Gå til innhold
Arkivverket

[#33082] Bergen 1700-1730 : hvordan skape en bedre tjeneste?


Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Til 50: At en er skredder på landet, betyr nok at han bor i byen med utøver skredderprofesjonen utenfor byen. Jeg vet ikke om det betyr at han selv forflytter seg utenfor bygrensen når han skal utføre arbeide, eller om kundene kommer fra landet inn til ham, trolig den første tolkningen.Til Aase (49): det var sikkert helt underforstått at barn ikke telte med, og at fortegnelsen kun tok med husholdningsoverhodene. Årsaken til manntallet var jo å bedre skattegrunnlaget i forbindelse med krigen som pågikk, og barn var skattefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Som eg tenkte, men greit å få bekrefta det. Må seie fantasien var god når det var snakk om å finne skatteobjekt - parykkar, eldstader, sko, m.m. Er det nokon som er så inne i historien at dei veit korleis folk reagerte på dette? Betalte dei rimeleg godvilleg, eller avliva dei nokre futar undervegs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Aase (52), spørsmålet ditt er såpass på siden av hovedsporet i denne tråden, som handler om en samlet tjeneste for hele Bergen bys befolkning i et avgrenset tidsrom, at jeg heller foreslår du spør i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I databaseversjonen Lenkemangler det ca 123 personer, i forhold til tekstutgaven (2580 linjer vs 2703 linjer), jeg ser at det i hvertfall i 5. og 6. rode er en del mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg takker Digitalarkivet for assistanse med å endre tittelen fra 1710-1718 til 1700-1730, en avgrensning som er mer i tråd med det prosjektet som er under utvikling i regi på DIS-Norges webside. (Lukket medlemstjeneste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.