Gå til innhold
Arkivverket

[#33047] Telemark, Tuddal; Bondalen: Forfedre til Ingebrigt Gullikson Brekke (1807-1894)?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ingebrigt 'Målar' Gullikson Brekke fra Bondalen i Tuddal var min tippoldefar. Han var treskjærer, felespiller og rosemaler. Han flyttet vestover til Ølen, Hordaland, ca 1837. Han giftet seg med Marta Villeiksdtr Lien (f. 1810, Ølen) i 1839.Jeg er interessert i opplysninger om hans forfedre. De dataene jeg allerede har finner dere her LenkeMvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hjartdalsoga band I side 54, gården Brekke. Gunleik Jonsen (1769 - 1834) g 1799 m Bergit Olsdtr, truleg Bergit Greivjord, dotter til 'hundreåringen' og syster til Gro, rosesaumerska (1766/76 - 1834). Born: 1) Jon 1800 - 1810 2) Turi 1801 til Heddal 1834 3) Ola 1804 til Fjellberg prestegjeld i 1841 4) Tore 1807 - 1810 5) Engebret 1807 til Fjellberg prestegjeld i 1849. Engebret var målar og treskjærar. Han er rekna blant dei betre rosemålarane i bygda. Han reiste til Vestlandet og busette seg i Ølen......Du finner flere søsken og forfedre i Hjartdalsogene.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Ingebrigt 'Målars' oldemor; Mari Taraldsdtr Bøen skal være født ca 1710 i Gransherad, Telemark. Hun ble gift med Torstein Halvorsen Hafstein (ca 1707-ca 1792). De fikk datteren Thuri Torsteinsdtr Tjønn i 1737, som ble gift med Ola Halvorsen 'Hundreåringen' Bondal (1731-1828). Jeg er interessert i opplysninger om hvem Mari Taraldsdtr Bøens foreldre var.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan dette være Mari og Torsteins sønn; LenkeEn gammel far bor sammen med dem, og Torstein døde visst nok i 1792. Dette betyr vel at Mari var død tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Gunn (jeg er ikke så flink til å bruke FS, jeg synes det er for mange feil, men den her skal jeg følge videre);Husband Torsten Halvorsen Birth: 23 DEC 1707 Hafaten,Granshered, , Telemark, Norway Christening: 01 JAN 1708 Granshered, , Telemark, Norway Marriage: 16 JUL 1736 Hjartdal, Telemark, NorwayWife Mari Tharaldsen Birth: About 1712 Of, Tuddal, Telemark, Norway Marriage: 16 JUL 1736 Hjartdal, Telemark, NorwayChildren 1. Thore Torstensen Christening: 23 JUN 1737 Kion, Tuddal, Telemark, Norway 2. Bergit Torstensen Christening: 05 JAN 1745 Kion, Tuddal, Telemark, Norway Death: 25 DEC 1748 3. Halvor Torstensen Christening: 27 SEP 1748 Kion, Tuddal, Telemark, Norway 4. Tarald Torstensen Christening: 01 JAN 1752 Kion, Tuddal, Telemark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da kan dette være Maris morfar (Gunhilds far):BJORN MORK og dette kan være farfar og farmor (Taralds foreldre)TORBJORN OLSEN Spouse: MARGIT TORGRIMSDT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. da kan vel dette være Torbjørn og Margit, samt Margits foreldre:MARGIT TORGRIMSDTR Birth: 1650 Parents: Father: TORGRIM HALVORSON Mother: HELGA FINGALSDTR Marriages: Spouse: TORBJORN OLSON About 1673 Of Gransherad Tp, , , Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Bjørn Mork er en Torkelson, gården nevnt March i 1666-tellingen. Hans kone er , iflg, FS Eli Mathiasdtr, men har ikke funnet noe mer om henne enda. Jeg skal etterhvert lage en fremstilling av det jeg har funnet, så langt. Takk igjen til Gunn for at du hjalp meg med denne, for meg, 'nøtten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Elis far, Mathias, er, kan hende, død i 1666, mens denne Tolleff kan være Elis bror, f ca 1650, mens Eli skal være f ca 1646 (iflg FS). Han er stesønn på Ramberg, gården som FS opererer med når det gjelder Eli Mathiasdatters fødsel. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg fått disse aktuelle kandidatene:MARI TARALDSDTR BØEN. 1710- Gransheradgift 1736 medTorstein Halvorsen Hafstein. 1707-1792. GransheradForeldre:TARALD TORBJØRNSENGUNHILD BJØRNSDATTERBesteforeldre:TORBJORN OLSENMARGIT TORGRIMSDT f ca 1650BJØRN TORKELSEN MORKELI MATHIASDTR RAMBERG f ca 1646Margit Torgrimsdtrs foreldre:TORGRIM HALVORSENHELGA FINGALSDOTTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.