Gå til innhold
Arkivverket

[#33064] Søren Thode, Bergen - sønn av Hans Thode og Helchie Middeltorp ?


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

De skal ha hatt 4 barn, men jeg kjenner ikke navnet på de 2 som da 'mangler'.Hans Thode var kateket ved Domkirken i Trondhjem fra 14 Mai 1751 og predikant på Munkholmen, deretter sogneprest i Leksvik (28 Jan 1757-1777). Han hadde kjøpt øya Tautra av kommandørkaptein Lerche, og flyttet dit. Han ble senere igjen sogneprest i Leksvik, men hadde kapellan til å styre embedet mens han selv bodde på Tautra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har lest gjennom fødsler i Leksvik fra 1761 til og med 1765. Tre barn ble døpt der. På side 72 i året 1761 ble dåpen til Wenche Marie innført 3. juni 1761På side 82 i året 1764 ble dåpen til sønnen Jacob lorentzs innført 13. august. Fødsel var 7. august Like under dåpsinnføringen oppgis at han døde den 15. august og ble begravet den 18, august.På side 99 i året 1765 ble dåpen til datteren Laurentia innført den 24.10 og med fødsel 19.10?Da er tre av fire barn funnet. Som det er oppgitt i debatten betalte Hans Thode for begravelsen til sitt barn i 1772? Var han for sent ute med å betale for sønnens død/begravelse i 1764 eller fikk de et barn til?Dersom de bodde på Tautra i 1762 og 1763 så kan et fjerde barn ha blitt døpt i en nærliggende kirke til Tautra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er vel også tenkelig at Hans Jacobsen Thode, født 24.4.1726 giftet seg på nytt etter å ha blitt enkemann i 1765 i en alder av 39 år og at han fikk et eller flere barn i sitt nye ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Christen Christen Røst, født 20.4.1733 i Vår Frue Kirke, død 19.6.1772 i Vår Frue Kirke Han var halvbror til Hans Thode, døpt 2.8.1740 i Vår frue og Sven Jacob Thode, døpt i 1842Jeg søker skiftet etter Christen Christensen Røst for å se hvem som var arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(105) (104) Beklager igjen der er Jens Jacob som er rett.Kan det finnes en kilde som viser om det var noe bo/skifte etter Christen Christensen Røst?Jeg har søkt en del i den senere tid etter Christen Christensen Røst og hans halvbrødre Hans Thode, f. 1740 og Jens Jacob Thode f. 1742. Jeg kan ikke se at noen har registrert disse tre som gift. Christen døde noe over et år før sin mor, 39 år gammel og siste spor etter de Hans og Jens Jacob er da de fremkom i skiftet i 1760 etter sin far Christen Thode, f. 1701, død 1748. Det ble nevnt at de bodde i huset hos sin mor enken Else Maria Lemvig, f. 1701, død 3.9.1773.Jeg setter pris på om noen har informasjon omkring Hans og Jens Jacob i tiden etter 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har flere ganger gjennomgått vigsler/trolovelser fra 1760 til 1775 i Vår Frue kirke, sjekket faddere i fødsler fra 1760 frem til 1780 og dødsfall frem til 1788 i samme kirke uten å finne spor etter Hans og Jens Jacob Thode.Det som kan slås fast er at deres far Christen Thode, mor Else maria Lemvig og halvbrødre Anders Christensen Røst og Christen Christensen Røst døde i 1748, 1773, 1755 og 1772.Mitt spørsmål er fortsatt hvor tok Hans og Jens Jacob veien. Som jeg har skrevet tidligere er muligheten til stede for at Hans Thode vervet seg i det svenske militæret i 1774/1775 under navnet Christian Thode. Da han gikk ut av militæret brukte han navnet Johan Christian Thode fra 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Trondheim - Vår frue kirkes sogn, 1766 Lenke18 Jdde Thode Afgl: Skipper Andreas Grams Enke sin Huus: 250 rd33 Job Thode Skipper sin Huus: 500 rdHans Thode, som No. 20, døpt den 21.4.1740. Han fikk navnet Thode selv om hans far het Andreas Gram. Mpr: Idde Thode. Faddere var: Madame Elisabeth (Thode) og Taussans og hennes bror prosten og Magister Jac. Thode sammen med Job Thode. Ved konfirmasjonen het han Hans Thode Gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Trondheim - Vår frue kirkes sogn, 1766 Lenke18 Jdde Thode Afgl: Skipper Andreas Grams Enke sin Huus: 250 rd33 Job Thode Skipper sin Huus: 500 rdHans Thode, som No. 20, døpt den 21.4.1740. Han fikk navnet Thode selv om hans far het Andreas Gram. Mpr: Idde Thode. Faddere var: Madame Elisabeth (Thode) og Taussans og hennes bror prosten og Magister Jac. Thode sammen med Job Thode. Ved konfirmasjonen het han Hans Thode Gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

