Gå til innhold
Arkivverket

[#33130] Kristoffer Olsen Kil/Skuggedal, ca 1740-1807


Gjest Egil Theie
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

Kristoffer Olsen var bruker på Kil i Tjølling i 1760/70 årene. Han kom til Skuggedal i Hedrum 1779. Han var g.1.g.m. Inger Pedersdatter, 2.g.m. Kari Gulliksdatter fra Brønnum i Sandar og 3.g.m. Abel Gulbrandsdatter Kil.I 1801 er han på Skuggedal og har en halvsøster, Jøran Nilsdatter, 80 år gml. Videre er en Jørgen Olsen, Larvik fadder for flere av hans barn. I skifte i Larvik sluttet 23.12.1797 etter Jørgen Olsen fremgår at hans bror er Christopher Olsen Schuggedal i Hedrum.I Tjølling har jeg kun funnet en far Ole med sønner Kristoffer (f. 1740) og Jørgen (f. 1744) og det er Ole Nilsen Refsholt, g.m. Marte Kristoffersdatter. Ole har en søster Jøran, f. 1722, noe som også stemmer med alder i FT 1801. Jøran er da i tilfelle farsøster og ikke halvsøster. Kan det være feil avskrift eller feilskrift i FT?I bygdeboken for Hedrum er han oppgitt død i 1807, 60 år (f. ca 1747), men i FT 1801 er han 60 år (f. ca 1742).Ole Nilsen Refsholt har iflg. bygdeboken sønnene Kristoffer og Jørgen og datteren Maren, men det opplyses ikke noe mer om disse.Kjenner noen til denne familien og om Kristoffer stammer fra Refsholt, eventuelt andre steder i nærheten av Tjølling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Kristoffer Olsens 3. ekteskap med Abel Gulbrandsdastter Kil.Lenke Skal se hva jeg finner i Tjøllingbøkene og i skifter. s. 128 Tjøllingboka til Jan-W Krohn-Holm står nevnt, Sitat: i 1627 skatter Kil 2.merk smør, 1633 nevnes enken Anne Kil som brukerenke. I 1645 heter brukeren Kristoffer Kil og omkring 1690, Jørgen Kil d.1692,34 år gammel,g.m. Inger Gulliksdatter.I 1683 døde Kari Kiel her 103 år gammel, sier Kirkeboken.Her er også nevnt flere husmenn som drev jorden .KRISTOFFER OLSEN og hans hustru Inger Pedersdatter ( d.1766,36 år, bodde her som brukere eller husmannsfolk omkring 1760/70.g.2.g. m. Abel Gulbrandsdatter, Valby. f. ca 1750. Hun var datter av Gulbrang Larsen og Kari Olsdatter Østby.S. ( s. 198 ( Under Valby)Skal se om jeg finner noe om Ole Nilsen Refsholt.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noen av barna til Kristoffer Olsen døpt under Vestfoldslekt:Ole dpt. 4 -6-1770Inger maria dpt. 13-6-1767Dorthe dpt. 27-6-1773Søren dpt. 14-4-1770. Forbehold om rett avskrift.Legger lenke til en av barna: LenkeVet ikke om faddere ved dåpene vil hjelpe deg til å finne opphavet til Kristoffer?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei GunnFadderne til Kristoffer gir ikke noe klart svar ut fra min kjennskap, heller ikke noe indikasjoner mot Refsholt. Her er de jeg har funnet:Engebret, 1766, Faddere: Maren Torsd. Larvik, Anne Margrete Olsd. Larvik, Ole Fredriksen, Anders Halvorsen, Anders Sørensen Larvik.1767, Inger Maria,. Faddere: Maren Torsd., Anne Margrete Larvik, Kristen Tollevsen Lågerøya, Jørgen Olsen Larvik, Hans BrønnumOle, 1770. Faddere: Dorthea Tollevsd., Antonette Torsd. Larvik, Jørgen Olsen, Mathias Lund, Tor Kristoffersen Larvik.Dorte, 1773, Faddere: Anne Gulliksd. Sandar, Karen Olsd. Larvik, Mathis Knutsen Larvik, Hans Mikkelsen Larvik, Anders Jakobsen Larvik.Søren, 1776. Faddere: Marthe Hansd. Larvik, Berthe Maria Kristensd. Duus, Jørgen Olsen Larvik, Hans Andersen Larvik, Anders Jakobsen Larvik.Karen.1780 Fadd: Ragne (?) Larsdtr. Kiøndal (gm.2. Abraham Larsen Mo, Sandar, de bodde på Kjøndal, Tjølling, 1777-97, g.1.g.m. Ole Andersen