Gå til innhold
Arkivverket

[#33038] Råde/Onsøy - familien Agnæs


Gjest Aleksander Markussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aleksander Markussen

Hei! Jeg er en gutt på 13 år som løeter etter familien min, Agnæs fra Råde kommune og/eller gamle Onsøy kommune. Har lett mange steder, men det er som familien er fjernet fra jordens overflate etter at noen bestemte at Agnæs-slekta måtte skifte navn til Markussen fordi det var et stedsnavn. (så dumt! Hvor mange her har ikke etternavn etter stedsnavn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Har du ingen navn eller litt mer eksakt årstall? Finner ingen Agnæs i 1801 eller 1900. Finner 5 i Christiania i 1865.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander 'Agnæs' Markussen Skråning

Eksakt årstall? 1850-1900 - eksakt nok?? I Christiania har jeg og funnet, men det er nok litt væl, tror jeg... noen i familien, som nå har skifta til Markussen: Wera Agnæs, Anne Marie Agnæs, Karl Moses Agnæs, Markus Agnæs - disse var alt fra ca. 1898-nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Hei Aleksander. Tror ikke du kan lete på navnet Agnes. Familien hadde nok tidligere et sen navn. Se på folketellingen 1900 Råde og Spetalen. Stedet Agnes ligger nok under gården Spetalen. Der finner du bla. Martinus Larsen f. 1859 og sønnene Ludvig Martinusen f.1891 og Markus Martinusen f. 1892. Begge disse sønnene kalte seg Agnes. en av disse er kanskje din tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Markussen

Ja, oldefaren min er Markus og broren heter Ludvig - hvordan fant du ut det!? Hva burde jeg søke på da? Martiniussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Du kan gå inn på folketellingen 1900 her på digitalarkivet, og søke på Østfold Råde og gårdsnavnet Spetalen. Under Spetalen finner du 14 husstander en av disse er din familie. Faren til Ludvig og Markus heter Martinius, eller Martinus som det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Aleksander!Vet ikke hva du kjenner til, men sakser litt fra 'Gårder og slekter i Råde' utgitt av Råde Historielag ved Knut W. Engebetsen og Søren N. Roer fra 1968. Spetalen har gårdsnummer 92 og begynner på side 607. Kan ikke ser Martinius Larsen nevnt under Agnes, men står bl.a. følgende under Spetalen, bruksnummer 22 på side 619:'Martinius (Martin) Larsen, 1859-1951, kjøpte av Erik Anderson, men solgte d.e. og kjøpte b.nr. 27, hvor han er omtalt'.Under bruksnummer 27, Brattli på side 620 leser vi blant annet følgende om familien:'Martinius (Martin) Larsen f. 23/10-1859, d. 1951, kjøpte 18/6-1900 denne gårdpart av Anton Olavesen for kr. 80.-. Han eide også b.nr. 12 som han solgte til boligtomter. G. 21/12-1883 m. Helmine Lovise Gustavsen f. 12/12-1862, d. 1949, fra Saltnes i Onsøy. Barn: Inga Bolette f. 17/10-1885, g. m. Ole Juliussen Steen, Marie Hulda (Majen) f. 9/6-1888, g. m. Kristian Flaten f. i Oslo, bor i Chile, Ludvig f. 22/5-1981, g. m. Olga Johansdtr. Spetalen, Nelly Konstanse f. 9/11-1892, g. m. Josef Anderson, bor i Oslo, Karl Markus f. 22/4-1897, g. m. Susanne Lucasen f. på Færøyene, Klara f. 6/5-1899, g. m. Johan Ellingsen, bor i Onsøy, Sigrid f. 12/2-1902, g. m. Johannes Jakobsen. Valborg, se nedenfor, Lars f. 31/1-1909, g. m. Aslaug Olsdtr. Grimstad.Valborg Larsen f. 6/6-1904, kjøpte ved skj. 6/10-1944 for kr. 3.000.- + føderåd til foreldrene. Hun eier også fra 1934 b.nr. 51 og fra 1944 b.nr. 133 som hun kjøpte for h.v. kr. 300.- og kr. 500.-. Hovedbølet, b.nr. 27, er ca. 5 dekar og med strandlinje til fjorden'.Vet ikke om dette er din slekt? Jeg får ta forbehold om skrivefeil. I tillegg bør man alltid selv forsøke sjekke opp det som står i gårds- og slektsbøker, men de kan være en fin starthjelp! Det står mer om Martinius' famlilie bakover under bnr. 12 på side 616. Si i fra, så kan jeg skrive av litt derfra også, eller så kan du ta deg en tur på bibliotket og titte på gårdsboken selv. Kanskje det kan være flere ting der du er interessert i...Når det gjelder navn og skrivemåter i eldre tider, og da spesielt tiårene rundt 1900, var det ofte stor forvirring sett med våre nåtidige øyne. Man kan se folk snart kalle seg/bli kaldt det ene, snart det andre. Selv heter jeg Hellerud etter en gård i Askim, men det ble sagt at etter navneloven (som kom på 1920-tallet) hadde vi egentlig ikke hatt lov til å bruke dette navnet dersom de som senere kjøpte gården hadde nektet. Har aldri undersøkt om det er tilfellet. Så har vi min oldemor som konsekvent skrev seg for AndrEsen Hellerud, mens oldefar like gjerne brukte AndrEAsen Hellerud... :-)Lykke til!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Markussen

Tusen hjertelig - skal forresten sjekke på dne linken! Det var familien min! Spurte mamma og hun hadde hørt om dem når jeg sa det, men rart det overalt står at Ludvig er ført i 1891 når bestefar sier 1897...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Som jeg nevnte må man aldri ta det gårdshistorier og bygdebøker sier for 'god fisk' slik helt uten videre. Du kunne jo ta deg en tur på kirkegården og sjekke noen gravstener? Dersom de fortsatt finnes da. På biblioteket har de kanskje også film av kirkebøkene for Råde? Ellers hevder jo gårdshistorien at Karl Markus var født 22. april 1897, og om dét er riktig ble nok ikke Ludvig født samme år...Siden dette altså ER din slekt kan jeg jo fortelle at gårdshistorien forteller at Martinius Larsen var sønn av Lars Mathisen (f. 30. mai 1830, d. 1907) og Johanne Larsdatter (f. 1823). Johanne kom fra Rygge, heter det, mens Lars var sønn av Mathis Kristensen (f. 1799 i Krogstad, d. 1868) og Inger Larsdatter Krogstad (f. 1801, d. 1857). Om Mathis heter det at han var sønn av Kristen Mathisen og Anna Guttormsdatter, mens Inger var datter av Lars Hansen og Mari Tolfsdatter.Skjønner du har tenkt deg på DIS-Østfold-møte utover. Jeg har vært der noen ganger tidligere også, men det er en stund siden nå.Ha det bra!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Markussen

Oi - her går vi langt tilbake!! Tusen hjertelig! Har vært å sett på gravsteiner noen år siden da bestemor levde, men vi var ikke sikre på om det var dem siden det var mose over hele.... skal dra og se igjen en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.