179 Johan Thode Kiøbmand sin Huus, Dobbelt Højde, Fronten mod Væster, nye bygte, 2de Stuer med Jern vindovne og tromler, Kiøkken med Skorsteen Mur, 2de Kammer med jern Vind ovne paa Loftet, 19 fag Enkelt Højde Kit Vindue, 1 fag i Blye Jndfattet Ruter, 2de Skorsteene, tækt med bord, J gaarden et Veedskiul med lem over, tækt med bord, opgav selv for: 300 rd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Johan Thode: Broren Johan ble døpt 22.10.1737. Dessuten finnes ikke denne Johan omtalt i skiftet etter faren Hans Ulrich Buchard i 1738. Og heller ikke etter Elisabeth Thode i 1780. Johan Thode (??-1766) Hvis det kan tenkes at det Johan kan måtte det bety han endret navn Christian og etter det til Johan Christian.77842: Johan Christian Thode Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten grunn til å tro at Johan Christian Thode (1738-1818) er identisk med denne _kjøpmann_ Johan Thode i Trondheim 1766 ? JCT ble altså vervet i det Kongelig Wendes Artilleriregemente (i Malmö) i 1774.Og det er vel heller ikke trolig at Kjøpmann Johan Thode i Trondheim (1766) er identisk med Johan Hansen Bu®chard (døpt i Tr.hj. Domkirke 22 Okt 1737, som sønn av Elisabeth Thode, Iddes søster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(111) og innlegg som vedrører det samme.I Trondheim bodde også en Johan Thode Stuberg(Stubberg) som var av dansk slekt(Ifølge oppslag idistreff) I vår Frue kirke ble Monsr: Johan Thode Stuberg, kiøbmand og enken etter Mathias Pettersen Kiella, madame Berethe Johanna Ström gift den 19.5.1763.Berethe døde før 1769 for den 31.1.1769 copulerede i huset hos skipper Peter Albert Dreyer, enkemand Johan Thode Stuberg kiøbmand til jomfru Birgitta Catharina Dreyer.I 1774 døde organist Joh, Thode Subberg ved hospitalets kirke, 41 år og samme dag døde hans datter og i februar måned hans hustru. Det virket dramatisk med tre så tette dødsdall i denne familien, men jeg har ikke greid å lese dødsårsaken.Jeg tror ikke at Johan Thode Stuberg hadde noen relasjon til de øvrige Thoder i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ved søk i kirkeboka i Nykirken i Bergen fant jeg vielse mellom Christian Tode og Siri Maria Olsd. Spar den 28.12.1721(Skrevet under begynnelsen av året 1722)Jeg antar at han er identisk med Christian Thode, døpt 11.2.1701 i samme kirke med foreldrene Hans Jacobsen Thode og Abel Christensdatter Have.Christian og Siri ble foreldre til Johan som ble døpt den 30.1.1722 i Nykirken i Bergen. (Denne dåpen er ført til høyre for en annen dåp slik at det ser ut som at de flyter i hverandre) Et våkent øye ser det. De ble også foreldre til Jan Christiansen Thode som ble døpt den 4.8.1728 i Domkirken i Bergen.Christian Thode står innført i forbindelse med et dødsfall i Domkirken den 21.5.1732. Et spørsmål om det var hans eget dødsfall, hustruens eller hans barn?Dersom han senere slo seg ned i Trondheim så stiftet han en familie i Bergen og senere en familie i Trondheim med Else Maria Lemvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ved søk i kirkeboka i Nykirken i Bergen fant jeg vielse mellom Christian Tode og Siri Maria Olsd. Spar den 28.12.1721(Skrevet under begynnelsen av året 1722)Jeg antar at han er identisk med Christian Thode, døpt 11.2.1701 i samme kirke med foreldrene Hans Jacobsen Thode og Abel Christensdatter Have.Christian og Siri ble foreldre til Johan som ble døpt den 30.1.1722 i Nykirken i Bergen. (Denne dåpen er ført til høyre for en annen dåp slik at det ser ut som at de flyter i hverandre) Et våkent øye ser det. De ble også foreldre til Jan Christiansen Thode som ble døpt den 4.8.1728 i Domkirken i Bergen.Christian Thode står innført i forbindelse med et dødsfall i Domkirken den 21.5.1732. Et spørsmål om det var hans eget dødsfall, hustruens eller hans barn?Dersom han senere slo seg ned i Trondheim så stiftet han en familie i Bergen og senere en familie i Trondheim med Else Maria Lemvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(118) Mer info Christian Thodes sønn 4 år innført som død den 9.8.1726 i Domkirken i Trondheim. Sønnen må ha vært Johan Thode som ble døpt den 30.1.1722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I digitalisert Borgerbok for Bergen ble Christian Thode förd i Rostoch, kiøbmand, innført den 24.4.1727 i borgerboken. Fremkommer i bilde 71 av 407 og på folio 38.Hva betyr förd i Rostoch? Var han også registrert som handelsmann i Rostoch?(118) Kan noen hjelpe med å tyde hva som står skrevet om dødsfallet den 25.1.1732 i Domkirken hvor Christian Thode ble innført. Var det hans eget dødsfall eller hustruens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(118,119,120)I innlegg no. 37445 Spar og Thode i Bergen fremkommer at Christian Thode som jeg har trukket frem ikke var identisk med personen som ble gift med Else Maria Lemvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(58) og øvrige innlegg vedørende Hans Thode,døpt 2.8.1740 i Vår Frue Kirke. I Skiftet etter Hans Thodes far Christen Thode som ble avholdt i 1760 ble navnet skrevet på forskjellige måter. Noen eksempler: på side 529a i skiftet fremkommer Hans Ch. Thode på side 521b, Trondheim den 28. juni 1760 H: C: Thode på side 522a, Hans Christian Thode på side 527b. monsieur Hans Christensen Thode.I skiftet representert onkelen stiftsprosten og magister Jacob Thode som kurator for Jens Jacob Thode og en Anders Nielsen Moursund som kurator for Hans Thode.Navnet Hans er en kortform av mannsnavnet Johannes som igjen har gitt opphav til blant annet navnet Johan.Som jeg har skrevet i mine innlegg har jeg en tro på at Hans Thode vervet seg i det svenske militæret under navnet Christian Thode(korporal). Først i 1795 da han ble utnevnt til klokkersubstitut i Hellaryd og Åryds fs. i Blekinge län begynte han å bruke navnet Johan Christian Thode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.