Gå til innhold
Arkivverket

[#33129] Tord Trondsen Benkestok f 1458


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du mener sannsynligvis Tord Trondsson som var nemd i 1473 som sannsynligvis var sönn av Trond (2) Tordsson Benkestokk n. 1440-1473 og Bergit Torleivsdtr. Jeg har Rapporten fra Benkestokseminaret, men der staar det ingenting om en eventuell kone for Tord (3)Trondsson Benkestokk heller ikke er hans födsel kjent.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er dt muligens Tord Trondsønn Benkestokk du mener, som var gift med Sigrid Urup eller Anne Flemming Bosdatter? På side 4 i boken 'Slægten Benkestok' av Wilhelmine Brandt er han nevnt 'til Haraldseid (Skjold Prestegjeld i Ryfylke. To sønner, Trond og Anders.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..i hvilken kilde er det nevnt en Tord Trondsson Benkestokk f 1458?hvilken kilde oppgir denne Tord som gift med Sigrid Urup?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ifølge liktalen holdt ved Trond Teistes død 1660 (jf Benkestokksemniaret 1999 s. 6-7) skulle 'Ridder her Tolleif Benchestocktil Tolgøe' være gift med 'Fru Sigrid Uggerup'. Dette ekteparets sønn, Tord Benkestokk (Thord Benchestoch) skulle være gift med 'Frue Kirstine Skialderband af Joranger'. Sistnevnte kvinne er forsåvidt historisk kjent, men som hustruen til Torleiv Benkestokks sønnesønn Tord Benkestokk (Trondsson).Vi kan selvsagt ikke stole på opplysningene om 1400-talls-personer som gis i skriftlige kilder datert så sent som 1660 og senere. Torleivs hustru er identifisert i Benkestokkrapporten (av slekten Kruckow), hans scigermor var av slekten Oksemule ('Kiællingmule') og hans svigerdatter av slekten Hård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mener å ha sett at de fleste har Torleiv Trondson Benkestok (f. ca 1450), sønn av Trond Tordson Benkestok og Bergljot Torleifsdtr Kjellingmule, som mulig ektemann til Sigrid Urup. Om dette var før eller etter ekteskapet hans med Adelus Eriksdtr Krukow, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..når jeg spør om kilde, så mener jeg primærkilde, årsaken er st det er et utall av spekulative varianter av hvilken Benkestokk som var far til hvem og hvem som var gift med hvem..debattene som det er lenket til viser noe av problematikken med videreføring av spekulasjonene..Anders, Anders, Anders Benkestokker [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=10459&sok=benkestok&startnr=&antall=&spraak=>Lenke -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnfrid, Jeg mener at Sigrid Ugerup er et uhistorisk navn som bare kan utgå av denne slektslavla, siden Trond Benkestokk (Torleivsson) sikkert må være sønn av Adelus Eriksdotter (Kruckow).Knut, jeg håper at den nevnte Benkestokkrapporten har ryddet opp i spørsmålet om hvem som var far til hvem og hvem som var sønn av hvem - det er mere arbeide som gjenstår, men en del brikker burde være falt på plass for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et spørsmål til Tore Vigerust: Mener du at det er fullstendig tatt ut av luften når det på side 4 i boken 'Slækten Benkestok' av Wilhelmine Brandt står skrevet: 'Tord (Trondssøn) Benkestok til Haraldseid (Skjold Prestegjeld i Ryfylke): * med Sigrid Urup (?) eller Anne Flemming Bosdatter (?); formentlig 2 sønner - 1) Trond og 2) Anders - :'Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, ikke ut av LUFTEN, men fra anetavler og likprekener som dateres til tiden etter 1660, og i enkelte tilfeller helt frem til langt ut på 1700-tallet. Altså fullstendig upålitelige kilder (i hovedsak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..er det ikke storartet at Tord, Trond og Torleif alle var gift med Sigrid Urup?.. det blir ikke rare anetavla med så mye anetap.. :-)mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.