Gå til innhold
Arkivverket

[#33097] John Bergersen og Ingeborg Gudmundsdtr dro fra Stor-Elvdal i 1797


Gjest Hans Bendiksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Bendiksen

Jeg søker etter opplysninger om opphavet til mine tipptippoldeforeldre som i følge Trondenes bygdebok kom til Trondenes i Troms ca 1797 fra Stor-Elvdal.I følge Folk og slekt i Trondenes (bind I, s 334, nr 3914): John Bergersen, f. ca 1767 i Østerdalen, Hedmark, d. 1823 på Høgda, Trondenes. Han giftet seg ca 1795 med Ingeborg Gudmundsdtr f. ca 1776 i Stor-Elvdal, Hedmark, d. 1847 på Høgda, Trondenes.De finnes begge i FT 1801 på gården Ærviiggaard i Trondenes, Lenke : John Bergessen Mand 32 Begge i 1ste ægteskab M Ingeborg Gudmundsd Hans kone 25 Begge i 1ste ægteskab KHvem var deres foreldre? Hvor i Stor-Elvdal kom de fra? Jeg er svært takknemlig om det er noen som kan hjelpe meg.Mvh. Hans Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise  Akselsen

Hei. Jeg sitter her med gårdshistorien i Trondenes Bygdebok. Kanskje en liten ledetråd her* Da John forlot Storelvdal, kunne han ikke få den påbudte presteattest, 'da han som ungt Mandskab staar antegnet i Skiløber-rullen', men presten ga ham likevel sine beste anbefalinger *Kan det være noen som vet hvor du skal lete etter skiløper-rullen ? Der må det vel stå hvilken gård han kommer fra. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

I Stor-Elvdal menighetsbld skrev Kari Sjølie Beisvåg denne artikkelen i 1988:Bergersenætten i Kvæfjord i Troms har vært knyttet til distriktet i snart to hundre år. Navnet har sin rot i Stor-Elvdal.Den lille familien på mor, far og liten dat- ter som dro den lange veien nordover kom fra Trønnes. Det var Joen Bergersen, Ingeborg Gudmundsdatter og datteren Margrethe, ennå ikke ett år gammel.De starter turen med ski og kjelke ved påsketider i året 1797. Skjærtorsdag har de vært gjester ved Herrens bord i Stor-Elvdal kirke.Joen var militær, innført i Skiløperbataljonen og av den grunn kunne han ikke få flytteattest av presten. Joen hadde ikke lov til å skifte bosted, det var ufred i landet og de militære mannskaper måtte kunne kalles ut på kort varsel. Det gjaldt derfor å komme av sted i hast - og uten at alt for mange visste om at de dro. Men klokkeren i Stor-Elvdal, Sivert Jensen som bodde på Trøn- nes sendte med dem en anbefaling stadfestet av to aktverdige personer. Den lyder slik:«Da bringeren herav, Jon Bergersen, Trønes, med hustru Ingeborg Gudmundsdatter med et barn akter at søke sit brød for eftertiden i Nordlandene eller Trondhjems stift, og da han som ungt mannskap står her antegnet i skiløperpatruljen, kan han for nærværende tid ei få den behøvede presteattest er han nødsaget at reise den foruten at søke sitt og hustrus brød på et annet sted. Og da han her på stedet med hustru er født, døpt, og opholdt sig og begge bestandig opført sig redelig, edruelig samt skikkelig i alle måter så intet uanstendig ved dem vites i noen måte og at de begge siste gang var gjester ved Herrens bord Skjærtorsdag den 13. april 1797, og av årsak som meddelt denne gang, ei kunne få meddelt den for- nødne presteattest, men av oss begjerede som rekommanderende til deres reises befordring er det vi undertegnede på det vennligste vil have disse ektefolk på det beste på denne reises fortsettelse rekommandert og av årsak som meddelt kan på det sted de stanser få adgang at bli meddelt Nådens midler og som meldt deres forhold av oss sannferdig bevises og av ed om forlanges bekreftes.Trønes gård i Storelvdalen, annexs til Aamot prestegjeld den 15. april 1797. Sivert Jensen, klokker i Storelvdal. Til vitterlighet: Bottolf Halvorsen, Halvor Tollefsen, begge Trønes.»Skituren nordover gikk bra - de var heldige og fikk godt vær over Rørosvidda - og den lille familien kom vel fram til Trondheim. I H. C. Bergersens opptegnelser står at han ofte hørte på bestemoren når hun fortalte om turen. De hadde reist fra bygden fordi det var vanskelige tider - mye sult og fattigdom for den som ikke eide jord. Fogden Holmboe hadde skrevet til sin embedsbror i dalen og fortalt at forholdene i Nordlandene var bedre.I Trondheim så de Domkirken og den gjorde et voldsomt inntrykk på dem. De var jo bare vant til de lave stuene i Østerdalen. Fra Trondheim fikk de være med en liten tendring som skulle nordover til Ervikvågen.Joen og Ingeborg bygslet så en liten plass ved Kolmilbekken på Sjøvollen opp for Ervika og der ble sønnen Berger født i 1798 og døpt samme året av presten Steen. Men plassen ble for liten. På Elgsnes bodde en varmhjertet kvinne, Aleth Martha Lyster gift med gjestgiver Nils Jonsen. Joen fikk flytte fra Sjøvollen med de to barna og konen Ingeborg til Indre Elgsnes og ble der i 22 år som sønn hos en god mor. De fikk sitt eget hus Blåstua, som i dag står i Mollvika.Joen drev fiske hjemme og på Lofoten, og han var også med i gårdsarbeidet hos Aleth Martha. Da Margrethe var 16 år, kom hun til lensmannen i Kvæfjord og ble der til hun giftet seg 3. juledag 1817 i Kvæfjord kirke med Torstein Pedersen.Margrethe fikk ord på seg for å være dyktig, klok og hjertemild. Hun døde i Molvik 31. januar 1879 og ble gravlagt først 20. april, da det var uværsvinter det året. Høsten 1987 kom et ektepar fra Borkenes i Kvæfjord bilende hit til Stor-Elvdal for å se seg om i bygden og kanskje finne fjerne slektninger av Joen og Ingeborg.Ingeborg, født 1776 var eldste barn til Gudmund Jonsen fra Viken i Ytre Rendal og Kari Pedersdtr. Trønnes. De hadde en gård på Trønnes noen år, men må selge den igjen i 1786 og flytter til Rendalen. Ingeborg blir igjen og vokser opp hos klokker Sivert Jensen på Trønnes. Broren Peder blir bruker av Urnes. Han er nevnt i Gard og Ætt for Ytre Rendal.Joen, født i 1767 var sønn av Berger Jonsen (Nordstumoen Trønnes) og Margrethe Halvorsdtr. Westgård. Berger og Margrethe gifter seg i 1764 og nevnes som Huusfolk på Trønnes da datteren Ragnil blir døpt i 1764.Om Ragnil vokser opp og har etterslekt eller om det er flere søsken, vites ikke. Joen og Ingeborg er ikke nevnt i Fosvolds Bygdebok for Stor-Elvdal.Koppang, 9. mai 1988. Kari Sjølie Beisvåg.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHjertelig takk Ola for opplysningen om Jon Bergersens familie, den har jeg savnet i flere år. Disse er også i min kones aner. Din fortelling har sønnesønnen, Hans Chr. Bergersen fortalt en del om rundt sin 90-årsdag i 1925.Når det gjelder Gudmund Jonsen, kan man finne mye om hans aner i den nevnte bygdeboken for Ytre Rendal og den kan følges langt tilbake. Konen Karen Pedersdatter har jeg imidlertid ikke funnet noe om, vet du noe om henne?Du nevner også Peder Gudmundsen. Han var g.m. Kari Olsdatter, men jeg har også antatt at han er far til Gudmund Pedersen, født utenfor ekteskap, mor Ragnild Olsdatter. Gudmund ble døpt 18.1.1801 i Rendalen og reiste i 1834 til Nordland. Kjenner du noe til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Kirkeboka for Åmot (som det het den gang): '1776, 1 Pindsedag (som var 26. mai) blev Gundmun Joens fra Reendalen og Karj Pedersd fra Trønnes trolovede. Caut: Tolluf Ols og Anders Ols, der efter bliver de copulerede i Reendalen.'Det er knapt med opplysninger i denne tida, men hvis Kari var født på Trønnes, må det være denne:Kari Pedersdtr, dp. 16.04.1743, datter av Peder Nilsen og Kari Olsd. Trønnes.Gudmund og Kari fikk tre barn i Storelvdal:Ingebore, dp. 27.05.1776. Peder, dp. 27.12.1777, (foreldrene er inderster). Joen, dp. 03.09.1780, (foreldrene er 'huusf:')Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Bendiksen

