Gå til innhold
Arkivverket

[#33086] Etterlyser Anders Nordtømme, født 1873 i Melhus-området


Gjest Liv Marit Haakenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Kan noen hjelpe denne amerikaneren? My grandfather is from a hamlet south of Trondheim called Hovin i Gaudal. He left from Trondheim for the United States in 1893 at the age of 19. His name is Anders A. Nordtømme and he was born in 1873. In the US he changed his name to Anders A. Norton.According to the church in Hørg that he attended, the kommune that he lived in was Hørg. In 1963 Hørg and 3 other municipalities were combined into Melhus kommune. I found 3 bygdeboks books at the St. Olaf College in Northfield, Minnesota for the kommune of Melhus. I could not find any Nordtømme names. The Nordtømme name is associated with at least 5 farms in the area.Also, I have relatives named Grinde (Grinni) who have had a large farm for over 100 years. The Grinde church was on their land. I could not find their name.Are there more than 3 bygdeboks for Melhus? If not, why are the names not listed in the books? What do I look for in the books to know that I am looking in the right book? I know there are books with my relatives listed in them as I saw them while visiting my relatives this summer.Would they be local to Hovin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Nordtømme farm is situated in Horg, so I eould think the bygdebok for Horg is the one in which your family was listed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg vet ikke om jeg skal svare på norsk eller engelsk, så jeg prøver på norsk...Grunnen til at denne amerikaneren ikke finner Horg og Hovin i bygdebøkene for Melhus er antagelig fordi de bygdene hørte til i Støren Prestegjeld. Så jeg anbefaler han/henne å se i bygdebøkene for Støren. mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Takk for svar! Det er ingen som har disse bygdebøkene eller som har muligheter for å sjekke kirkeboka og se etter fødselen hans i 1873? Hvilken kirkebok blir dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Vedkommende har vel et navn man kan søke etter?Jeg har verken bygdebøkene eller tilgang på kirkebøkene for Horg/Støren. Ettersom vedkommende har sett bøkene hos slektninger så ville jeg tatt kontakt med disse for å få de ønskede opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark Sira. V A

Nordtømme er omtalt i: Bosetting og folkeliv i Horg. Gård og grend. forfatter Asbjørn Furunes vol IV. Melhus komune 1992.Der er egen kirkebok for Horg sogn/kirke i Støren prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark Sira. V A

Som nevnt i innledningen så er det rett at der var kirke på Grinde men det er bra lenge siden. Husker jeg ikke feil så forsvandt den da Kvasshylla raste ut 1345 og det er jo fire år før svartedauen,siden har der vært kirke på andre siden av Gaula der nåværende ble bygt 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror jeg har funnet rett person. Liv Marit, om jeg fikk E adressen din så kan jeg skanne en side eller to. Min E adresse finnest vel kansje ved å søke på navnet mitt i søkeruta øverst. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

For å kvalitetsikre ville det hjelpe med navnet på Anders sin mor eller kone. Det er på side 136 og 137 i bind 4 av Horgbøkene jeg har funnet en kanidat. Fikk ikke til å legge inn foto av disse sidene i 'Nytt tema'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.