Gå til innhold
Arkivverket

[#33076] Elgestad, Nøtterøy - Jan Larsen (Bruun)


Gjest Torstein Wæhler
 Del

Recommended Posts

Gjest Torstein Wæhler

Søker opplysninger om forfedre (hvor han kom fra) til Jan Larsen (Bruun) på Østre Elgestad på Nøtterøy. Gift med Anne Sørensdatter Søndre Nes i 1729. Ref. Lorentz Berg - Nøtterøy en bygdebok.Bruun navnet bør være en ledetråd. Jan's eldste sønn, Hans Janssøn, benyttet dette en gang også ifm at han var forlover i Melsomvik/Stokke i 1762.Hans Janssøn var forøvrig far til Michel Hanssen på Øhre.Dersom noen kan hjelpe hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Vi finner Jan Larssøn på side 640 i Lorens Bergs Nøtterø bok. Han hadde 6 barn med Anne Sørensdatter som han ble gift med 24.11.1729. Han døde til sjøs i 1744 og hustruen Anne blir gift på nytt 12.09.1748 med Anders Christenssøn og får med ham 1 sønn Jan (f.1812). Jan Larssøm har en stor efterslekt gjennom datteren Mari Jansdatter født 1734 og gift 26.10.1757 med Rasmus Kristenssøn f. 1726 på Nordre Sande, Nøtterø. Men det du spør om, foreldrene til Jan Larssøn, kjenner jeg desverre ikke noe til.Med vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Wæhler

Ja, hans etterslekt er kjent for meg. Men, noen har kanskje peiling på hvor Bruun navnet kan komme fra. Vet det er endel med opprinnelse i Tønsberg, men de tidlige kirkebøkene er nærmest uleselige for meg. I tillegg vet jeg om en Bruun slekt fra Kristiansand som havnet i Stokke. Men, de tidlige kirkebøkene fra Kristiansand ble jo borte i en brann såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom du tenker på Bruun som i Johan Seier Bruun, så har nok ikke den slekta noe med Kristiansand å gjøre (selv om det står så i Tjølling bygdebok). Johan Seier Bruuns far var yrkesmilitær i Verdal (tror jeg det var), men slekten kom muligens før det fra Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Wæhler

Takk til Kristian H. vedr. opplysninger om Johan Seier og at han ikke kommer fra Kristiansand. Da slipper jeg jo noe mer leting der.Og Gunn, når det gjelder tema 7838, jo jeg har lest de fleste innleggene. Puhh. Finner ikke noen direkte forbindelse til min Jan Larsen Bruun. Han antas forøvrig å være født ca. 1700 - og ja han var gift med An(n)e Sørensdatter Nes i 1729. Stor etterslekt på Nøtterøy.Det som jeg imidlertid synes er litt rart, er at han ikke konsekvent benytter Bruun navnet. I etterslekten finner jeg det dessuten kun benyttet ved ett tilfelle. Det kan med andre ord virke som om Bruun navnet benyttes 'litt snobbete', formell rett - men ikke på folkemunne? Kanskje Jan f.eks var uekte?Jan's og Ane's barn var forøvrig i rekkefølge: Lars, Hans, Mari, Søren, Lars, Anne Kirstine.Ane's foreldre het Søren og Mari - så Jan's mor må kanskje navnemessig være knyttet til Hans eller Anne Kristine på en eller annen måte.Kan dette hjelpe noen til nye opplysninger tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg har også Jan Larsen (Brun) som ane, og vet også svært lite om ham og hans forfedre. Jeg har sett skifte etter ham (Søndre Jarlsberg Skifteprotokoll nr. 6, folio side 616b), men det gir ikke noe særlig mer informasjon. Har du fødselsdato og år for de 6 barna? Jeg er etterkommer av Mari som ble født i 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Anne Sørensdatters slekt kan føres et godt stykke bakover, iallefall på hennes fars (Søren Sørensen's) side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Wæhler

Selv er jeg etterkommer etter Hans, som flyttet til Melsomvik i Stokke. Men, altså - Jan og Ane sine barn var: 1.Lars f. 1730 d. 1730, 2.Hans f. 1731 d. ca. 1765, 3.Mari f. 1734 (døpt 11.07) d. ?, 4.Søren f. 1736 d. 1809, 5.Lars f. 1739 d. 1802, 6.Anne Kirstine f. 1743 d. 1810.Forøvrig ble Ane gift på ny med Anders Kristenssøn etter Jan's død. Han døde i 1744 regner man med (borte på sjøen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.