Kjøndal) , Birthe Maria Christensdtr., Laurvig, Niels Pedersen, Gullich Bertelsen (kan være bror av Nils Bertelsen, g.m. Anne Gulbrandsdatter), Peder Eriksen ibidem.Her tror jeg Engebret er datter av 1. ekteskap, de 4 neste av annet ekteskap og den siste med Abel Gulbranndsdatter. Jeg har ikke de andre barna med Abel, disse er født i Hedrum.Av disse fremgår jo Jørgen greit. De øvrige er det verre med, men Hans Brønnum og Anne Gulliksdatter er søsken av 2. kone Kari. Kristen Tollevsen og Dorte Tollefsdatter antar jeg er søsken og barn av Tolv Hansen, Steinsnes, bygdeboken s. 32. Ei Marthe Anundsdatter var g.m. Cornelius Tollefsen, etter skifte i Larvik 2.4.1782 bror av Kristen. Marthes stefar var Hans Olsen Refsholt. Dette blir imidlertid svært perifer tilknytning.Som du ser gir ikke disse fadderne noen klar påvisning av Kristoffers opphav (i hvert fall ikke for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til vielsen til Ole Refsholt her:LenkeJeg har tatt en utskrift av fadderlistene du har satt opp, skal studere navnene bedre i morgen.Dessverre har jeg ikke bygdebøkene for Hedrum her for øyeblikket.Av Sandar -bøker har jeg bare fra litt nyere tid. Kan hende det er mulig å finne noe på Dis-kildene.Skal si fra om jeg finner noe i morgen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDette er Oles 2. ektesk. med Maren. Han var g.1.g.m. Marte Kristoffersdatter, datter av Kristoffer Andersen og Jøran Toresdatter på Skjeggestad. Kristoffer og Jørgen var i tilfelle barn av Ole og Marte.Er det noen som har tilgang til dødsfall i Larvik for Jørgen Olsen, g.m. Johanne Singdalsdatter som det er skifte etter 29.4.1797? Mulig alder der kan bekrefte om det er samme Jørgen, dvs. født ca 1744. Evt. kan også kanskje skiftet gi noen flere opplysninger (sk.pr. 11, side 335)Jeg har forsøkt å sett på Sandar og Hedrum bygdebøker, men har ikke funnet flere opplysninger der som er av interesse. Noe jeg mangler er imidlertid vielsen med Kari Gulliksdatter og Inger Pedersdatter. Vielsen med Kari (ca 1767) har antagelig skjedd i Sandar, men med Inger (ca 1766 eller før, Engebret er døpt ca juni 1766) kjenner jeg ikke til hvor har skjedd. Ellers mangler jeg faddere for øvrige barn med Abel (ca 1779, 1782, 1784 og 1790), disse er antagelig født i Hedrum (Skuggedal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Kristoffer Olsen, sønn av Ole Refsholt som er oppført som Ole Skjeggestad:LenkeUnder Skjeggestad s. 1036, står nevnt: Kristoffer Andersen d. 1730, 79 år g.m. 1673 m. Gjøran Toresdatterm Eftang S. d. 1743, 84 år.barn. Jan ( Jon) f. 1687 , bodde en tid på Refsholt. senere husmann her.Mari f. 1692, d. 1718, ugift.Anders f. 1696, bodde på bruk nr. 2.Tore f. 1701, bodde på Huseby.MARTE f. 1704 g.m. Ole Nilsen Refsholt. Ole hadde forpliktet seg til å underholde svigermoren og overta hennes arvegods her.Her er vel en rekke fadderforbindelser som passer her.Det kan vel tyde på at Ole Nilsen Refsholt er far til Kristoffer Nilsen og Jørgen N. som du har en teori om?Får studere dette bedre i morgen , ser forhåpentligvis klarere en sammenheng da.God natt. