Gå til innhold
Arkivverket

[#33123] Hvem var hytteknekt Lars Knudsens (f. ca. 1750) foreldre (Nes Verk, Holt)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Kjenner ikke farsnavnet til Knud Blia. Men det er nok han som 2den Julii 1757 har dattera Allou til dåpen Lenke Fadderne (dersom jeg leser alt riktig) var Ingeborg Henriksd Langan, Barbro Joensd Sannes, Inger Torjusd Haneteo, Jørgen Langan... og Henrich Torjusen ibd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Knut. Ut fra disse opplysningene vil jeg ikke se det som sannsynlig at Knud Blia og Knud Larsen Verket har vært samme person.Jeg ser det imidlertid som en svak mulighet at Knud Larsen Verket og Torbjørn Larsen Verket/Svartekjær kan ha vært brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Korreksjon, innlegg 23: Fadderen Clemet Johannesen (Clemed Johansen) var selvsagt ikke Lars Knudsens svigerfar (Johannes Clemetsen, som jo - dersom han fremdeles levde - satt som livstidsfange i København). Det var derimot dennes sønn - og altså Lars Knudsens svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Akkurat nå 'virker' ikke kirkebøkene, men jeg har nok en mistanke om at hytteknekt Lars Knudsens foreldre fremdeles er et stykke unna. Jeg tror nemlig jeg nå har identifisert en mulig søskenflokk Larsen/Larsdtr. som er for unge til å være søsken til Lars Knudsens far. Jeg understreker at dette igjen er en hypotese, men jeg mener det er logikk i den, og at den kan forklare noen av de faddersammenhengene jeg har vært innom i tidligere innlegg.1. Torbjørn Larsen Verket/Svartekjær er muligens døpt 19/11 1741 - som sønn av Lars Stranden. Blant fadderne finner vi Jon Ashielsøn og Jøren Ashielsøn.Ashiel (Askild, Asgiel, Asgel, Aschild) er ikke et vanlig navn i Holt. I den perioden vi her snakker om, kjenner jeg bare én famile der dette navnet går igjen. Lars Stranden er sannsynligvis identisk med Lars Aschildsen, som ofte senere bare kalles Lars Verket.2. Asgel Larsen, døpt 4/3 1744. Far: Lars Verchet (FS).3. Anne Larsdtr., døpt 1/11 1748. Far: Lars (FS).4. Knud Larsen, døpt 1/11 1750. Far: Lars Verket (FS).5. Maren Larsdtr., døpt 1/5 1753. Far: Lars Ashielsen (FS).6. Siri Larsdtr., døpt 21/11 1756. Far: Lars Ashielsen (FS).----------Lars Askildsen hadde ellers søstera Berthe Aschildsdtr., som var gift med Johannes Clemetsen - og han var dermed morfar til hytteknekt Lars Knudsens 1. hustru.Jeg må se nærmere på denne flokken når jeg kommer inn i de skannede kirkebøkene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har lett lenge etter Lars Askildsens vielse, og her er den kanskje:Lars Asielsen, g. 22/10 1741 i Holt m. Anne Torbiørnsdtr. (FS).Og kanskje er dette broren: Jørgen Asgelsen, g. 9/9 1742 i Holt m. Gunuor Olsdtr. (FS).Fra før har jeg funnet denne vielsen: Mari Aschelsdtr., g. 12/12 1734 i Holt m. Knud Aasmundsen. De bodde antakelig i Gangdalen og hadde bl.a. sønnen Axel Knudsen.Dessuten: Berte Asgielsdtr., g. 20/6 1737 i Holt m. Johannes Clemetsen.I tillegg har vi altså en Jon Aschielsen, som jeg foreløpig ikke har funnet gift. Det er grunn til å tro at alle disse var søsken - men ingen av dem er tilsynelatende f. i Holt, og jeg har ikke funnet foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror at jeg (så langt det er mulig) ved hjelp av klokkerboka for Holt har fått bekreftet de sammenhengene jeg antydet i innleggene 31-32. Kanskje kan vi tilføye