Gå til innhold
Arkivverket

[#33111] Tønne Moum i Borge, første gang nevnt 1593


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Tønne Moum nevnes i 1593 i bygningsskattelisten for Borge. I 1616 drev han en av de fem Moum-gårdene sammen med en Christoffer. I 1622 er han nevnt som lensmann, og i 1628 skattet han for 2 skpd 5 lpd tunge og 1 hud i Moum. Han var ikke der ifølge koppskatten 1645 og var kanskje død da, men ifølge skattematrikkelen 1647 satt Tønne Christoffersen Moum med 15 lpd i skrivergården Moum (står som bruker 1650 sammen med skriveren Søren Jensen). I odelsskattelisten 1650/51 står Hans Huseby på salige Tønne Moums barns vegne med 1 skpd i 'Høye Nees', trolig Haukenes i Spydeberg som Vincents Danielsen Bildt eide ifølge skattematrikkelen 1647.Tønne var ikke noe vanlig bondenavn (må ikke forveksles med Tønnes). Navnebruken til disse folkene på Moum er nokså påfallende ettersom vi i Galle-slekten har Tønne Gautesen Galle til Vrem i Kville/Nygård i Tune (død ca 1570) og hans bror Christoffer Gautesen Galle til Vrem i Kville/Åby i Sotenes.Er det noen som har ytterligere kjennskap til Tønne Moum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Da var det tydeligvis ingen av de som har lest innlegget som hadde videre kjennskap til Tønne Moum. Men vi har et annet tilfelle av det sjeldne Tønne-navnet i Borge: Tønne Borge, som i 1610 forseglet hyllingsbrevet til prins Christian, og innskriften ifølge KSAs avtegning ser ut til å være TØNE --S(?)INUSØN. Han er nevnt i en sak i 1611 på Fredrikstad lagting om uforseglede brev, men kan ikke sees i Borge ifølge skattelistene 1604 og 1618.Så kan det spørres: er det noen som sitter med videre kjennskap til navnebrødrene Tønne Moum og Tønne Borge?Og for å sette det litt på spissen: er det tilfeldig at dette sjeldne personnavnet finnes i en bygd nokså nær der adelsmannen Tønne Galle noe tidligere satt, på Nygård i Tune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg er ingen ekspert på Borge og har bare gjennomgått skattelistene der sporadisk, men Tønne Moum kalles ihvertfall lensmann i garnisonsskatten 1636/37, og da er han nok den samme som var lensmann i 1622. Før 1622 har det alltid vært en Tønne Moum i de skattelistene jeg har sjekket. Ifølge båtsmannsskatten 1.3.1637 eide han 2 pund korn og 2 huder i Moum og Jens Tønnesen 2 pund korn i Moum, åpenbart en av de andre fire Moum-gårdene. Men Tønne står altså ikke i koppskatten 1645 (det gjør derimot Jens Tønnesen), og trolig er han ikke identisk med Tønne Christoffersen Moum som var parteier i skriverpården Moum i 1647, ettersom sistnevnte nok er den Tønne som satt der i 1650.Jeg kom helt tilfeldig borti disse folkene mens jeg lette etter noe helt annet, og har aldri forsøkt å registrere Tønne Galles etterkommere, men jeg har sett at det står en del om hans barn i de trykte herredagsdombøkene, riktignok ganske uoversiktlig. Per Reidar Christiansen var innom Galle-slekten i en NST-artikkel for noen år siden, men noen egentlig utredning om Tønne Galle og hans slekt kan jeg ikke huske å ha sett. Men i motsatt fall har kanskje du oversikt over det, Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Dette var spennende. Kjenner noen navnet på barna til Christoffer Gauteson Galle?.Til 1.Regner med at det må være en forbindelse til aff.s. Christoffer Galles gods i Hardanger, som forvaltes av Rasmus Laurisøn i Bergen på Kong. M. vegne. (Ref. Skattematrikkelen 1647 XI Hordaland fylke) F.eks. eier Axell Mouat i samme gård, Tueden i Granvin, han var g. m.en datter av Bildt. Men aff. s. Christoffer Galles gods gjelder også parter i gårder som har tilhørt slekter på Aga/Hauso og Børve, Ullensvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vedr Galle må en fortsatt anvende DAA, ellers så er jo Agerholts artikkel i NST I viktig, om de eldste ledd, samt Hjorts artikkel (som bokanmeldelse) i NST ca 1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for henvisningene, Tore. Jeg hadde for så vidt allerede benyttet NSTs register uten å ha funnet særlig mye om Tønne Galle. At du viser til DAA som hovedkilde, tolker jeg som at det ikke er publisert noen bredere anlagte artikler i senere tid.Nå var det ikke min intensjon å hevde at Tønne Moum og Tønne Borge var etterkommere av Tønne Galle som var 'sunket' ned i bondestanden (men navneskikkene på Moum ledet nok tankene en smule i den retning). Tønne Galle var i sin tid en mektig mann med forleningsbrev på Eidsberg, Trøgstad og Rakkestad, og kan vel ha påvirket lokale navneskikker, ihvertfall i det man kan kalle den tids bondearistokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.