Gå til innhold
Arkivverket

[#33100] Kirsti Larsdatter fra Oppset i Grue til Jersås i Sør-Odal ca. 1730


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Ifølge Sør-Odal bygdebok bind VIII s. 407 ble Hans Bergersen på Nordre Jersås (senere gnr. 92, bnr. 1) gift i 1730 med Kirsti Larsdatter fra Oppset i Grue, da i tjeneste hos Ola Kolbjørnsen på Vormsund i Nes. (Han var også fra Grue).Kirkeboka for Grue tar til i 1711, og Kirsti var nok født noen år før det. Men i avskriftene til Solør Slektshistorielag finner jeg at Lars Gundersen og Dordi/Dorte Jacobsdatter Opset fikk datteren Lisbet i 1712 og sønnen Gunder i 1716. Lars og Dorte er gode kandidater til å være Kirstis foreldre.Videre i Sør-Odal VIII s. 407 blir barna til Hans og Kirsti Jersås listet opp som: 1) Berger, 2) Lars, 3) Ola, 4) Dorte, 5) Lisbet, 6) Jakob, 7) Ingrid, 8) Ola, 9) Hans og 10) Marte.Forekomsten av navnene Dorte, Lisbet og Jakob styrker jo teorien.Jeg har også sett i Grueboka på hva som står under Oppset, men der er ikke Lars Gundersen og Dorte Jakobsdatter nevnt. I tillegg til hovedbrukerne, er det kun nevnt at 'de hadde en husmann ved matrikkelen i 1723' uten å nevne navnet til husmannen.Hva mener dere om teorien? Kan jeg anta at den er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Lars og Dordi finner dere i Grueboka Svinøre-Fuglerud side 236. (Av Hans Marius Trøseid). I tillegg til de to navna som er nevt tidligere er Jakob som ble f. ca. 1700. Noe skifte er ikke nevnt.Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ingen Kirsti nevnt, altså... Men jeg synes nå fortsatt at det er sannsynlig at dette er foreldrene hennes. Jeg har ikke tid til å gå innom biblioteket i dag. Står det noe om når de evt. flyttet til/fra Oppset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg rakk en rask tur på biblioteket i dag, og var ikke klar over at Oppset var med i Svinøre-Fuglerud-boka.Lars Gundersen, ca. 1673 - 1731, var husmann under Oppset, og var gift med Dordi/Dorte Jakobsdatter, ca. 1677 - 1742.Lars' far var Gunder Olsen som ryddet plasses Hararud omkring 1689, mens Dortes far trolig var den Jakob Johansen som var husmann på Oppset i 1694.Vielsen i 1730 har jeg ikke fått sjekket ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker så mye for søkeinnstatsen, den sier meg at vielsesdatoen *kanskje* var 1. januar 1730. Men jeg foretrekker alltid orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg vet ikke om jeg skjønner problemstillingen.Kopien av filmen som mormonerne har er nok eksakt, men det finnes ingen garanti for at avskriften presentert på nettet er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.