Gå til innhold
Arkivverket

[#33064] Søren Thode, Bergen - sønn av Hans Thode og Helchie Middeltorp ?


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

I boken om familien Erpecom finner jeg følgende tekst :Janniche von Erpecom, døpt i Domkirken 24. december 1719*), begravet i Korskirken 22. april 1771, 52 1/4 år. Gift i Domkirken 16. februar 1745 med Rolf Thode, døpt i Nykirken 6. oktober 1715, død 18.februar 1789 hos svigersønnen Christian Lembricht og blev begravet fra hans hjem på Korskirkealmenning til Korskirkegården 25. februar. Rolf var også sønn av Hans Jabobsen Thode og Helche Hansdatter Middelstorp, og var den 3dje bror der blev gift med en von Erpecom. Rolf Thode tok borgerskap som skipper 4.juni 1744, den 11.mars 1745 er han seilklar for Kristiansund og derfra til Frankrike med snauskibet 'Maria Magdalena' der var på 30 lester og eiedes av hans eldre bror Søren Thode.Men jeg kan ikke finne dåpen til denne Søren Thode - kjenner noen til ham og om det stemmer at han er en eldre bror og evt. når han ble født ?Det er vel antakelig han som gifter seg med Maren Malene Smidt i Nykirken 28 januar 1723, og jeg finner 6 døpte barn av disse to. Det er vel også han som tar borgerskap som skipper 3 april 1724 og det står her at han er født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Søren Hansen Thode var født ca. 1698 som sønn av Hans Jacobsen Thode og Abel Christensdatter Smith. Han giftet seg første gang i Nykirken, Bergen 28. januar 1723 med Maren Malene Andersdatter Smith, som ble gravlagt 4. september 1760. Som enkemann giftet han seg 22. april 1762 i Strusshavn med Aalche Olsen. Han døde i okrtober 1772, 74 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takk skal du ha, Yngve.Jeg antar at du da mener at Rolf og Søren var halvbrødre, men jeg har fra før at Hans Jacobsen Thode's første kone het Abel Christensdatter Have og var datter av rådmann rådmann Christen Havi/Have i Bergen.Men, hvis jeg ikke misforstår deg, mener du altså at hans første kone het Abel Christensdatter Smith ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Jacobsen Tode var skipper, men synes å mangle i borgerboken. Han døde i mars 1733. Han var sønn av Jacob Hansen Tode og Wenche Jacobsdtr Dischingthun. Han var først gift med Abel Christensdatter, datter av fogd i Sunnfjord, rådmann i Bergen Christen Bertelsen Have og Abel Lauritzdatter. Abel Christensdatter døde i februar 1701. Som enkemann giftet han seg med Helche Hansdatter Middelstorp, som levde til januar 1765.Hans J. Tode hadde minst 14 barn: Jacob, Søren og Christen i første ekteskap, Abel, Hans, Albert, Wenche, Lisbeth, Albert, Ide, Job, Rolf, Jan og Jørgen i andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

I tråden om Major Hans Christian Harboe Grøns opphav, nevnes Jens Henrikson Tausan (1699-1748) som var fogd i Inderøy 1735-1748. I følge 'Rytter-ætta frå 1600-1950' av Ragna Rytter, var han gift med Elisabeth Tode og hadde datteren Dorothea Katharina f. 1740. Denne Elisabeth Tode har jeg hittil ikke klart å spore opphavet til. Lenke (14)Kan det tenkes at hun er identisk med Lisbeth Thode, Rolfs søster, datter av Hans J. Tode og Helche Hansdatter Middelstorp? Når ble Lisbeth født? Finnes det dokumentasjon på hennes ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Lisbeth Hansdatter Thode, datter av Hans Jacobsen Thode og Helchie Hansdatter Middeltorp, døpt 23 mai 1709 i Nykirken i Bergen. Død 1780.Boken 'Slekten Dishington og da særlig den nordlandske gren' av Johan Alfred Voll har følgende om hennes ekteskap:Gift 1) med Hans Ulrich Buchard 13.10.1735. Konstituert byfogd i TrondhjemGift 2) med Jens Tausen 27.05.1739. Foged i InderøyGift 3) med Henrich Hønne 05.08.1749. Død 1772.Det står desverre ikke hvor vielsene har funnet sted. Hjelper dette ?Jeg har mye god erfaring med denne boken mht slektsbåndene - der jeg har hatt anledning til å sjekke opplysningene, men det er noe surr med årstall og datoer i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Det står ikke noe om barn i boken. Har søkt i det som ligger ute på Inderøy, men finner ingen spor der. Ingen Dorothea Katharina blant døpte heller.Ekteskapene er muligens inngått i Trondhjem. Har noen tilgang til å sjekke kirkeboka der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

