Gå til innhold
Arkivverket

[#33094] Dødsfall i Ålesund


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Er det noen som kan hjelpe meg med å tidfeste et dødsfall i Ålesund i perioden 1872 til 1900? Personen jeg søker opplysninger om er Lars Anthonisen (Larsen) f. 15.11.1816 i Bergen, gifter seg for 2.gang med Anne Pedersdtr. Skiri 28.04.1871 i Ålesund og får datteren Rakel i 1872. Ved folketellingen i 1900 er Anne enke. Med vennlig hilsen Marit M Bolset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Arkivverket har nå begynnt å få ut mange skannede kirkebøker på nett.http://www.arkivverket.no/URN:kb_readGår vi inn på M&R så finner vi 3 bøker for Ålesund som kan være verd å sjekke. Det er og lagt ut 4-5 bøker fra nabo Borgund i tidsrommet 1872 og utover.lykke tilvennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiDette var ikke blant de scannede bøkene, og er heller ikke blant de vi har fått for digitalisering enda.Jeg kan sjekke dette for deg i kirkebøkene på lørdag. Skal gi deg en tilbakemelding lørdag ettermiddag /kveld. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei MaritDenne Lars var vrien, jeg kunne ikke finne ham blant gravlagte for Ålesund i dag. Ikke er han blant det som er kommet ut av kirkebøker heller. De finnes jo i FT for 1875, så han må jo ha blitt begravd engang mellom 1875 og 1900, Søkte også på Borgund og under dødsfall der, da grensene mellom Ålesund / Borgund på den tiden var ganske forskjellig fra de senere år.Er det noen mulighet for at han kunne ha emigrert ? Om så var kunne han jo ha omkommet i utlandet. Jeg skal fortsatt holde øynene åpne for ham, og finner jeg ham senere skal du får beskjed.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei Hanne! Takk for at du sjekket dette for meg. Jeg har vært inn på tanken om Lars kan ha flyttet tilbake til Bergen. Flere av hans barn fra 1. ekteskap gjorde det. Men jeg finner han ikke som begravet i Bergen heller. I FT fra 1900 er hans kone nr 2, Anne f. Pedersdtr. Skiri oppført som enke ( f.09.06.1831 i Romsdalen). Hun bor sammen med sin datter Rakel. Rakel døde og ble begravet i Ålesund 09.08.1917(trolig ugift og barnløs). Når Anne døde vet jeg ikke. Jeg har flere ganger tidligere hatt innlegg i debatt forum ang. denne slekten, se 16529 og 11349. Kan ikke gi opp! Hadde jeg vist når Lars døde, kunne jeg sjekket et event. skifte. Har registrert en del opplysninger om etterslekten til Lars sine barn fra 1. ekteskap. Finner du ut noe mer er jeg svært takknemlig for det! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei igjen Hanne. Har jobbet videre med 'saken' og finner til min overraskelse at Rakel bor hos slektinger i Småstrandgaten 5 i Bergen ved folketellingen i 1891! Hun var da 19 år og jobbet som butikkjomfru hos min oldefar Martin Bernt Monsen. Han bodde forøvrig en periode i Ålesund etter at han ble enkemann i 1907. Døde i Bergen i 1916. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.