Gå til innhold
Arkivverket

[#33103] Smeder


Gjest Lisbeth Fritze
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Fritze

Hej! Kan någon hjälpa mej var jag kan finna dödsdatum för några ättlingar som flyttade till Norge 1834 Erik Andersson Bjurström f.1785 Eda Sverige och makan Sara Gustavsdotter Nyqvist f.1781 Långerud. De flyttade med sina barn till Tisteldal utanför Halden.Där började Erik och en del av barnen att arbeta på ett järnbruk som spiksmeder tror jag. Jag håller på med en släkttavla och där fattas en del datum och om någon vet var jag kan vända mej för att få reda på något mer om dem.Mvh! Lisbeth Frize

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var nok kanskje barnebarna jeg presenterte i forrige innlegg, men dette kan vel være en ugift sønn som i 1865 er bosatt i Christiania (Oslo): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301.wc2&gardpostnr=2160&personpostnr=49950&merk=49950#ovre>Lenke - og kanskje enda et barnebarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen
LenkeI linken finner du flere Bjurstrøm innflyttet til Østfold fra Sverige. Ikke alle meldte fra til presten om innflyttingen, dine finner jeg ikke her. Søk på etternavn – børjar på og bjur, så kommer de opp.En Anders Peter Bjurstrøm født 4. januar 1940, død 30. mars 1902 – er profilert i boka 800 Haldenprofiler av Edvin Haug. Det mangler foreldre her dessverre, men han er født i Tistedalen står det. Mulig et barnebarn. Jeg kan se i kirkebok Halden i morgen om han er døpt der. Tistedal var delt i tre kirkesogn - Halden, Berg og Idd. Bodde de i brakkene inntil bruket, er det nok Berg som er det riktige. De bøkene har jeg ikke, men det er mulig andre som kan hjelpe her.Denne Anders Peter løste borgerskap som gjørtler og mekaniker i 1873. Han tok handelsborgerskap i Halden 1882, og han drev en ganske omfattende rørleggervirksomhet. I 1901 overlot han bedriften til sin sønn Erik, som da hadde praktisert i Oslo i 12 år.Han var gift to ganger:1) Elise Marie Pedersdatter, med henne 4 barn2) Karen Andrea Thoresen f. 1859, død 1940. Det var 6 barn i dette ekteskapet Det bodde nok flere Bjurström-smeder i Tistedal etter Cathrineholm Jernverk startet 1829. Her var det fabrikasjon av spiker, stangjern og støpegods. Malmen fikk de fra Sverige. Bruket vokste seg hurtig til en av landets største i sitt slag. I 1880 åra var det 235 ansatte på Cathrineholm, de fleste arbeiderne var fra jernverksdistriktene i Värmland, men også flere smeder kom fra bruk i Dalsland. Disse har satt sitt preg på Tistedalen. Smednavn er det enda mange av i Haldendistriktet. Bjurstrøm er et av de. Cathrineholm gikk senere over til emaljerte jernvarer. Mvh Liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Nå har jeg sett gjennom de aktuelle kirkebøkene i Halden etter innflyttede og døde fra 1834 og fremover. Ingen Bjurström. Det er da sikkert at eventuelle dødsfall o.a. må være innført i Berg kirkebøker (Asak annekskirke).Jeg skal se om jeg kan få hjelp til dette utover dagen, om ingen andre har lett tilgang til bøkene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Anders Peter Bjurström var heller ikke døpt i Halden i 1940, så dette må også ha foregått i Berg kirkesogn, og han var sikkert også født i Tistedal.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.