På Erik Berntsens slektssider har jeg nå funnet nok en tvilsom, men uavhengig, sekundærkilde til Elisabeth to siste ekteskap og datteren, Dorotheas, fødsel og død: ”Elisabeth Thode giftet seg med Jens Henrikssøn Tausan, sønn av Henrik Henriksen Rytter og Dorothea Catharina Tausan. Elisabeth Thode giftet seg med Henrich Hønne. Elisabeth Thode ble født circa 1690; flg. samlingene til Thurn Christensen og Delgobe var hun datter av skipper Hans Jacobsen Thode (død 1733) i dennes 1. ekteskap med NN. - Barn av Elisabeth Thode og Jens Henrikssøn Tausan - Dorothea Catharina Tausan f. 26 aug. 1736, d. 22 feb. 1782 - Dorothea Catharina Tausan ble født den 26 august 1736. Hun var datter av Jens Henrikssøn Tausan og Elisabeth Thode. Dorothea Catharina Tausan giftet seg med Christian Grøn, sønn av Hans Ogmann Grøn og Rachel Moss, i 1756. Dorothea Catharina Tausan døde den 22 februar 1782 i en alder av 45.” http://vestraat.net/iea-p/p1034.htmFor ordens skyld: Hans J. Todes 14 barn bekreftes på Digitalarkivet: ”Døypte i Bergen 1668-1815”. Thurn Christensen og Delgobes fødselsår for Elisabeth kan man se helt bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mon ikke Hans (Jacob?) Jacobsen Thode (død 1733) hadde enda en sønn Jørgen (dvs. hans 15. barn og hennes 12.) i ekteskapet med Helchie Hansdatter Middeltorp.(Nedrebø, innlegg 2:) Var etternavnet (Smith) på HJT's første kone Abel Christensdatter (Have) en feilskrift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Jeg har disse barna fra Digitalarkivet og i tillegg skal det være en sønn døpt Jacob Hansen Thode, 1 nov 1692 i Nykirken. Han skal ha blitt begravet 7 aug 1771 i Trondhjem.38037 Feb 11 1701 Christen - Hans Jacobsen Thode Abel Christensdtr Have NK38472 Apr 14 1704 Abel - Hans Jacobsøn Thode Hielche Hansdtr Middeldorp NK38676 Sep 08 1705 Hans - Hans Jacobsen Tode Helchie Hansdtr NK38852 Nov 17 1706 Albert - Hans Jacobsen Thode Helchie Hansdtr Midelstorp NK39061 Mar 04 1708 Wenchie - Hans Jacobssen Thode Helchie Hansdtr Middelstorp NK39257 Mai 23 1709 Lisbet - Hans Jacobsøn Thode Helckie Hansdtr Middelstorp NK39521 Des 23 1710 Albert - Hans Jacobsen Tode Helckje Hansdtr NK39672 Mar 12 1712 Ide - Hans Jacobsen Thode Helche Hans NK39804 Jul 05 1713 Job - Hans Jacobssen Thode Helckie Hansdtr NK40119 Okt 06 1715 Roluf - Hans Tode Helchie Hansdtr Middelstorp NK40288 Jan 15 1717 Jan - Hans Thode Helchie Middelstorp NK40615 Mai 21 1719 Jørgen - Hans Thode Helche Middelstorp NK41003 Nov 25 1721 Jørgen - Hans Thode Helchie Middelsdorf NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og i tillegg skal det altså være en sønn Søren, f. rundt 1698(?) i 1. ekteskap m. Abel. Søren skal være død Okt 1772, og det var han som eide snauskibet 'Maria Magdalena' (30 lester) som i 1745 ble ført av hans yngre (halv)bror Rolf Thode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Ja, selvfølgelig - at jeg kunne glemme han i listen da - han som jeg begynte hele tråden med...Men hvis det stemmer med denne Jacob rundt 1692 og så er er det Søren rundt 1698 - da tipper jeg det er flere barn i mellom her. En svært så produktiv mann denne Hans Thode - tøffe tak å være hustru på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Elisabeth Thodes datter, Dorothea Catharina Tausan (1736-82), ble anklaget for utroskap i 1770 og skilt ved dom fra Christian Grøn i 1772. Det er mulig at hun da tok med seg de fire yngste barna til Bergen, og at de vokste opp i Thode-familien. I denne forbindelse er jeg interessert i mulig belegg for at hennes sønn, Hans Christian Harboe Grøn (1761-1824), oppholdt seg i byen, eventuelt hadde forbindelse med Thode-familien, i årene 1772-82. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29371&sok=&startnr=&antall=&spraak=>LenkeHvis han faktisk vokste opp sammen med moren hos Tode-familien, skulle man kanskje vente at han sto som fadder for noen av barna i denne familien, men dessverre er ikke fadderne lagt ut digitalt. – Er det noen som har tilgang til kirkebøkene for dåp i Tode-familien i den mest aktuelle perioden: 1775-82?Jeg ser at Maren Tode og matros Sander Sivertsen hadde 3 barn, Anne Marie Thode og Elias Fæster hadde 3 barn og Helche Tode og weisgerber fabriquer Christian Limbrecht hadde 2 barn til dåpen i perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grete Bratne

