker bare at det kanskje ikke er av den store alméne interesse . .:-)Tillater meg en 'forhånds-takk'!Even S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei EvenDet var fint å få hjulpet noen tilbake, jeg er helt enig med deg i at menneskene på dette forumet er helt fantastiske og veldig hjelpsomme.Jeg kommer til å sende deg en mail i morgen om anene bakover til Mikkel Hensriksen.Nå er det snart loppekassa her i huset:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.