Gå til innhold
Arkivverket

[#33125] Helleborg Nielsdatter Mechelborg, d. etter 1657. Hvem var hennes foreldre?


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Helleborg Nielsdatter Michelborg var gift med Peder Pedersen Stadel, f. før 1590 Ribe i Danmark, d. ca. 1650 på Lindvågen MR. LenkeHvem var Helleborg sin foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

I NST ser det ut til at Helleborg Nielsdatter g.m. Hr. Peder Stadel er omtalt to ganger (XVIII, s. 304 og XXX,s. 240); begge ganger uten at tilnavnet Mechlenburg er nevnt. I første ref. henvises det forøvrig til Tidsskr. for Nordmøre hist. lag 1946 s. 49 og s. 238.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nils Jacobsen Mechelborg er vel den eneste som passer rent tidsmessig. Om ham vet man hvem han var sønn av, men ikke hvem han var gift med. Sønnen Christen ser ut til å være eneste kjente barn. Men det utelukker jo ikke at det kan ha vært en datter med i bildet. Og denne greina av Mechlenborgerne hørte jo til på Nordmøre. Du kjenner sikkert til dennehttp://www.nose.dk/Norge/mechlenburg.html#16Simon Ellefsen bruker Svend Aage Mørkvig: Mechlenburg - Patricierslægt gennem 500 år (1986)som kilde. Den boka har jeg oppfattet som m,eget autoritativ. Hvis noe sånt finnes innen denne bransjen.Navnet skrives ellers på ulike vis. Følger vi Nordlandsgreina, ender det fort opp med Mikkelborg.Hilsen Torgeir fra Kvalvåg der Johan, broren til Nils, regjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis N.J.M. skal være far til Helleborg, bør han født før 1600. Linken til S. Ellefsen sier ikke det. Helleborg får ca. 1635 sønnen Peder og regner med hun er da 18, så er hun f. ca 1618.Hvor bodde Niels, på Einset?Vet noen kilde som linker Helleborg til slektsnavnet Mechelborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

'Fogeden Jacob Mechelborgs søn Nils Jacobsen Mechelborg findes der ingen opplysninger om, udover at han blev født i 1600-tallets første decenium. Man ved heller ikke hvem han var gift med, derimod kjendes hans søn Christen Nilssen Mechelborg, som boede på Einset og døde i 1670.'Etter at dette spørsmålet dukket opp her, tok eg ein sjekk i notatane mine på korleis namnet Helleborg Nielsdatter Mechelborg dukka opp.Diverre slo lynet ned i maskina mi for nokon år sidan og smadra harddisken. Der låg alle kjeldetilvisingane eg hadde samla før ca.1995.Men noko hadde eg på papir, og det er:1. Sjekka opp mot Nils Toller si etterslekt - ingen bekreftelse funnet.2. Sjekket opp mot Nils Jacobsen M. si etterslekt. Ingen tegn til nokon Helleborg.3. Helleborg namnet uvanleg i denne slekta?4. Konklusjon ingen ting som tyder på at påstanden er rett. Det vi veit er at ho Helleborg, ein kan gjette på at ho er ei Nilsdatter sidan ein av sonene får det namnet, men heller ikkje meir.Heimelsmannen min 'forsvann' nok med lynet, men det var nok ein frå ei kjelde som eg den gongen rekna som truverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Første del av innlegg 8 er henta fra Svend Aage Mørkvig: Mechlenburg - Patricierslægt gennem 500 år (1986). Her står det på s. 47:''Fogeden Jacob Mechelborgs søn Nils Jacobsen Mechelborg findes der ingen opplysninger om, udover at han blev født i 1600-tallets første decenium. Man ved heller ikke hvem han var gift med, derimod kjendes hans søn Christen Nilssen Mechelborg, som boede på Einset og døde i 1670.'' Denne Christen skulle ha vært gift med Anna Arentsdtr. Lenger ned på s. 47 står det at: 'Anna Mechelborg døde i 1701/02.'Det er skifte etter Anne Arentsdtr. i Lille-Fosen den 7/8-1682, Skifteprotokoll for Trondheim s. 253b. Hun var da gift m. Jens Larsen Hassel i Lille-Fosen og de etterlot seg 4 barn. Dessuten er nevnt hans stebarn Johanne Christensdtr. g.m. Åge Kristoffersen Holck, Nils Christensen, 19 år gl. og Maren Christensdtr. Formynder for de to umyndige var Olluf Poulsen i Lille-Fosen. Noe lenger ut i skiftet står det at husa (trolig i Lille-Fosen) ble taksert på skiftet etter Jens Larsens formann sahl. Christen Nilsen. Hans skiftebrev var datert Lille-Fosen 7/12-1770. Ikke noe sted i skiftet står det at Christen Nilsen hadde slektsnavnet Mechelborg.Sahl. Christen Mechelborg er riktignok nevnt, men det gjelder Christen Johansen Mechelborg på Einset i Eide, se Eideboka b. 2, s. 134, som også døde i 1682, samme året som Anne Arentsdtr.I skiftet etter henne står nevnt at det også ble begjært skifte etter 'Sahl. Christen Mechelborg.' altså Christen Johansen Mechelborg!På s. 254b, i skiftet etter Anne Arentsdtr., står følgende:'Resolution: Thill disse Arfueschiffters formynderschab er andordnet og anbefahlit Olluf Poulsen i Lille-Foessen, for Jens Larsens stifbørn og hand sielf for sine Egne. Og Ifuer Torresen i Smørholmen for sahl. Christen Michelburgs Eftterlatte Børn----' Trundhiembs Raadstue dend 16 Maij 1682.'Ut fra dette vet vi at både Anne Arentsdtr. og Christen Johansen Mechelborg døde før 16. mai 1682. Denne resolusjonen viser at Olluf Poulsen ble oppnevnt som formynder for Annes barn fra første ekteskapet, Jens Larsen var formynder for sine egne barn og Iver Toresen på Smørholmen i Eide som formynder for barna etter Christen Johansen Mechelborg på Einset i Eide.Jeg har ingen tro på at denne Christen Nilsen brukte Mechelenborg som slektsnavn. Så her er jeg enig med John i hans siste innlegg.I innlegg 2 er ei lenke til Nermo.org. Ut fra denne får vi at Jacob Olufsen Mechelborg var bror til Nils Olufsen Mechelborg. Lisbet Johansdtr. var barnebarn til Jacob Olufsen og Peder Pedersen Stadel blir da barnebarn til Nils Olufsen. De blir dermed 3-menninger og skulle hatt kongelig bevilling til å gifte seg. Er det noen som har fått sjekka dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.