Gå til innhold
Arkivverket

[#33043] Tarald Ros Bie


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Er det noen der ute som veit når Tarald Ros Bie døyde. Han var busatt på Rosenborg i Leiret i Elverum i 1762. Han skal vera døpt i 1734 i Vår frue kyrkje i Trondheim. Han var gift 12.10.1763 i Elverum kyrkje med Marte Maria Flÿg. Dei skal ha kommi åt Kongsberg i 1762. Tarald var holsförster. Eg takkar også for opplysningar om Marte Marias opphav.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei! Jeg kan ikke hjelpe deg med disse personene, men ble nysgjerrig på Bie-navnet. Vi har i Grimstad og Arendal dette som gårdsnavn. Kan det i tillegg være 'importert' navn? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Nei dette var nytt for meg! Eg glømte å legge til at kona Marte Maria døyde på Kongsberg den 18. april 1794. Mange takk for opplysningane.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten reservasjon vedr. AGDER:Det var særlig navnet mannsnavnet Tharald som jeg koblet med Agder, men etter litt ettertanke, så ser jeg jo at slektsnavn-kombinasjonen ROSS-BIE, muligens vil bringe oss til Trondhjem/Kristiansund, eller til og med på Bergenskanten.Når det gjelder Martha Maria Flug, vil jeg tippe at hun har sitt navn fra en eller annen militær.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg pleier ofte å sjekke Landgraffs 'Grimstadslægter' ang. Bie i Fjære/Grimstad. Der står ikke Tarald eller fruen nevnt.Men der er en skredder Jørgen Fredrik Flyg som omtales (Landgraff s 251)i Grimstad 1734. Til din orientering.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Feil i siste innlegg. Som dette skal det være:Tharald er etterkommer av Otto Larsen Bie og Gjertrud Larsdatter Ross !! IM (Beklager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var fascinerende greier. Her er flere opplysninger sakset fra NST: Tarald Ross Bie: Døpt 2/3 1734 I Vor Frue, Trondhjem. Død 27/6 1812 på Bolvigs jernverk ved Porsgrunn.Marthe Marie Flüg: Født ca 1746. Antakelig datter av Fredrik Flüg (f 1716), eller muligens Jens Flüg. Marthes fødselsår anslås til ca 1746. Hun døde på Kongsberg 25/4 1794. Giftet seg med Tarald 12/10 1763 i ElverumTarald og Martes 7 barn:1.Otto Lauritz Bie: Døpt i Elverum 3/2 1764. Død i Bengalen (Serampur, Fredriksnagor, - dansk koloni) 5/11 1823. Gift i 1800 med sin kusine Caroline Franciska Bie. (Hennes mor var ei tukthusfange. Caroline ble senere adoptert og anerkjent som datter av litterat og prokurator Jacob Ross Bie (1738-1798) – bror av Tarald. Otto ble dommer i ”Den sorte Ret” på Fredriksnagor. Han var auksjonsdirektør, kasserer og medlem av rådet. Otto og Caroline hadde 6 barn.2.Jens Jacob Bie : Døpt i Elverum 8/9 1766. Begravet på Kongsberg 15/4 1785.3.Anne Maria Bie: Døpt i Elverum 31/10 1769. Begravet i Elverum 18/7 1771.4.Ole Ross Bie: Døpt i Elverum 6/10 1772. Begravet i Elverum 7/6 1774.5.Anne Carine Bie: f.7/7 1775, døpt 10/5 s.å. Begravet i Bergen (Domkirken) 3/2 1856. Gift 13/12 1799 med Christian Ancher Collett (han ble direktør ved Kongsberg sølvverk). Gjennom datteren Johanne Benedicte Collett (1802-1851), som var gift med biskop i Bergen Peder Christian Hersleb Kjerschow (1786-1866), ble hun oldemor til statsminister Christian Michelsen. (Peder Christian Hersleb Kjerschow Michelsen (1857-1925). Lenke6.Olea Gerharda Bie. Døpt 9/1 1778 i Christiania. Bodde i Porsgrunn i 1804 da hun nevnes i et skifte.7.Ole Ross Bie. Døpt 5/9 1781 i Christiania. Holdt til i Bengalen hos broren Otto L.B. Men under nevnte skifte i 1804 oppholdt han seg hos søsteren (Anne Carine) og svogeren på Bolvig ved Porsgrunn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nr 34: side 236-240 (M.a.o. relativt ferske opplysninger)Det var Jarl i innlegg 7 som hadde funnet NST-artikkelen. Arikkelen i sin helhet dreier seg om FLÜG-familien og er 10-15 sider stor.Ross Bie omtales i forbindelse med Martha Marias ektefelle.(NB: Finnes på biblioteket på Hamar)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.