Gå til innhold
Arkivverket

[#33119] Soldat ved garnisonen i Fredrikshald


Gjest Gro Hjelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Hjelle

På spor etter en slekt i Bergen har jeg nå havnet i Fredrikshald i 1852.Ludvig Emil Thorsen f.1852 i Fredrikshald flytter til Bergen og blir der. Den jeg trenger litt hjelp til her, er hans far soldat Thorsten Thorsèn, som er gift med Caroline Johanne Larsdatter, og de bor i Storkleven. I 1865 finner jeg mor som enke, og to sønner i Tarmstrædet i Fredrikshald.Er det noen som kan hjelpe meg med far, soldat Thorsten Thorsèn. Hvor var han fra, og når døde han? Finnes det noe sted jeg kan lete etter 'gamle' soldater fra Fredrikshald? Og hvor i Halden er Storkleven? Mvh Gro Hjelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Gro!På [url="http://www.frhald.no>http://www.frhald.no finner du faktisk bilde av stedet der din familie bor:LenkeHer er forresten familien i 1865: LenkeEttersom det står at Karoline er 'Handlende eller Høker' så kan det jo finnes et borgerbrev som forteller hennes historie?En mail til de som driver siden kan kanskje også føre til videre hjelp i Fredrikshald?Ellers vil jeg tro at militærarkivene for Fredrikshald på Riksarkivet i Oslo vil være et naturlig sted etterhvert å søke.På familysearch.org Vital Index finnes følgende innførsel:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Tasten THORSEN Age At Marriage: 25 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Thor HANSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Caroline Johanne LARSDR Age At Marriage: 25 Marriage: 12 May 1848 Place: Halden, Ostfold, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M420736 Source Dates: 1845 - 1865 Film or Fiche Number: 255773 Collection Details: Halden; Den Norske Kirke og for Caroline: Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Caroline Johanne LARSDR Age At Marriage: 25 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Lars ANDERSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Tasten THORSEN Age At Marriage: 25 Marriage: 12 May 1848 Place: Halden, Ostfold, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M420736 Source Dates: 1845 - 1865 Film or Fiche Number: 255773 Collection Details: Halden; Den Norske Kirke Med søk etter Thorsten Thorsen med disse detaljene finnes en som er født i Aremark av foreldrene Thore Hansen og Mari Jørgensdatter.. han er født 25.oct 1823 Men om det stemmer? Det er usikkert, men ikke umulig.Det ser ut til at Thorsten og Caroline kan ha fått en datter, Alma Constance, f: 13.06.1861, døpt: 27.10.1861... Ettersom hun ikke er hos moren i 1865, kan det være mulig at hun ikke vokste opp. Men da vet du jo at Thorsten levde fram til ca. 9 måneder før Alma ble født. Hvis du slår opp på hennes dåpsinnførsel, kan det være det står noe spesielt dersom Thorsten er død ved denne tiden. Hvis det ikke står noe, er han død etter denne datoen og før 1866. Så nå fikk vi snevret inn tidsrommet ytterligere.Det ser dessuten ut til at de fikk en sønn theodor marinius døpt: 10.11.1850. Den 9. juli 1855 døpes en ny sønn med samme navn. Den 1. juni 1857 døpes en datter ved navn Maria Andrea.Caroline Johanne ser ut til å være døpt 6. april 1823 i Fredrikshald av foreldre Lars Andersen og Maria Tharaldsdatter.Maria og Lars ser ut til å ha giftet seg i 1820 i Fredrikshald Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Marie TARALDSDR Age At Marriage: 26 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Lars ANDERSEN Age At Marriage: 29 Marriage: 25 Apr 1820 Place: Halden, Ostfold, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M420734 Source Dates: 1815 - 1833 Film or Fiche Number: 125889 Collection Details: Halden; Den Norske Kirkealle opplysninger må naturligvis sjekkes i originalkilder (kirkebøker). Men kanskje noe dukker opp når du finner ut av barn osv.? Jeg har opplevd at det står gjerne hvor faren befinner seg dersom han ikke er tilstede ved dåpen.Ellers vil jeg nok lete etter Thorsten sitt dødsfall i kirkebøkene mellom 1861 og 1866 i Fredrikshald.Storekleven vet jeg ikke hvor er, man kanskje de som står bak '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Gro! Fint at du liker det jeg fant fram til deg. Husk på at alt er basert på antagelser og sekundære kilder. Så alt bør sjekkes nøye i originalkilder.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

Helt enig med deg, men nå vet jeg ihvertfall i hvilken retning jeg skal lete i kirkebøkene. Skal sjekke der ved første anledning når jeg er på biblioteket igjen. Igjen, tusen takk! Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.