Gå til innhold
Arkivverket

[#33042] Etterkommere etter Jørgen Pederson Staur & Magreta Tronds (Kristoffersd Rustung)


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Har noen kjennskap til om Jørgen og Magreta hadde andre barn enn Henrik og Bodil, -og hvem de evt var gift med? Vet noen om Bodil Jørgensdtr Staur og Hans Jørgensen Onarheim hadde barn som var gift i Skånevik? Vi er noen som prøver å finne ut om det er et slektskap fra Lars Tørresson (1646-1716) og Tørres (f. 1620) Opstveit til Staur/Galtung, slik det er beskrevet i Sunnhordlandsslekter: Skifte 9/5-1716. 'Han var av Galtung og Staur slekt' sier Erik Bakkevig i Sunnhordalandsslekter II Lenke Takknemlig for svar!Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner kun disse to nevnte barna av Jørgen Pedersson (Staur) til Nervik (kjent 1525-1555), dvs Bodil samt broren Henrik Jørgensson (Staur) til Bremsnes (kjent1578- d 1609).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som du sikkert forstår er det Bakkevig s. 236, Sunnhordlandsslekter II, som har pirret nysgjerrigheten vår. Vet du om noen som har kunnskap om etterkommere etter Bodil og Hans på Onarheim?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk uansett for hjelpen!Vi får se om det dukker opp noe nytt om Staur, Galtung og Onarheim i en annen eller senere debatt.En helt annen ting; forstår at du jobber spesielt med 'adelsslekter'.Vet du om følgende slekter kan dokumenteres, og er du evt. villig til å gi meg opplysninger, evt til affi@online.no , om følgende mulige linjer: 1) Fra Birgitte Nielsdtr Bugge (15-1600tallet, Etne) bakover til Gyldenstjerne, Vendelboe og Saltensee. 2) Fra Lisbeth Linga (1688-1752, Strandebarm) tilbake til Galtung, Orning, Galte, Ænes, Kold, Orm, Semeleng, Losna til Bjarkøy, Giske, Hund osv. 3) Fra Anna Jensdtr Loss (1638-1728, Fusa) tilbake til Landgrav, Hess, Bildt, Lunge, Gyldenløwe, Rømer (fru Ingerid) osv. 4) Fra Tor Utåker (1665-1740, Skånevik) tilbake til Sunde, Bagge, Galte osv. 5) Fra Nils Samsonson Tjugum (1570-1647, Balestrand) tilbake til Semeleng, Dall, Finne, Darre, Sandvik, Slede, Losna osv. 6) Fra Anna Sofie Leyerdahl (1763-1822, Lærdal) tilbake til Fanning, Rumohr, Colding, Rosenberg, Conradi, Bang og ut i Europa.På forhånd takk!Mvh Arnfrid Mæland Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mitt poeng med innlegg 4 og 5 er at det bør være samsvar mellom overskriften og innholdet. Slik at dem som siden er interessert, finner stoffet igjen. Ellers så har DIS-Norge et Slektsforum på internett der du kan legge inn spørsmål for hver slekt ad gangen (et forum per slekt).Svaret på siste spørsmål (om følgende nevnte slekter kan dokumenteres), er ja. De kan sikkert dokumenteres. Og de er forlengst dokumentert i den genealogiske faglitteraturen, hvis fremste representant er Norsk slektshistorisk tidsskrift, se også Danmarks adels årbog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Tore for nyttig informasjon.Da melder jeg meg inn i DIS-Norge og bestiller abonnement på Norsk slektshistorisk tidsskrift. Skal ordne det i kveld.Jeg ble bare litt nysgjerrig etter å ha fulgt adelsdebatten her på brukerforumet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Norsk slektshistorisk forening (ikke DIS-Norge) er utgiver av Norsk slektshistorisk tidsskrift. På NSFs webside www.genealogi.no finner du både et navneregister for alle navn i de hittil utkomne bindene, samt en innholdsfortegnelse. DIS-Norge har som tidligere nevnt, en internettjeneste ved navn Slektsforum (www.disnorge.no) som kan anbefales. (Og jeg anbefaler dem som er mere interessert, i å tegne medlemskap