Gå til innhold
Arkivverket

[#33096] Hvem var Lars Andersen Stenshorne, Eiker, som fikk uekte sønn Anders i 1857?


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Anders f. 13.06.1857, døpt i Fiskum (kilde: klok 3). Foreldre var ungkarl Lars Andersen Stenshorne og pige Anne Maria Johannesdatter Hægstadeie. Anders bosatt med besteforeldrene på Hægstadeie i 1865. Han ble konfirmert i 1871, Fiskum. I 1865 finner jeg to Lars Andersen på Stenshorne. Den ene er 49 år, gift og har bl.a. en sønn på 24 år. Det virker derfor usannsynlig at han er Anders' far. Den andre er 41 år, gift og har en pleiedatter eller stedatter på 8 år. Han virker som en langt bedre kandidat.Er det noen som vet mer om Lars Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er sannsynlig, men ikke bevist at nevnte Lars er den barnefaren du leter etter. Er han rett mann - fikk han i allefall ingen barn i sitt ekteskap: Husholdningen i 1875:Stenshorneeie - folketellinga - Eiker 1875:Lars Andersen husfader gift Husmand 1825 Eiker, HaugMaren Kristine Kristensdatter kone gift 1836 Eiker, HaugJohannes Eriksen Inderst Dagarbeider (Skog-og Jordarbeide) 1846 Sverige, Dalsland, Ør---------Husholdningen i 1891:Stenshorneeie - folketellinga - Eiker - 1891:Lars Anders Stenshorneeie m hp g 1825 Haug husmand med jord lidt understøttelse af Øvre Ekers FattigvæsenMaren Kristine Kristen k h g 1836 Haug Ludvig Jørgen Anders m bortsat, for betaling ug 1885 Kristiania moderen, sypige Johan Hans m fl ug 1874 Nedre Eker sagarbeider (dampsag) -----------------Dødsfallsprotokollen - lensmannen i Øvre Eiker 1897: Kone Maren Kristine Kristensdatter f. 1836 - død13. jun 1897 - Stenshorneeie.Enkemann: Lars Andersen Stenshorneeie.Broder:1. Kristoffer kristensen, Eiker2. Erik Kristensen, Eiker---------- Lars er nok her i 1900:Lenke---Dødsfallsprotokollen - lensmannen i Øvre Eiker 1904:Lars Andersen Stenshorneeie f. 2. aug 1825 - død 3 mai 1904anmeldt af Adolf Horne-----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hei og takk for hjelpen, Jon! Som du skriver, kan intet bevises ang. om jeg har den rette Lars Andersen, men jeg får velge å tro det inntil videre - og med at han er den eneste Lars Andersen Stenshorne som er ugift i 1857 (såvidt jeg har funnet ut). Kan det finnes noen form for dokumentasjon utenom det vi finner på nettet? Jeg tenker på bøter/straff/syndsbekjennelser....eller kanskje skifte? Hadde sønnen Anders krav på arv etter faren (hvilket ikke kan ha vært stort)? Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

SiriEr på gyngende grunn her. Men en ting er jeg rimelig sikker på, og det er at du ikke vil finne noe skifte. Det var jo intet å skifte.Om det var bøter etc. for å få barn utenfor ekteskap i 1857 er jeg usikker på. Men jeg tror ikke det. Mener loven ble endra før 1857. Dette finnes det info om på nett. Har sett det flere ganger. Leit litt - så finner du nok ut av det.Den eneste farbare veien jeg kan tenke meg i øyeblikket er 'å følge penga'. Lars Andersen Stenshorne ble nok avkrevd barnebidrag. Har du flaks finnes det korrespondanse/dokumentasjon om dette. MEN...jeg mener å huske at det for Eikers vedkommende ikke finnes bevart farskapssaker før et stykke opp i 1870-årene... mulig jeg husker feil... Men kast deg i bilen, Siri....Kjør til statsarkivet på Kongsberg og sjekk... For deg er det jo Kongsberg rett oppi gata....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Den Lars Andersen Stenshorne som er 49 år i 1865 er nok ikke faren til den Anders f. 1857. Denne Lars dør i 1884 på Stenshorne, og i skiftet er det kun nevnt 6 levende barn (1 døde før faren i 1882) i hans 1 ekteskap med Anne M. Andersdtr, og 1 datter fra det 2 ekteskapet. Ingen utenom ekteskapelige der.MEN det kan tenkes at det er noe slektskap mellom 'din Lars Andersen' og 'min'. Lars og Anders var bl.a to navn som gikk igjen en del på Stenshorne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hei og takk for hjelpen! Det var faktisk om onsdagen, på arkivet på Kongsberg, at jeg fant ut at Anders Larsens far ikke var den jeg trodde...I et par år her jeg vært sikker på at den Lars som er 49 år i 1865 var far til 'min' Anders - siden han hadde en sønn som het Anders, og som var i omtrent riktig alder. Skulle gjerne kasta meg i bilen og kjørt til Kongsberg for å lete mer, men det er vel ikke så populært å dra meg seg skravlete ettåringer med maur i baken dit... :)Får holde meg til 'nettleiting' inntil videre...Godt mulig at det er slektskap mellom de to Lars Andersen, foreløpig har jeg ikke sett lengre bakover. Ville gjerne dokumentere at det er rikitg Lars denne gangen før jeg hiver meg over oppgaven...men det ser vel ut til at jeg kan konkludere med at jeg har riktig person nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Siri.Trur du kan regne med at du har funnet rett mann. Har sjekka Eikers kirkebøker:I Haug kirke den 10 Jan. 1862 vies 36 år gammel ungkar Lars Andersen Stenshorneeie, sønn av Anders Larsen, til 25 år gammel pige Maren Kristine Christensdatter, datter av Christen Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda - det ser ut til at foreldrekandidatene fra forrige innlegg holder vann. Her ser du gamle Anders Larsen i 1875. Han bor hos sin datter Trine:Stenshorneeie - Folketellinga, Eiker 1875:Lars Eriksen husfader gift jordeier og arbeider (skog/og jordarbeide) 1816 Eiker, HaugTrine Andersdatter kone gift 1832 Eiker, HaugMarianne Lars datter ugift 1860 Eiker, HaugAnders Larsen inderst enkeman forsørges for en del af Eker Fattigvæsen 1795 Eiker, Haug ----------Lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker: Fattiglem og Enkemann Anders Larsen Stenshorneeie 85 3/4 år - død 31.okt 1880Barn:1. Lars Andersen 65 år - Stenshorneeie2. Marthe Marie Andersdatter gift med Tollef Olsen Skjælsbæk Strygen3. Trine Andersdatter gift med Lars Eriksen Gantum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Foreldrene til nr. 27 er Jon Amundsen Lilleby og kona Berthe Olsdatter. (Jon er 83 år ved begravelsen 21. juni 1704. Skifte i 1705. Enken på Lillebye begraves 90 år gammel 25. nov 1731. Jeg tror nok denne enken er Berthe Olsdatter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.