Gå til innhold
Arkivverket

[#33078] Kari Andersdatter født ca 1700 fra Skjeberg.


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

En av mine aner er Kari Andersdatter født ca 1700 fra Skjeberg.Hun giftet seg i 1722 med Ole Hansen Fladberg (1686-1757). Caus: Gullick Busgaard og Søren (Andersen?) Jalle. Barna het Hans, Nils, Anders, Magnus, Ole , Jacob, Marte og Anne. Første-fadder til deres 2 eldste barn er Berthe Solberg. Fadderene ellers kommer mest fra Hornes, Jalle, Wig og Hafn.1711: Jahle Øvre; Enken Mari og 7 barn Jahle Nedre; Søren Poulsen, enkemann, 1 barn1723: Jale Øvre; oppsidder Anders Poulsen Jale Nedre; oppsidder Søren Andersen1704: Søren Jalles (Enkemann i 1711?) datter Ane døpt. Fadd: Anders Sørensen (kanskje gift med Mari og død før 1711?)Jeg har lurt på om Kari kommer fra Jalle.Kanskje Søren Andersen Jale er hennes bror?Er faren Anders Sørensen død før 1711 og kone med 7 barn?Eller Anders Paulsen (1681-1754)? Passer vel dårlig hvis hans første kone er Berte Gulliksdatter f.1708.Det hele er som man sikkert har forstått noe uklart for meg. Er det noen som kan hjelpe? ( Rita Hole kanskje?)Med Hilsen Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Petter, nå lurer jeg litt her?De barna du har med her,tilhører vel Ole Jacobsen Havn og Margrethe Julsdatter som giftet seg i 1721. Barn født på Fladberg :Hans f.1723, Niels f.1725, Anders f.1728, Magnus f.1731, Ole f.1734, Jacob f.1737,Marthe f.1739, Anne f.1742.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Rita,I skattemandtallet 1723 for Fladeberg nedre, finner man at 1 av 2 oppsiddere er Ole Hansen. (Sønn av Hans (Jacobsen?)Fladberg død 9.jan.1709?) 1711: Enken Marthe og 4 barn.I 1722 gifter Ole Hansen seg med Kari Andersdatter. Caus: Gullick Busgaard og Søren Jalle. I 1723 gifter Olle Jacobsen seg med Magrette Justdatter Caus: Anders Nilsen og Halvor Andersen.I 1723 blir Olle Fladbergs sønn Hans født. (Hans er min forfar, gift med niesen til Ole Jacobsen Havn, Marthe Aanonsdatter)På basis av mandtallet i 1723 har jeg oppfattet Ole Hansen og ikke Olle Jacobsen som Ole Fladberg med de nevnte barn. Jeg har ikke sett Olle Jacobsens tilknytning til FladbergPetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det ser ut som både Ole Jacobsen og Ole Hansen bodde på N.Fladberg. I 1755 nevnes Ole Hansen N. Fladberg ang.et lån. Hans vitner er Sersjant Anon Jacobsen Naalem og Anders Eriksen Jarle.Jeg skal se om jeg kan finne noe mer om Ole Hansen (og hans kone). Pantebøkene mangler fra 1755 - 1775.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Som du kanskje har sett bor det en Kari Andersdatter på Nedre Fladberg i 1762.Anon Jacobsen Naalem er som du vel vet bror til Ole Jacobsen. Anon fikk vel Naalem via sin kone Live GundersdatterHvor har du funnet at Ole Jacobsen bodde på Nedre Fladberg? Vet du hvordan kom han til Fladberg?Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Petter Langeland

Rita, har du kommet noe videre med hvem som er Ole Fladberg? Ole Hansen gift med Kari Andersdatter eller Ole Jacobsen gift med Margrethe Julsdatter.I følge Grønnerød er Ole Fladberg Ole Jacobsen Havn. Jeg holder fortsatt en knapp på Ole Hansen (sønn til Hans Jacobsen Fladberg?):En Ole Hansen bor på Fladberg i 1723, ingen Ole Jacobsen.Ole Hansen Fladberg dør i 1757.Kari Andersdatter bor på Fladberg i 1762, ingen Ole Jacobsen eller Margrethe Julsdatter.En av barna heter Anders, ingen av barna vi har funnet heter Jul.En Ole Fladberg er vitne i 2 trolovelser i 1710. Da var Ole Jacobsen Havn ca.10 år. ( Han døde i følge Grønnerød i 1787). Ole Hansen ble født i 1686.Har du funnet noe mere?Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.