Gå til innhold
Arkivverket

[#33056] Aurskog kirkebok - fødsel 22.06.1877


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei! Er det mulig å få hjelp til å gjøre et dåpsoppslag i Urskougs - må vel være Aurskogs kirkebok for 1877? (Blakjer nevnes i et gammelt papir) Jeg søker spesielt informasjoner om bosted, men også foreldre oa. Det gjelder Gustav Fredrik Kristiansen, muligens skrevet med Chr. Foreldre skal være Karen Hansen eller Hansdatter og Kristian Pedersen, men vil gjerne ha dette bekreftet.Det ville vært utrolig flott med litt hjelp på dette!Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Dag Hofsødegård

HeiJeg har lett etter Gustav Fredrik uten å klare å finne han. Ble han boende i Aurskog, eller flyttet han? Har du funnet han i FT-1900? Ble han gift? Gift med hvem/når?Søkte også etter konfirmerte, men fant han heller ikke der. Har ikke søkt på utflyttede.Mvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Dag!Takk for interessen. Er du selv på jakt etter denne informasjonen eller bare hjelpsom ? Jeg er spesielt interessert i å finne hans barn/etterkommere!Det er lenge siden jeg la inn forespørselen. Jeg har funnet litt mer om ham nå. Han heter Fredrik Gustav Kristiansen. f.1877, død 1931.Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være en mulighet i 1900 LenkeGrunnen til at jeg ser på han er at på FS står han som 1877 Akershus, foreldre Christian Peders. og Karen Hansdt. Men husk at dette er veldig usikre opplysninger. Alt er fra FS.Fredrik G ble i så tilfelle gift 4/12 1898 i Jacob krk. med Anne Constanse Moe f. 5/10 1876 Bergen-3/4 1944.3 døtre: Alvilde Fredrikke 10/5 1905-15/5 1994, Eva 13/12 1907-17/5 1995, Ruth 8/6 1909-1962.Ang. slekt til de 2 eldste av dem skulle det vel være mulig å finne dødsannonsene i Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jada, alt dette stemmer fortreffelig, Berit.Det er meget godt kjent stoff for meg :-). Det er lagt inn relativt nylig og noen av dataene til FS har jeg nok hatt en 'finger med i spillet til'.Jeg leter imidlertid etter mer stoff om hans forfedre, hvilket har vært vanskelig til nå. Skulle gjerne ha funnet mer om foreldrene. Der er jeg totalt uten 'clues'.Igjen Dag: Har du spesiell interesse, er som sagt på jakt etter etterkommere etter andre enn Anna Constance Moe, som han først giftet seg med og ble skilt fra. Jeg vet han fikk flere barn, men det er også alt.Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiKun hjelpsom :-)I FT-1900 er hans fødested oppgitt å være Kristiania. Har du sjekket i kirkebøkene der? (Disse har ikke jeg)DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Statsarkivet har oppgitt følgende:Fredrik Gustavs dåp er registrert i Grønland prestekontor: Kirkebok 4 (1869-1877), folio 417b-418a. Nr 306. Født 22. juni 1877, ble han døpt 4. november samme år, som ekte barn av bryggearbeider Christian Pedersen og hustru Karen Hansen; de bodde i Sørligaden 2. Konfirmasjonen er registrert i Skiptvet prestekontor: Kirkebok 9 (1878-1900), folio 116b-117a. Nr 11. Navnet skrives da Fredrik Gustav Christiansen, født 22.06.1877 og døpt 04.11.1877 i Grønlands menighet i Christiania, sønn av Arbeider Christian Pedersen og Karen Hansen; bopel: Egeberg; vaksine eller naturlige kopper 04.06.1880; meget godt i kristendomskunnskap.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, snodig det der. Gustav hadde en bror ved navn Karl Ludvig Arthur, født 24.03.1873 i Kristiania, som emigrerte til USA, likeledes en ved bror ved navn Petter, men en søster er aldri nevnt for etterkommere. Skulle gjerne ha visst mer om disse personene. Petter Christiansen skal for øvrig ha gått bort i 1954, bosatt trolig i Oslo. Jeg har vist bilde av ham i tidligere forespørsler. Om noen har videre forslag, tas de imot med takk! Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står at det var 3 sønner, ingen datter. Det er nok bare en N som har blitt borte (ChristiaN). Kanskje Christian døde ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Karl og Gustav er imidlertid døpt Christiansen - og det ble de hetende. Hva mener du om det, Berit?Har mine tvil. Adressen er Øvregt. 7. Kanskje det går an å sjekke der, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det er litt rart at barna heter Pedersen i 1875, men noen tok jo farens etternavn som sitt i byene. Men vanligvis skulle barna hete Christiansen. Og så mener jeg at man ikke blir døpt et etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

sorry, der var jeg ikke helt korrekt, ang. dåp og etternavnet. En misforståelse.Nei, undres hvordan jeg kan komme videre. Har noen forslag, tas de som sagt imot med stor takk.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.