i begge foreningene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna Jensdtr Loss var og min formor, men etter hva spesialister sier, kan man kun knytte henne til Landgrav og Hess.Skulle du finne ut noe mer er jeg selvsagt interessert-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fra www.home.no/torerlan/rustungelsa.htm Siden om Vincent Lunge; 'B1. Karen Knutsdatter Bildt, som ble født omkring år 1590 og som døde omkring år 1662, bosatte seg på Hovland i Tysnes, der hun giftet seg med Aksel Andersson Mowat. Karen hadde tideligere bodd på Lungegården i Bergen. Karen hadde også barnet Sidsel Andersdatter fra et tideligere forhold. Sidsel ble født omkring år 1610. Kildene nevner ikke noe om faren hennes. Les mer om Karen og Aksel og deres barn på undersiden om baroniet på denne nettsiden.'Jeg vet ikke om Tore Erland eller andre har eller kan dokumentere dette. Jeg er en novise ut i dette, har begynt å interesse meg for å finne ut av de linjene jeg har tilbake til 1500-tallet på min slektstavle.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Tja…. Her hadde jeg da forventet å finne minst 2-3 generasjoner etterkommere etter Jørgen Pedersen Staur og Margreta Tronds omtalt. Men den gang ei.Jeg våger derfor å føre opp det jeg i farta har tilgjengelig, og håper på å få en (mulig?) sammensetning av minst 3 fulle generasjoner her (jeg ser ikke hensikta med å lage ett nytt tema med samme overskrift).Jeg tror nesten på julenissen nå, men er det noen som kjenner til hvilke kilder som belegger at vedkommende er den det blir hevdet (rundt om), samt hvem de ble gift med og hvor dette er kildebelagt.Etterkommere etter Jørgen Pederson Staur gm Magreta Tronds – beskrevet i Maren J. Staurs aner, men er det eneste belegg for disse som par?1a – Henrik Jørgensen gm Adelus Andersdtr Benkestokk – beskrevet i Maren J. Staurs aner, men er dette eneste belegg for disse som par, at Henrik var sønn av Jørgen Pedersen og Margreta Tronds, og at Adelus faktisk var en Andersdtr Benkestokk? ”Ekteskapet mellom Henrich og Adelus er omtalt av Wilhelmine Brandt i boka ”slægten Benkestokk” s10 og av Emilie Bernhoft i ”Stamtavle over slægten Bernhoft” s. XII som ble utgitt i 1885, ingen av disse oppgir kilde til ekteskapet” (fra egne notater). Wilhelmine Brandt sier forøvrig: ”En Broder af forannævnte Trond Tordssøn Benkestok antages at være: 2) Anders Benkestok, hvis Datter siges at være: I) Adelus Andersdatter Benkestok, som var gift med Lagmand i Throndhjem Henrik Jørgensen Staur død 1609 ”, som det fremgår er ingen barn av paret er nevnt her, og ingen kilderef..1b – Bodil Jørgensdtr Staur gm Hans Jørgensen Onarheim – kildebelegg for disse? Og barna deres var?--2a1 – Jørgen Henriksen Staur g1 m Øllegaard Hansdtr Røed død 1617? g2 1619 m Karen Pedersdtr Schønnebøl – beskrevet i Maren J. Staurs aner som par, er det andre kildebelegg for disse? Hans O. Røeds brev fra tidlig 1590 tall, eksisterer det? Finner bare svarbrev i NRR, disse navngir ikke de 3 døtrene eller deres ektemenn. (antatt 3 barn i 1. ekteskap, var det noen i 2.?)2a2 – Henrik Henriksen Staur – kildebelegg for denne? Kone? Barn?2a3 – Karen Henriksdtr Staur gm Hans Jørgensen (fogd, Reinsklostret) – kildebelegg for disse? Barn? (har sett oppført en datter)2a4 – Axel Henriksen Staur gm Maren Hansdtr – kildebelegg for disse? Barn?2a5 – ? – kildebelegg for at det var 6 barn? Og navnet? Eventuelt kone og barn?2a6 – ? – kildebelegg for at det var 6 barn? Og navnet? Eventuelt kone og barn?---Dette får være nok til å starte med.På forhånd takk for svar.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.