en Elling Ashielsøn Werket som bror til de øvrige. En ved det navn er i hvert fall fadder for Lars Askielsen Werkets datter Siri (21/11 1756). Blant de andre fadderne der var Berte Aschielsdtr. og Knud Aasmundsen Werket (Maren Aschielsdatters ektemann).Anne Larsdtr. (døpt 1/11 1748) har jeg imidlertid ikke noe belegg for å gjøre til Lars Aschielsens datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg glemte et vesentlig poeng mht. Torbjørn Larsens dåp i 1741. Han ble altså da kalt Stranden. Nyttårsdag 1742 ble mora introdusert i kirken som 'Lars Asgelsøns Kone'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Du verden! Dette var spennende.Når Lars Askildsen (Asgelsøn) kalles Stranden ved sønnens dåp i 1741, må det rimeligvis bety at han bodde i Tvedestrand på det tidspunktet. Så har han kommet til Nes Verk før 1744 da sønnen Askild bli døpt.I 1741(?) flyttet Ulrich Schnell til Nes Verk. Han har nok foretatt visse forandringer mht personalet. Forvalter Lassen forlot Verket. Herman Smith, som kalles verksskriver (ifølge Fløystad) i 1741 var proviantskriver fem år senere. Lars Johansen, som etter Smiths død overtok både enken og jobben i Tvedestrand, kalles verksskriver i 1746. Han er ikke nevnt i 1741.Kan Lars Askildsen ha 'fulgt med' på lasset under denne prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er mye spennende her - men fryktelig mange navn og kryssende linjer å passe på!Det er riktig at Schnell foretok en del endringer og nytilsettinger. Det skjedde nok også gradvis helt fra omkring 1730, men særlig etter 1738, da verket ble flyttet (og skiftet navn). En av dem han ansatte rundt 1735 var Lars Aschildsens svoger, Johannes Clemetsen, (som han 'frikjøpte' fra Akerhus festning).Ifølge Ingeborg Fløystad var Lars Aschildsen i arbeid for verket fra rundt 1743 til han døde i 1775, så det kan jo passe at han i 1741 holdt til i Tvedestrand. Han (og søsknene) kan jo i og for seg godt være født i Holt (i så fall i det tidsrommet kirkeboka ikke dekker, 1705-1715). Mer trolig er det nok at de har vært tilflyttere. Jeg skal lete videre i kommunikantlistene (1720- og 1730-årene) etter en mulig far Aschild.Jeg vender tilbake i kveld en gang med et forsøk på en foreløpig oppsummering/opprydding i 'persongalleriet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Foreløpig oppsummering - 'Aschildsen-familien' (Askilds-, Asgiels-, Asgels-, Ashiels-):Jeg har altså ennå ikke funnet hytteknekt Lars Knudsens dåp, foreldre (og heller ikke begravelsen). Likevel har det underveis dukket opp litt mer informasjon om hans svigerfamilie®.Hans første hustru, Anne Johannesdtr. (1747-1786), var altså datter til Johannes Clemetsen og Berthe Aschildsdtr. Hans første svigermor, Berthe, ser ut til å ha tilhørt en relativt stor søskenflokk knyttet til Næs/Baaselands verk (ant. stort sett gruvearbeidere). Foreldrene har jeg ikke funnet, men la oss kalle dem Aschild og NNdtr. Det ser ut til at de hadde følgende barn:1. Mari/Maren Aschildsdtr., begr. 4/1 1763 (skifte 30/5 1763; 'gruvear. kone'); g. 12/12 1734 i Holt m. Knud Aasmundsen. Flere barn, bl.a. sønnen Axel Knudsen Verket/Gangdalen (1736-1786).2. Berthe Aschildsdtr., g. 20/6 1737 m. Johannes Clemetsen. Barn som levde opp: a. Clemet Johannessen, døpt i Holt 30/3 1738 ('Klemet Janssøn Werket'), død på Østre Askerøya, Dypvåg 1797, g. 1763 i Holt m. Inger Marie pedersdtr.; b. Siri Johannesdtr., døpt i Holt 21/6 1739 eller 29/9 1741, g. 1777 i Holt m. Cort Pedersen; c. Anne Johannesdtr., døpt i Holt 5/3 1747, død 1786, g. 1777 i Holt m. LARS KNUDSEN VERKET (Lars g. på nytt 1787 m. Maren Jensdtr. Skåland). Lars og Anne var undertegnedes 3xtippoldeforeldre. 