Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#33049] Hordal, Fjellberg/Sveio: Forfedre til Sigve(-d) Haakons Dommersnæs (1839-1928)?

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Sigved Dommersnæs var min oldefar. Han giftet seg med Marta Anfinnsdtr Svendsbø (f. 1843, Skånevik, HO) i 1867.Jeg er interessert i opplysninger om hans forfedre. De dataene jeg allerede har finner dere her LenkeMvh Arnfrid Mæland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Da er vel dette dåpen:Sigve Birth: 27 Aug 1839 Christening: 01 Sep 1839 Place: Fjelberg, Hordaland, NorwayParents: Father: Hakon LARSENMother: Madele HERMANNSDR--------------------------------------------------Da er vel dette foreldrene i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61216.wc2&gardpostnr=199&personpostnr=1085&merk=1085#ovre>LenkeHåkon Larsen og Madel Hermannsdatter ble gift 24.7.1831, Fjellberg Lenke. Alder på brudgommen var 35, f.ca. 1796 og bruden var 32, f.ca. 1799.I FS/IGI står det at Håkon Larsen er født 1796, Ølen, Hordaland, sønn av Lars Osmundsen og Randi Lambrigtsdatter. I 1801 mener å finne dette ekteparet med sønnen Håkon på gården Scheje, Sandeyd sogn, Vigedal pr.gjeld, Rogaland fylke Lenke. Håkon har en yngre bror som heter Sigve.Dette kan vel være Madel Hermansdatter i 1801, 2 år gml, bosatt på Opsanger i Kvinnherad Lenke. Hun er datter av Herman Gudmonsen og Mari Johansdatter (Johanesdatter) f. hhv. ca. 1773 og 1775. I FS/VRI finner jeg to barn til av dette paret: Anna, f.10.11.1816 og Herman, f. 1.11.1818.I FS/IGI finner jeg to innførsler på Hermann Gudmundsen, begge oppgir Gudmund Pedersen som far, men har to ulike dåpsdatoer: 15.8.1773 og 3.10.1773. Dette må derfor sjekkes mot kirkebøkene. Blant døde i Kvinnherad finner jeg en Gudmon Opsanger, d. 1792, 68 år gammel – kan det være faren til Hermann?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Takker for opplysningene.Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.