Gå til innhold
Arkivverket

[#33108] Ingebrigt Johannesen (Johnsen) f. ca 1834 i Bergen - til Lofoten før 1854.


Gjest Inger krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger krabbestig

Hvor kom Ingebrigt Johnsen (Johannesen) fra ? Og hvor ble han av ?I vaksinasjonsprotokoll som finnes bak i kirkeboka for Buksnes står Ibenhard Johan Ingebrigtsen oppført som vaksinert og at far hans er Ingebrigt JOHNSEN som hadde opphold i Sandsund, Hol.Det er også oppført at Ingebrigt Johnsen, 19 1/3 år gammel, har meldt utflytting fra Buksnes i mai 1854. Under rubr.: 'Til hvad sted' er det oppgitt at han har dratt til 'födestedet Bergen'. Kan noen hjelpe meg å finne denne Ingebrigt i Bergen ?Kan det tenkes at det finnes et skifte etter ham, der sønnen kan tenkes å stå oppført ? Det var neppe vanlig at tilreisende fiskere meldte flytting når de dro fra Lofoten etter endt fiske. Finnes han som utflyttet fra Bergen tidligere ?Dette kan være den Ingebrigt Johnsen (eller Johannesen) som er ført opp som far til min Ibenhart. Var det vanlig at folk dro fra Bergen til Lofoten for å delta i lofotfisket ?Dorthea Larsdatter, født i Rødøy, fikk i 1854 sønnen Ibenhard Ingebrigtsen med en Ingebrigt Johannesen, utenfor ekteskap, i Buksnes. På Family Search finner jeg sønnen Ibenhart Johan INGEBRIGTSEN Sex: M Event(s): Birth: 1 Oct 1854 Hol, Buksnes, Nordland, Norway Parents: Father: Ingebrigt JOHANNESSEN Mother: Dorthea Ovidia LARSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Hovedrullen for Bergen ca. 1840-1860 har to Ingebrigt Johnsen/Johannessen i om lag rett alder:Ingebrigt Johannessen Bakke, født i Tysnes 17. desember 1834, men ikke rulleført i Bergen før i 1858, da som sjømann.Ingebrigt Johnsen Aarstad, født i Os 23. desember 1832, men heller ikke han registrert i Bergen før i 1858.Jeg tror ikke det mange fra Bergen som var med på lofotfisket, men en del sjøfolk er registrert 'på fiske', uten at det er spesifisert hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Kanskje en kandidat i 1865-tellingen? (litt eldre, men) Ingebrigt Johns. Rogde, Jægteeier ug 33 fra Kingservik (Kinsarvik). Jekter fra Sunnhordland (f.eks. Tysnes) seilte jo på Nordland. Hardanger er ikke så langt unna ... Var ikke dette Bergen stift på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.