3 sønner: Knud, Johannes ('masovnsmorderen') og Jørgen (undertegnedes tipp-tippoldefar).3. Lars Aschildsen, f. ca. 1717, død 1775 (58 år), g. 22/10 1741 i Holt m. Anne Torbjørnsdtr. Barn: Torbjørn (1741-1786, gruvearb., sønnen Lars Torbjørnsen Svartekjær var g. 4 ganger og hadde minst 11 barn - se de siste sidene i Holtsboka), Aschild (f. 1744), Knud (f. 1750), Maren (f. 1753), Siri (f. 1756).4. Jørgen Aschildsen, g. 9/9 1742 i Holt m. Gunvor Olsdtr. Barn?5. Jon Aschildsen. Gift?6. Elling Aschildsen?7. Kirsten Aschildsdtr.?--------------------Mer følger senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen eksempler på 'gjensidig fadderskap' som styrker den antagelsen at Aschilsønnene og -døtrene omtalt i forrige innlegg er søsken:- Jon Aschildsen er fadder for Johannes Clemmetsens og Berte Aschildsdatters sønn Clemet (1738) og for Lars Aschildsens sønn Torbjørn (1741).- Jørgen Aschildsen er fadder for Johannes Clemmetsens og Berthe Aschildsdatters datter Siri (1739) og for Lars Aschildsens sønn Torbjørn (1741).- Berthe Aschildsdtr. er fadder for Lars Aschildsens sønn Aschild (1744) og for Lars Aschildsens datter Siri (1756). Dessuten er hun nevnt som fadder for sin egen datter Anne (1747). Dette virker merkelig, i og med at hun ikke kunne komme i kirken før hun var introdusert, noe som skjedde noen uker etter dåpen ('Introd. Johannis Clemmentsens Kone'). Kan kirkebokføreren ha forvekslet henne med en av søstrene?- Maren Ashildsdtr. er fadder for Lars Aschildsens sønn Knud (1750).- Maren Aschildsdatters ektemann Knud Aasmundsen er fadder for Lars Aschildsens døtre Maren (1753) og Siri (1756).- Elling Aschildsen er fadder for Lars Aschildsens datter Maren (1753).-----------------------Når det gjelder hytteknekt Lars Knudsen Verket ble han altså gift for 2. gang i 1787 med Maren Jonsdtr. Skåland. Hun var datter til Jon Jensen Skåland og Siri Svenningsdtr. Uberg. Det er da interessant å registrere at han gjennom det ekteskapet havnet i svogerskap med mange kjente verksarbeidere. Jon og Siri Skåland hadde i alt 9 barn, derav 6 døtre - som giftet seg slik:- Karen Jonsdtr. Skåland g.m. sin fars fetter Gulbrand Jørgensen Goderstad.- Maren Jonsdtr. Skåland g. 1787 m. LARS KNUDSEN VERKET. De fikk ingen barn som levde opp, kun en dødfødt datter i 1788.- Siri Jonsdtr. Skåland g. 1) ca. 1772 m. Christen Olsen Solberg; g. 2) 1793 m. Ulrik Olsen.- Gunborg Jonsdtr. Skåland g. m. understiger Jon Olsen Verket (som for øvrig også var undertegnedes 3xtippoldeforeldre).- Ingeborg Jonsdtr. Skåland g.m. stiger Halvor Madsen Verket.- Inger Jonsdtr. Skåland g.m. overstiger Samuel Madsen Verket, Halvors Madsens bror. En tredje bror, Knud Madsen, var for øvrig på arbeid i masovnen i 1819 da Johannes Larsen (altså Lars Knudsen verkets og Anne Johannesdatters sønn) kastet skredder taurs lille sønn i masovnen - og han var dermed også et av hovedvitnene mot Johannes i rettssaken mot ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innleggene 37 og 38:Jeg har nå pløyd gjennom kommunikantlistene for Holt i perioden 1734-1737 - og har da fått litt bedre oversikt over Aschild-søsknene. Først