Etter å ha lest meg lett forvirret om Tausan'er og Grøn'er og Thode'r, mm., har jeg prøvd å lage en slags oversikt over Lisbeth Hansdatter Thode og hva jeg foreløpig har funnet om hennes mulige etterkommere.Dette er ikke ment å erstatte diskusjonen om Major Hans Christian Harboe Grøns opphav.Takknemlig for korrigeringer, bekreftelser og tillegg.---------------------------------------------------------------------Hans Jacobsen Thode og Helchie Hansdatter Middeltorp fikk datteren Lisbeth Hansdatter Thode. - Dette er bekreftet gjennom hennes dåp 23 mai 1709 Hordaland, Bergen, Nykirken---------------------------------------------------------------------13 okt 1735, Lisbeth Hansdatter Thode giftet seg med Hans Ulrich Buchard (Konstituert byfogd i Trondhjem), født 1707, død 1738 (muligens viet i Trondhjem ?)27 mai 1739, Lisbeth Hansdatter Thode giftet seg med Jens Tausen (Foged i Inderøy), død 1748 5 aug 1749, Lisbeth Hansdatter Thode giftet seg med Henrich Hønne, død 177217 mai 1780, det skal ha vært et skifte etter Lisbeth Hansdatter Thode.- Disse opplysningene har jeg fra boken ”Slekten Dishington og da særlig den nordlandske gren” av Johan Alfred Voll, men det står dessverre ikke noe om hvor vielser eller dødsfall fant sted.---------------------------------------------------------------------Så skal altså Lisbeth Hansdatter Thode ha fått datteren Dorothea Catharina Tausen og hun skal da, iflg Erik Berntsens ha blitt født eller døpt 26 august 1736 og ha Jens Tausen som far. Men hvis opplysningene over og dette fødselsåret stemmer, ville det vært Hans Ulrich Buchard som var den mest sannsynelige faren. Men datoene kan jo være feil, eller så kanskje hun tok Tausen-navnet fra sin stedfar, tenkte jeg.Men så finner jeg i Family Search, gjengitt fra Den Norske kirke : Daarthea Catharina, døpt 31 Aug 1736, Beistad, Nord-Trøndelag – med far oppgitt med bare etternavn: Tausan. Og i samme kilde finner jeg også Idae Margrete, døpt 20 Nov 1737 (og død 1738), Beistad, Nord-Trøndelag – med foreldrene Fogd. Tausan og Bente Chirstine Steensdatter.Og dermed kan det vel da altså være at Dorothea Catharina Tausen er Lisbeth Hansdatter Thode’s stedatter og at moren heter Bente Chirstine Steensdatter !Fra en usikker kilde på Family Search hevdes det at Lisbeth Hansdatter Thode og Hans Ulrich Buchard, skal ha fått sønnen Hartvig Christian Ulrich Buchard og at han ble døpt 12 oct 1736 i Bergen. Jeg har ikke klart å finne denne dåpen i Bergen, men videre hevdes det uansett at denne sønnen var gift med Marie Christine Vist og døde i 1765. Samme dato finner jeg at de to skal ja fått en sønn til,- nemlig Johan Hansen Buchard. Hvis dette stemmer må det ha vært tvillinger.---------------------------------------------------------------------Uansett er det altså Dorothea Catharina Tausen som i 1756 gifter seg med Christian Grøn (f.ca 1721) og som ved dom blir fraskilt fra samme i 1772. Og denne Christian Grøn drakk seg så til fallitt kort etter.---------------------------------------------------------------------Under konfirmerte i Inderøy finner jeg tre stykker med ”grøn” i etternavnet : Elisabeth Thode Grønn, konfirmert i 1774 og derav sannsynligvis født rundt 1759 og Hans Christian Grønn, konfirmert i 1776 og derav sannsynligvis født rundt 1761I Family Search finner jeg gjengitt fra Den Norske kirke : Abel M. Grøn, født 28 aug 1766 og døpt 4 sep 1766. Inderøy, Nord-Trøndelag - med foreldrene Christian Grøn og Dorothe Cathrine.