HeiJa, hjertelig takk til Ola. Dette var fin informasjon. Jeg sto helt fast her og fikk nå nye muligheter til å komme videre.Jeg antar at Berger Jonsen’s far var Jon Helgesen Søstu Stai (bruker på Nordstumoen Trønnes), men lurer på hvilken Halvor på Westgård som var far til Margrethe Halvorsdtr.Kanskje det er noen som har tilgang til kirkebøkene fra Amot som kan hjelpe meg?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Har kirkebøkene, jeg... :)Dette blir uvilkårlig litt kvalifisert gjetting, men den eneste Margrete Halvorsdatter døpt i Storelvdal innenfor et rimelig tidsrom, er denne:Dp. 01.11.1742. Margrethe Halvorsdtr. Foreldre er Halvor Germunds og Malline Nilsd Vestgaard.Det er ikke alltid en finner det en leter etter i bygdeboka for Storelvdal, for å si det sånn. Men jo, akkurat denne gangen, under gården Berger Westgård, bd 2, s. 449: Halvor Gjermundsen f. 1683, d. 1764 - - - 'II gang g.m. Malene Nilsdatter, d. 1799 - 100 år gammel. Efter tradisjonen var hun fra Sverige og så lita at hun måtte stå på en stol for å se ut, da vinduene satt høit på veggen. Hun og Halvor hadde sønnen Halvor Halvorsen.' Så langt bygdeboka (Fosvold)Kirkebøkene begynner i 1734, og Halvor og Malene må ha giftet seg før det. Etter 1734 hadde de disse barna: Halvor dp. 10.05.1736, Kirsten dp 02.02.1739, Margrethe dp. 01.11.1742 og Malline dp 06.12.1747.Bonden Halvor Giermunds Westgd ble begravet 02.07.1764, 81 år gammel, Enken Mallene NielsDatter Vestgaard ble begravet 22.03.1799, 100 år gammel. Dette iflg kirkeboka.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.