Gå til innhold
Arkivverket

[#33113] Rømer, Bolt, Holk og gården Myklebust i Nordfjordeid


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Slekten Rømer var eier av Myklebust i Nordfjordeid. De døde visstnok ut, og seinere var det Peder 'til Myklebust' som var eier. Han var antakelig av Holk på Lauvøya i Trøndelag. Hans etterkommere kalte seg Holk/Holck, og han eide 'Holke-gods' i Trøndelag.Jeg legger ved tegning av Rømer sitt våpen og Bolt/Holk sitt våpen. Våpnene er egentlig ganske like.Spørsmålet er: Hvorfor blir både Bolt og Holk satt i forbindelse med våpenet til høyre? Hvilken Holk førte dette våpenet?bilete0398.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg synes våpnene er ganske forskjellige. To røde bjelker i det ene og to gule sparrer i det andre.Det koker vel ned til spørsmålet om hvor du har fått tegningene fra - hva er tegningenes kildegrunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De finnes f.eks. her (Rømer og Bolt): http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/At både Bolt og Holk koples til det ene, har jeg notert for mange år siden, og fra et gammelt verk om heraldikk. Jeg har ikke notert kilde, men har kopi av den gamle tegningen, der hjelmen har hjelmklede og to løvblad (to 'sparess') som stikker opp som to horn (Lauvøya? he-he).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det kan godt være at det som står på denne sida er noe 'møl' - det har jeg ikke noe synspunkt på.Men nå har jeg lagt inn kopi av den gamle tegningen som skal forestille et våpen som er benyttet av både Bolt og Holk - her: http://home.online.no/~arnsroe/holktegn.cfmSpørsmålet mitt er egentlig: Hvilken Holk benyttet dette våpenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er en Holk-slekt i Borgesyssel, hvis eldste kjente stamfar var Tjøstolv Gunnarsson Holk (kjent 1412-54). Denne slekten er utførlig beskrevet av Henning Sollied i hans avhandling om slekten Bolt, i NST VII-VIII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - jeg kjenner til dette, men kan ikke huske at det der er nevnt noe om dette våpenet i forhold til Holk? Men det er vel sannsynlig at det kan ligge noe der, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - jeg ser nå at den første Holk man kjenner som bærer av Bolt-våpenet, er Tiostolv Gunnarsson Holk n. 1412-1454 (det er rart hvor glemsk man blir etter hvert - jeg har jo opplysningene liggende her).Takk til Tore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anita Holck

Arnstein!Sier artiklene i NST noe om hvor Thiostolv er nevnt fra 1412 og frem til 1427? Fra da av har jeg funnet ham som lagrettmann i Borge, Skien (1441), Borge (1443), Skien (1446) og til slutt Østfold igjen i 1454.Innførslene om ham i biskop Eysteins jordebok gjelder gårder Sauherad, Holla eller Gjerpen. Disse er ikke datert, men ført inn i boken etter 1398.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager, men nå er dette blitt borte igjen, finner bare det Harald Holck har skrevet om det samme, uten at det sies noe mer der (men jeg har nok kopien fra NST - et eller annet sted).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.