---------------------------------------------------------------------Erik Berntsens opplyser at Dorothea Catharina Tausen døde den 22 februar 1782 i en alder av 45, men ikke hvor.---------------------------------------------------------------------Videre er det da sannsyneligvis den Hans Christian Grønn som ble konfirmert i 1776, som vi finner igjen i 1801-tellingen for Friderichsteens Fæstning, som ”Capitain ved syndenf. reg”, sammen med sin hustru Bodil Christine og deres datter Dorthea Cathrine, f. 1800. Han kaller seg da Hans Christian Harboe_grøn.---------------------------------------------------------------------Når det gjelder Hans Christian Grønn’s mulige søster Elisabeth Thode Grønn finner jeg et par muligheter i 1801-tellingen i tillegg til at det var en Elisabeth Scauer Grøn som giftet seg med Ole Westerberg 25 jun 1783 i Inderøy, Nord Trondelag.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301.wc2&gardpostnr=2228&personpostnr=16147&merk=16147#ovre>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Takk til Grete Bratne, du har funnet frem til opplysninger som kan bringe oss videre.Dorothea Catharina Tausan (1736-82) kan ikke ha vært felles datter av Lisbeth (Elisabeth) Hansdatter Thode og Jens Tausan. Hvis FS-referansen er korrekt, var Dorothea Catharina Tausan døpt 31 Aug 1736 i Beitstad. Da kan hun ikke ha vært Lisbeths datter siden hun den gang var gift med konst. byfogd Hans Ulrich Buchard. Dessuten fikk Lisbeth to måneder etter Dorothea Catharinas dåp tvillingene Johan og Hartvig Christian Ulrich Buchard, døpt 12 oct 1736.Kronologisk passer det derimot bra at Dorothea Catharina var datter av Jens Tausan (Tausan er også oppført som far i FS) og Bente Christine Steensdatter. Dette ekteskapet har hittil vært ukjent, og Bente Christine må ha dødd i 1737/8 (i barselseng etter Idae Margretes fødsel (døpt 20 Nov 1737)?) - For øvrig, hvem var hun?I denne sammenhengen er jeg imidlertid mest interessert i finne de sosiale linjene som kan føre frem til Hans Christian Harboe Grøns (1761-1824) oppvekst og antatt maritime kompetanse før han begynte på krigskolen.Ved Jens Tausans død i 1748 overtok Henrich Hønne fogdembetet i Innerøy 11. april 1748. Også enken Lisbeth Thode overtok han ved ekteskap 5 aug 1749. Vi må gå ut fra at de 12 år gamle stesøsknene Dorothea Catharina og Hartvig Christian Ulrich fulgte med inn i ekteskapet sammen med hans datter fra 1. ekteskap, Fennichen Hønne (1740-88).I 1756 giftet stedatteren Dorothea Catharina giftet seg med Christian Grøn og fikk fire kjente barn frem til 1766, bl.a. Hans Christian Grøn i 1861. (For en mer fullstendig oversikt over etterkommere, se tema 29371: (42).) Etter et opphold på fire år får hun så det femte barnet i 1770 samtidig som mannen anklager henne for utroskap. Kanskje for å understreke at pater est-regelen gjelder uansett, døpes dette barnet som antagelig dør tidlig, Christian Grøn.Antagelig allerede i 1770, og i hvert fall etter skilsmissedommen i 1772, må Dorothea Catharina ha flyttet, rimeligvis ”hjem til familien”, hvorav Lisbeth Tode eller kanskje til andre i hennes familie er mest sannsynlig, men både Tausan- og Rytterfamilien er selvsagt også mulige. Sannsynligvis tok Dorothea Catharina med seg de fire yngste barna som angivelig var blitt igjen hos kjøperne av familieeiendommen ”Sund”.Hvis hun flyttet hjem til stemoren, blir spørsmålet om hvor Lisbeth bodde? Av ”Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814” går det frem at Henrich Hønne ble dimittert som fogd 20. febr. 1759. Hva han deretter gjorde og hvor familien bodde frem til Henrich Hønnes død i 1772 er ukjent. Pga. hans datter Fennichen Hønne, kunne Lisbeth ikke bli sittende i uskiftet bo, men skiftet er ukjent, i hvert fall for meg.Arv fra tre velhavende ektemenn samt sine foreldre Jacob Hansen Tode og Helche Hansdatter Middelstorp, må ha gjort Lisbeth Tode relativt velhavende i 1772. Med referanse til ”Slekten Dishington ..” nevner Grete