Gå til innhold
Arkivverket

[#33051] Inge Marie Andersdatter Ørbæk fra Eidsvoll, emigrant


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Inge Marie Andersdatter Ørbæk (Eidsvoll) emigrerte til Eau Claire, USA, ca. 1880, sammen med sin lille datter, Walborg. Det som vites om moren, er stort sett rykter. Bl.a. skal hun ha vært gift med en farmer. Etter en tid ble hun funnet drept. Hennes mann var mistenkt, men ble ikke dømt. En forklaring er også at hun ble drept ved et vådeskudd fra en tjenestegutt på farmen. Er det noen som har kjennskap til Inge Maries skjebne? Hilsen Ola Ljødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel din I.M. Andersdatter og datter Walborg i emigrantlistene 1880:LenkeHåper du kan få hjelp av eksperter på søking i USA.Her er jo Laila, som før har hjulpet deg, ekspert.Litt av en historie som ryktene forteller!Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for innlegget, Gunn - du er jo forøvrig kjent på Ørbekk! - Jeg prøver fortsatt å gjøre det 'lettvint' ved å spørre i dette debattforumet, som jo har en utrolig evne til å skaffe opplysninger! Innførselen i emigrantprotokollen har jeg sett. Her er datteren Walborg antydet å være 10 år gammel. I folketellingen for Oppstuen Ørbæk 1875 ser jeg at Marie bodde der hos foreldrene. Så er det nevnt en datterdatter, Olga Sigvartsdatter, f. 1875. Jeg lurer på om dette kan være 'Walborg' - altså at hun het f.eks. Olga Walborg, og at Walborg er det navnet som ble brukt i dagligtalen. Olga må være datter av enten Inge Marie eller Dorthea (min bestemor), men da jeg aldri har hørt en eneste antydning om at min bestemor skulle ha et barn utenom ekteskap, går jeg ut fra at 'Olga' er Inge Maries datter og den som følger henne til Amerika. Min bestemors første barn innen ekteskapet ble forøvrig født i juli 1876. Har du noen tips om gode baser/linker i USA som jeg kan benytte i dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til 1875-telling med Ørbek og din familie:LenkeDen Olga som er nevnt her f. 1875 passer vel ikke helt i alder med Walborg. Litt merkelig at ikke Walborg er nevnt her også. Hun skulle jo etter sigende være f. 1870.Har du lett etter henne andre steder i området?Med hensyn til søk etter emigranter i Amerika, er Laila ekspert på det området.Vet ikke om du er medlem av Dis-Norge, men om du søker på Dis-slekts-forum vil du finne Laila der. Det er mulig å logge seg inn som gjest ,og legge inn etterlysninger.Lykke til med søkingen.Artig for meg å lese om Ørbek, der min farfar var så mye.Skal si fra om jeg finner noen opplysninger om Walborg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett litt etter en Walborg i passende alder.Min tanke var at det kunne hende hun hadde opphold hos farsslekt?Jeg fant en husfar som var fra Eidsvold. Hos han bor sønn og svigerdatter med sønnens datter navn, Walborg Elisabeth.Riktignok et par års forskjell i alder i forhold til den Walborg nevnt i emigrantlistene, men ikke så stort avvik at det er umulig.LenkeDette er bare st skudd i blinde, men du får vurdere om det er en mulighet?På Olga var det jo nevnt et annet farsnavn, men vet du om farsnavnet til Walborg? Har du funnet henne i kirkebøkene?Mvh. Gunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også lett under de digitaliserte dåpslistene fra Eidsvolll fra denne tiden. Merkelig nok finner jeg ikke Olga dpt her, selv om hun var født i tiden som skulle være registrert her.Kan hun være døpt et annet sted tro?Om hun er datter til Inge Marie, skulle hun vel finnes i kirkebøker for Eidsvoll, om det er der de hørte hjemme?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I kirkebøker for Eidsvoll i tidsrommet 1861-1876, fant jeg hverken Valborg ( W/V) eller Olga døpt.På listene er også de såkalt U-ekte barn ført opp.Her har jeg sjekket alle uten å finne spor av disse jentene. ( Det tyder vel på at de er døpt et annet sted?)Mystisk!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gunn - takk for din interesse! Ettersom denne jenta, Walborg/Olga, er født i 1875, er hun nok døpt i Langseth kirke som sto ferdig i 1859. Jeg har noen notater om Walborgs far ett eller annet sted, men ikke her hvor jeg befinner meg nå - jeg skal se nærmere på dem når jeg kommer hjem til Moelv. Jeg mener å huske at det er en svensk far inne i bildet, men om dette gjelder Olga eller Walborg, husker jeg ikke. (Jeg var beskjeftiget med Ørbæk-stoffet mellom 1976 og 1983). Det er litt mystisk med disse to forskjellige navnene og fødselsår/alder etc. Olga er altså innført under etternavnet 'Sigvartsdatter' - det fantes 2 Sigvarter i Ørbæks nærhet på angjeldende tidspunkt. Jeg skal se nærmere på folketellingene. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Olga Mathilde ble født 21.01.1875 og døpt 28.02. i Langset kirke.Far: ungk. Baadm. Sigvard Larsen, Ørbæk, 27 aar Mor: pige Maren Andersdtr., Ørbæk, 23 aar. Faddere: Ole Martinsen Ørbekkeie, Gudbrand Andersen Ørbekk, Ole Olsen Ørbekk, Gina Gudbrandsdatter Ørbekkeie, Maren Dorthea Andersdtr. Ørbekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at dette kan være faren som også bor på Ørbek i 1875-tellingen. Han er gift mann, og oppført som baadsmand.LenkeHvor Walborg oppholder seg i 1875 skal de bli spennende å se om du finner ut.Lurer på om Trond Lunde også kan finne henne døpt ca 1870?Flott at du får hjelp til kirkebokoppslag. Her er flere kjente navn fra min farfars barndomsminner fra Hedemarken av faddere her.Mvh. Gunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk, Trond Lunde. Har du opplysningene fra en klokkerbok? Jeg husker at jeg hadde 'mistanke' til Sigvart Larsen da jeg drev med denne slekten for 20-25 år siden. Walborg, som reiste sammen med Inge Marie i 1880, var 10 MÅNEDER gammel, ikke 10 år. Altså må hun være en datter nr. 2, og det er kanskje her den antydede 'svenske' ovenfor kommer i bildet?! Hverken Olga eller Mathilde Sigvartsdatter forekommer i ft. for Eidsvoll 1900, så hun var vel da trolig død som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja , nå ser jeg også at Walborg var kun 10 mnd. da hun reiste med moren.( f. ca 1880)Da spørs det om du kan finne hennes dåp og den mulige svenske fader?Lykke til i alle fall med søkingen.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Klokkerboka for Langset er ikke lagt ut. Prøv biblioteket i Eidsvoll eller du kan også bestille de til ditt lokale bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Kuriøst om navn og slurv i kirkebøkene: Ved Olga Mathildes dåp er moren (Inge/r Marie) innskrevet som MAREN. En av Inge Maries søstre var fadder, hun het, korrekt nok, MAREN Dorthea. Ovenikjøpet var det enda en søster (meget yngre) som hadde fått navnet - Maren! Det gikk nok litt i surr for'n far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.