Gå til innhold
Arkivverket

[#33109] Oppslag i Askvoll bygdebok


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Noen som har denne bygdebok,og kan gjøre et oppslag?Har et innlegg om to søstre Karen Kierstine og Dorothea Sophie Aschen som bodde i Bergen. Hvorpå jeg fikk til svar(I følge Sollieds arkiv) at deres foreldre het Jan/Jon Salamonsen og Lisbeth Jørgensdatter - fra Førde,Sunnfjord.Jan Salamonsen var smed i Bergen,og fikk borgerbrev i 1699. I folketellingen 1700, SO/FJ. er han oppført under gården Aasen,og at han er smed i Bergen.Gjorde et søk på FS,hvor jeg fant en Salamon Andersen gift med Dordi Torsteinsdatter, de hadde en sønn med navn Jan f.ca 1652. Kan dette stemme? Et oppslag i bygdeboka kunne vært til stor hjelp for å få klarhet i saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg ser nå på folketellingen fra 1700,at gården Aasen ligger under Førde sogn og prestegjeld.Da hører vel ikke gården til under Askvoll? Vet ikke hvilke bygdebøker som man kan finne denne gården?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det er nok gården Åsane i Førde det er snakk om. I Førde bygdebok I side 354 finner jeg Salomon (Andersson) f kr. 1624, også nevnt i 1647,1657 og 1672. Gift med Dorte Torsteinsdotter frå Refsdalen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Dette kan jo stemme med de opplysninger jeg fant på FS.Men,jeg skulle gjerne hatt 'bevis' for at denne Jan Salamonsen var Karen og Dorotheas far.På FS,finner jeg en Jan Salamonsen født i Holsen SF,men han er gift med en Marte Endresen fra Stevold,og har andre barn i det tidsrom som Karen og Dorothea ble født (henholdsvis 1699 og 1701).Er det flere Jan Salamonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I Førde bygdebok i under gården Stevollen bruk 1 - side 335 - finner jeg følgende brukere:kring 1661 til 1689Endre Olson f. kring 1619, død etter 1701. Kona ukjend. Av born veit vi om:a. Kristina, gift med Sjur Monsson Åsane, død kring 1692b. Marta , gift med Jan Salomonsen Åsane, død 1703 neste brukarc. Anders, til Åsanekring 1689 til 1709Marta Endresdotter Stevollen , død 1703 på Stevollen. Gift med Jan Salomonsen , født kring 1750 frå Åsane. Jan måtte i 1698 bøte 1 dalar for 'uquembs tale' til svogeren Anders Åsane. Dette skulle ha skjedd på ei reise til Bergen.Av borna deira veit vi om:Peder f. kr. 1688Kristian f. kr. 1694Ole f. kr. 1696Gudmund f. kr. 1699HenrikMadsOdd Bredec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - her kommer løsningen på ditt problem:I Førde bygdebok I side 361 under bruk 7: ÅSANE:Bruker kring 1646-1705Salomon Andersson f. kr. 1624, død 1705. Gift med Dorte Torsdotter Refsdalen død etter 1705.Av borna deira veit vi om:a. Jon f. kr. 1752, borgar i Bergen 1699, smed i Bergen 1705b. Jan f. kr. 1655 til Stevollen (se innlegg 7)c. Ole f. kr. 1660 skipstømmermann i Bergen 1705d. Marta f. kr. 1660 gift med Anders Abrahamsen Mo, død 1735 på Åsanee. Gjertrud gift med Jacob Olsson bustad Åsanef. Anders f. kr. 1671 tente i Bergen 1705g. Anna nevnt i 1705Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Opphavet til Salomon Andersson går ikke fram av opplysningene om Åsane.Om Dordei finner jeg følgende under bruk 1 REFSDALEN i Førde bygdebok I side 404:Brukar kring 1635 til 1685:Torstein Olson f. kr. 1596 på Eikeland, d. kr. 1685 på Refsdalen. Gift med Mildrid Nilsdotter d. kr. 1685. I skifte etter dei var det m.a. 2 sølvringar og eit sølvbelte verd 14 rdl.Av borna deira veit vi om:a. Ole d.e. d.kr. 1701 på Sundeb. Dordei gift med Salomon Andersson Åsanec. Brita busett Kleivend. Nils f. kr. 1637 gift med Agate Sjursdotter Årskog, d. kr. 1683 på Årskoge. Ole d.y. d. kr. 1701 - neste brukar. Gift 1. med Eli Klemetsdotter d. kr. 1694 på Refsdalen. Gift 2. med lensmannsenkja Mari Olsdotter på Sunde. Under Eikeland i Førde bygdebok II side 148 finner jeg litt om eiendomstilhøvet og nemner bl.a. :Eikeland er nemnt alt i Bjørgvin Kalvskinn (1360), og då eigde Førde kyrkje ein halv laup i garden. Så veit vi ikkje meir før tidleg på 1600-talet, at garden vart bondegods. Oppsitjaren Torstein Olson, som frå 1635 budde på Refsdalen, eigde garden fram til 1685. Deretter hans arvingar.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Tusen takk til Odd,for at du slo opp i bygdeboka!Ja,da kan det jo stemme når de var to brødre med tilnærmet likt navn! Da ble saken så mye mer klar! Mon tro,om Jons kone Lisbeth Jørgensdatter var fra Førde,eller om hun var Bergensjente?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.