at det skal ha vært et skifte etter Lisbeth Thode 17 mai 1780, men stedet og innholdet er ukjent. Selv om jeg antar at Hartvig Christian Ulrich Buchard som eneste livsarving arvet det meste, er stedet for skiftet av interesse fordi det kanskje kan gi en indikasjon på hvor Dorothea Catharinas sønn, Hans Christian HG, vokste opp.Om det dessuten skulle være mulig å finne et skifte etter Dorothea Catharina som døde i 1782 ville selvsagt også dette være av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk for svaret.Ettersom Dorothea Catharina Tausan nå antakelig viser seg å være 'bare' er en stedatter av Lisbeth (Elisabeth) Hansdatter Thode faller hennes etterkommere utenfor i mitt slektstre, men spennende å følge med på historiene rundt denne familien uansett. :-)mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Carl Müller

I denne eldre debatten sier Leif Kåre Solberg i innlegg (16) følgende: 'Dessuten fikk Lisbeth to måneder etter Dorothea Catharinas dåp tvillingene Johan og Hartvig Christian Ulrich Buchard, døpt 12 oct 1736' Ja, mon det Leif Kåre?I kirkebok for Trondheim domkirke finnes ingen aktuelle tvillinger døpt 12. oktober 1736. Derimot finnes Hartvig Christian Ulrich døpt 7. august 1736. Og Johan finnes i samme kirkebok som døpt 22. oktober 1738. Det fremgår derfor ikke av dette at Elisabeth Thode hadde et tvillingpar som du anfører. Kan du avklare dette nærmere? mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Les mitt innlegg med nr. 78586. Det er en stor mulighet for at personen, som jeg er opptatt av, Johan Christian Thode var sønn av Elisabeth Thode og Johan Hansen Buchhard. Johan brukte isåfall sin mors etternavn. Johan Christian Thode ble som enkemann uten barn gift med min anmoder i Blekinge i 1794 og jeg har nye informasjon om hans virke og etterslekt i Sverige. De fikk en sønn Johan Jacob i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg må korrigere mitt innlegg(19)Sønnen het Christian Jacob Thode og ikke Johan Jacob. I innlegg 18 nevnes at Johan ble døpt 22. oktober i 1738 og det er mulig at jeg har skrevet 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Hans Petter! Du anfører at en mulig sønn av Elisabeth Thode og Hans Ulrich Buchard (som du kaller Johan Hansen Buchard) heter Johan Christian. I følge kirkeboken heter sønnen til Elisabeth og Hans Ulrich bare Johan og ikke Johan Christian da han ble døpt 22. okt. 1738. Snakker vi om to peroner, en Johan og en Johan Christian??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Innlegg(21)Spør du meg så spør jeg deg. Personen som ble døpt Johan ble døpt den 22.10.1737 og ikke i 1738? Jeg mener vi snakker om kun en person, men det må også andre være med på å vurdere. Jeg vedlegger også en kopi av husforhørslengden ifra Asarum fs. i Blekinge.Johan Christian Thode ble vervet i Kongelig Wendes Artilleriregemente i 1774 og han ble Korporal(Ansvar for ca. 25 mann), i 1792 ble han skolemester og i 1795 klokkersubstitut i Hellaryd og Åryds fs. i Belkinge. Da han gikk av som klokkersubstitut ble han igjen skolemester og en tid inspektør. I sitt virke i Hellaryd og Åryd fs. var han underlagt kyrckoherden Pehr Wanskif.Jeg vedlegger en kopi av husforhørslengden ifra Asarums fs. for årene 1813-1824

bilete9708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Her ser vi bl.a. (halv)brødene Søren og Rolf Hansen Thode, sønner av Hans Jacobsen Thode i Bergen: Lenke, med barn og aner i flere ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I lenken til Per Nermo (23) fremkommer at Hartvig Christian Ulrich Buchard og Johan Hansen Buchard var sønnene til Elisabeth Thoe og hans Ulrich Buchard.Det er oppgitt at Hartvig Christian ble døpt i Bergen. I hvilken kirke? Jeg har forsøkt å finne han og hvilket navn han ble innført med.Hartvig fikk flere mellomnavn og det ville være rart dersom Johan ikke fikk noe mellomnavn. Presten har nok utelatt mellomnavnet ved dåpsinnføringen. Trolig var hans navn Johan Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.