vil jeg da benytte anledningen til å eliminere tidligere nevnte Elling. Han hører nok ikke hjemme her. Jeg vil tro at han ved den enkeltstående dåpen der han er fadder, enten har fått feil patronym, eller jeg har lest det feil. Han hette nok Elling Torchelsen. Jeg tviler også på om Kirsten skal være med her.Da gjenstår følgende (og jeg supplerer da med de gårdsnavnene de er identifisert med i kommunikantlistene):1. Maren Aschildsdtr. g. 1734 m. Knud Aasmundsen Lillemo. De fikk antakelig sønnen Anders Knudsen Lillemo, døpt 5/8 1736. Faddere: Guri Lillemo, Wrol Lillemo, Knud Raastøl, Niels Waaland og Berte Asgelsdatter. Sønnen Axel døpt 14/7 1743. Fadd.: Ranil Baaseland, Stian Lien, Jon Asgels, Knud Næs og Astri Gonstensdatter (Introd. 9. trin: Knud Aasmundssøns Kone). Ifølge Ingeborg Fløystad hadde paret ved skiftet etter Maria Aschildsdtr. i 1763 barna Axel og de umyndige døtrene Gunborg og Ingeborg. Knud Aasmundsen var gruvearbeider ved verket.2. Berthe Aschildsdtr. g. 1737 m. Johannes Clemetsen (Lars Knudsen Verkets svigerforeldre, altså). Berthe kalles Valle to ganger i komm. listene for året 1735. I 1736 kalles hun Næs.3. Lars Aschildsen g. 1741 m. Anne Torbjørnsdtr. Lars kalles Stranden (dvs Tvedestrand) i 1741. Fra 1743 er han i arbeid for verket.4. Jon Aschildsen. Ugift? Kalles Valle i 1735 og 14/5 1736, men 'Sante Michels Dag' 1736 kalles han Ramlet. Da møter han 'Til Guds Bord' bl.a. sammen med Berte Asielsdatter og Gunuor Olsdatter (Ramlet?) - sistnevnte muligens Jørgen Aschildsen kommende hustru.3. Jørgen Aschildsen g. 1742 med Gunuor Olsdtr. Jørgen kalles Ramlet i 1735 og 1736.-------------------------At både Jon og Berte ser ut til å ha bodd på Valle - Jon dessuten på Ramlet, der også Jørgen bodde - betyr antakelig at de har vært i tjeneste der. Jeg får dem ikke til å passe inn ellers. Lars er ikke å finne i kommunikantlistene for 1734-1737, men det ser altså ut til at han bodde i Tvedestrand i 1741. Han kan ha kommet til Holt litt etter søsknene.Noe av det vi muligens kan lese ut av dette, er at vi har med en søskenflokk å gjøre som nok har vært tilflyttere. De kan så noen år ha flyttet litt rundt i Holt som tjenestekarer/-jenter. Flere av dem har så blitt knyttet til Næs verk, i mindre spesialiserte stillinger som gruvearbeidere m.m.Det er imidlertid rimelig å anta at Lars Knudsen, som altså arbeidet i masovnen (der han gradvis avanserte) fra før 1775 til han døde i 1804, har hatt en annen bakgrunn. Arbeidet i masovnen krevde jo en mer spesifikk fagkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram igjen dette temaet, siden spørsmålet om hytteknekt Lars Knudsens opphav ennå ikke har fått sitt svar.Samtidig henviser jeg en videre diskusjon om Aschild-søsknene til denne tråden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er fremdeles også en gåte at Lars Knudsens begravelse ikke er å finne. Han må imidlertid ha avgått ved døden våren/sommeren 1804, for jeg har nemlig følgende data på ham:2. søndag etter påske 1804 var han forlover for sønnen Johannes Larsen og Mette Jørgensdtr. (sammen med Mettes far, Jørgen Andersen).18/8 1804 var det registreringsforretning i dødsboet etter hytteknekt Lars Knudsen, som 'levede og døde' på plass nr. 5 under Næs jernverk 'og Gaarden Næs' i Holt sogn.31/8 1805 var det skifte etter ham (finnes i Oberbergamtets arkiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.