Gå til innhold
Arkivverket

[#33117] Lindholtz


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Er det noen som har litt kjennskap til en Ole Iversen Lindholtz bosatt i Spydeberg (på gården Sundby). Han var f. ca. 1697, og skal (iflg. Spydeberg Bygdebok bind 1/1 s. 636) være far til Gunnor Olsdatter (f. ca. 1697 - ja, det er samme året!).Gunnor ble gift med Peder Thorersen Kausebøl i 1719. Peder var da enkemann.Lindholtz hadde også en datter Anne Marie (f. 1729 - så her passer jo årstallet bedre). Hun giftet seg med Lars Pedersen Kausebøl, sønn av Peder Thorersen Kausebøl i hans 1. ekteskap.Jeg har diskutert dette med andre, og vi mener at det ikke kan være mulig at Gunnor er datter av Ole Iversen Lindholtz. Det er sikkert sammenblanding mellom far og sønn og hvem av de som var gift med en Lindholtz-datter. Er det noen som kjenner til dette?Tusen takk på forhånd for hjelpen!Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Iversen Linholtz, f. på Svinningen, Spydeberg, dpt. 8/11 1697. Faddere: Jens Melkeberg og Jens Karterud. Gift 24/6 1727 i Spydeberg med Maria Mattisdtr. Ole var kaptein des Armes, senere sersjant (1756, rulle). Bodde på Sundby i Spydeberg.Han hadde en eldre bror Christen Iversen Linholtz. Gift 9/3 1729 i Spydeberg med Ane Mattisdtr., eldste dtr. til Mattis Jensen Melkeberg. Christen var korporal. Bodde på Melkeberg i Spydeberg.Begge disse to og flere søsken var barn av Iver Torsen Svinningen (ca. 1656-1734). Hvorfor Ole og Christen tok navnet Linholtz, vet jeg ikke, men det er kjent at offiserer av og til tok seg slektsnavn.Jeg kjenner ikke etterslekten til Ole Iversen Linholtz, men som du jo selv er inne på, må det være feil at Gunnor Olsdatter er hans datter. Skulle du likevel være interessert i forfedrene til Ole Iversen Linholtz, har jeg en del på det.Ta evt. gjerne kontakt på: svbjornd + krøllalfa + online + punktum + no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiVielser Hobøl 1759 : 5. Februar Siergant Iver Olsen Lindholst og Helene Torchildsdatter Bierve (f. 1737) dtr av Torkild Jensen Bjerve. caut. Lars Riiser og Ole Iversen Lindholst Sundbye i Spydeberg Sognmvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.