Gå til innhold
Arkivverket

[#33069] Oppslag kirkebok Aremark. Giftermål 24.7.1757, Mari Espelund og Ahl Sørgård


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

HeiKunne noen slå opp ovennevnte giftermål for meg. Har opplysningene om vielse 24.7.1757 fra FamilySearch.Jeg er interessert i en evt. far til Mari. I mine opplysninger skal Mari hete Andersdatter og være født i 1737 (fra bygdebok for Berg). Men jeg finner ingen Mari Andersdatter i Aremark rundt 1737, derimot Mari Nielsdatter døpt 26.8.1736. Nå lurer jeg på hva som er riktig navn. Dersom noen har dåpsinnføringen(e) også , så er det selvsagt hyggelig å få litt hjelp til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mari Andersdatter er født ca 1737 på Ottei i Øymark. Kirkeboken begynner 1738 her.Hennes foreldre flyttet til Wiig i Aremark ca 1740.Mari Andersdatter er datter av Anders Hansen og Anne GullichsdatterMari var enke etter Anders Nielsen Espelund da hun i 1757 ble gift med Ahl Larsen Søgaard.Hun hadde datteren Anne Andersdatter født 1756 som ble gift 1775 med Hans Mathisen Bislingen (Berg)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei Ritatusen takkk for oppklaringen (litt synd dog at Mari ikke kom fra Aremark - da vi har hatt hytte der i over 40 år - og hadde vært morsomt med en ane derfra). Hva er kilden for dine opplysninger? Du sier at kirkeboken begynner ett år senere enn Maris fødsel. Har du mer info om foreldrene til Mari? Hvilke gårder kom de fra? Har du evt. info om deres aner også? Dersom du selv ikke har slike opplysninger - kjenner du kilder her i form av bygdebøker e.l.?Uansett - takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Kilden er meg og det jeg har funnet i kirkebøker og panteprotokollen. I 1778 page.170 finnes dette.Tar med i grove trekk så du ser at dette er riktige foreldre : 1778 var det skifte etter afg.Anne Gullichsdatter.Utlagt i gårdene,Wiig, Flatland og Aspestrand. Enkem.Anders Hansen. Datteren Mari Andersdatter enke af sal.Ahl Larsen. (så kommer navnene på Mari og Ahls barn utlagt i Flatland) Lars og Ole Ahlsen, Johanne, Else, Marthe, Anne og Helene Ahlsdøtre.Mari sin første mann Anders Nielsen 1732-1756, 24 år,var fra Nordre Espelund, sønn av Niels Pedersen 1669-1741. Viet ? 1755 Anders Nielsen Espelund og Mari Andersdatter Wiig. Deres datter Anne f. 29 oktober 1756,etter farens død.Jeg er usikker på hvor Anders Hansen 1705 - 1782 og Anne Gullichsdatter 1713 - 1773 kom fra.I 1744 dør ' Aase Joensdatter Krosbye var Anders Wiigs moder 86 år'. ( Hun skulle vel hete Else ?)Tar med Anders og Annes barn: Mari f. ca 1737 Ottey,Hans f.1738 Ottey, Hans(2)f.1740 Wiig,( resten er født på Wiig) Ole f.1743, Else f.1747,Johannes f.1750, Johanne f. 1752, Else (2)f. 1753, Anne f.1756, og Marthe f.1760.Det er jo mulig at de kommer fra Aremark.(Øymark var annex til Aremark)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.