Gå til innhold
Arkivverket

[#33040] Ingebrigt Johannesen, Buksnes. ført opp som far i 1854, ugift ?


Gjest Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Krabbestig

Dorthea Larsdatter, født i Rødøy fikk i 1854 en sønn, Ibenhard Ingebrigtsen, utenfor ekteskap i Buksnes. På Family Search finner jeg sønnen Ibenhart Johan INGEBRIGTSEN Sex: M Event(s): Birth: 1 Oct 1854 Hol, Buksnes, Nordland, Norway Parents: Father: Ingebrigt JOHANNESSEN Mother: Dorthea Ovidia LARSDATTER Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut noe som helst om denne Ingebrigt Johannesen ? Hvor kom han fra ? og hvor ble det av ham ? Tema Lenke handler om resten av familien, men mysteriet rundt Ingebrigt er fremdeles uoppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Har du sjekket originalinnføringen i kirkeboken? Der står det ofte mer enn på FS, kanskje det til og med står et fødselsår og hvor denne Ingebrigt holdt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Jeg har nok ikke sjekka kirkeboka, jeg har den ikke tilgjengelig. Jeg vet jeg kan gå på biblioteket og bestille den, men så langt er jeg ikke kommet. Jeg håpet at noen kanskje hadde den tilgjengelig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Det er ikke sikkert du kommer utenom kirkeboka likevel! Dåpsprot. 1854-1857 mangler i Buksnes kirkebok, men vaksinasjonsprot. finnes bak i kirkeboka - der vil du finne Ibenhard vaksinert og at far hans er Ingebrigt JOHNSEN som hadde opphold i Sandsund, Hol. Det kan se ut som om Ingebrigt har forlatt Hol/Buksnes etter Lofotfisket 1854 - for i utflytterprot. har en Ingebrigt Johnsen, 19 1/3 år gammel, meldt utflytting i mai 1854. Under rubr.: 'Til hvad sted' er det oppgitt at han har dratt til 'födestedet Bergen'.Det var neppe vanlig at tilreisende fiskere meldte flytting når de dro fra Lofoten etter endt fiske - kanskje har han meldt innflytting tidligere? Og dessuten - det behøver jo ikke å være den du leter etter, det kan være tilfeldig!Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Spennende ! Hjertelig takk, jeg ante ikke at denne potensielle faren var født i Bergen, jeg viste at han hadde meldt flytting til Bergen.. Nå kan jeg iallefall nøste litt videre på denne tråden. *tenker høyt* Hvis dette er faren, og jeg finner ham i bergen, så kan det muligens finnes et skifte etter ham, som kan bekrefte at det er riktig Ingebrigt ? Hvor nøye var folk med navn på den tiden ? Jeg tenker spesielt på Ingebrigt som noen ganger heter Johannesen og og andre ganger Johnsen ?/Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan vel egentlig ikke svare på de viktigste spørsmålene her, men mener å huske at jeg kun fant Inbehardt Johan Ingebrigtsen som konfirmert i Buksnes 10.10.1869. Der sto det jo at Johnsen eller Johannesen, og at moren var Dorthea Larsdatter. Var jo interessert i å finne ut om han siden han var min oldemors halvbror. Det var vel der fødselsdatoen 01.10.1854 sto på han. Dorthea Ovidia Larsdatter hadde utflyttingsattest fra Rødøy 15.05.1851, og hvis Dorthea Ovidia Larsdatter var gift med Ingebrigt Jonsen må det ha skjedd etter dette selvøfølgelig. Jeg fant vel ikke noe om dette da jeg hadde kirkeboka på fjernlån, men det er kanskje mulig å finne et eventuelt giftermål på 'Prestens lister' over ektevidde og døde på mikrofilm Nt-114 eller 115. Det finnes også noe som heter mannskapsruller for Lofoten og Vesterålen Hvis Ingebrigt bodde i Buksnes før 1837 er det kanskje mulig å finne han på innrulleringsmanntall for Lofoten og Vesterålen 1806-1837 på mikrofilm NT-198.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Selvfølgelig var far til Ibenhardt Johan Ingebrigtsen ved konfirmasjonen 10.10.1869 Ingebrigt Johnsen eller Johansen. Det trodde jeg at jeg skrev i natt, men en burde visst ikke svare på Digitalarkivet i sene nattetimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.