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHar prøvd å se på dette flere ganger, men finner ikke forbindelser. En Tor Kristoffersen er oppført som fadder, men Den Tore du nevner ovenfor dør i 1745 iflg. både Vestfoldslekt og internett. Han har ei datter, Maren som dør 1764, så ingen av disse kan være faddere.Når det gjelder fadderne for Kristoffer, sønn av Ole Nilsen, så er de greie og klare mot Refsholt, men jeg kan ikke sikkert koble denne Kristoffer til Kristoffer på Kil. Jeg greier ikke koble fadderne til Kristoffer Kils barn mot Refsholt.Som nevnt finner jeg bare koblingen mot Refsholt ved at det er eneste sted det døpes både en Kristoffer og en Jørgen som sønner av Ole i Tjølling iflg. Vestfoldslekt. Kombinert med Jøran Nilsd. som mulig farsøster, tyder mye dit. Kristoffer kan likevel være fra andre kommuner, f.eks. Hedrum, Sandar og Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen!Jeg har prøvd å lete igjen i skifter i Larvik, der finner jeg ikke det skiftet du nevner i første innlegg, etter Jørgen Olsen.Skal fortsette å lete i Hedrum og Sandar om jeg de kan finne spor etter Kristoffer Olsen.Ser at du har gjort et grundig forarbeid og at du også registrer kirkebøker, så du har nok bedre tilgang til kildene.Har du undersøkt hva de har av avskrifter i Herum historielag? Der er de svært behjelpelige med oppslag.Skal si fra om jeg finner en sammenheng. Flott om du kunne legge en lenke til det skiftet du nevner etter Jørgen Olsen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenPrøver å legge inn lenke til skiftet etter Jørgen fra DA: LenkeJeg prøver biblioteket med vielser i Larvik ca 1780 eller før da Jørgen bør være gift, mulig jeg finner noe om hans opprinnelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under ekstraskatten for Hedrum finner jeg disse folkene på Skuggedal. Kan denne Ole ha noe med Kristoffer Olsen å gjøre.Her står ingen alder på han , men han er nok eldre enn 12 år for å bli registrert ved tellingen, mener jeg å ha lest?LenkeDet kan jo hende at Kristoffer Olsen kom tilbake til farsgården i 1779?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du la inn skiftet, tror jeg må ha vært morgenblind i dag. Fant det ikke!Her har du dødsfallet til Inger Pedersdatter:LenkeHer står hennes alder 36 år, dvs. f. ca 1730. Det har du sikkert fra før. Håper du finner flere spor i Larvik. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet Inger Pedersdatter dpt i Tjølling, den eneste i ca rett alder jeg finner ved F.s. er denne damen:LenkeMulig du kan finne flere opplysninger om henne i kirkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved Engebrets dåp i 1766, er Kristen Olsen nevnt under Kjær: LenkeHer må denne sønnen være født samme år som moren Inger Pedersdatter dør.Det er vel ikke mye å finne i et skifte etter Inger Pedersdatter , om det finnes?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser i Tjølling bygdebok II nederst på s. 164 under Kjøndal, ser du at Karl Tolvsen solgt bruket til KRISTOFFER OLSEN, Skuggedal i Hedrum for 690 rdl. I 1801 selger han bruket til Paul Rosenberg . Det er vel defor vi finner han i Hedrum i 1801. Her kan det være en mulig forbindelse?( DEn Tolv Hansen på Ø.Halsen som du nevner før her er forøvrig en av mine aner) Jeg har også lett på Distreff etter Brønnumslekt, men ble ikke klok der heller . Fant ikke Kari Gullliksdatter, hustru nr. 2.fra Brønnum. Mystisk! Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Har nå vært på biblioteket, men dessverre startet ikke kirkebøkene for Larvik før 1785. Noe fikk jeg imidlertid registrert: Skiftene etter Jørgen gir ikke noen ytterligere avklaring utover det som fremgår i DA. Heller ikke etter en rask kikk på skifte etter Ole Nilsen i 1754 fant jeg noen ledetråder.Jørgen døde 18.4.1797 i Larvik, 54 år gammel, altså f. ca 1743. Jeg sjekket også FT 1801 for Skuggedal i Hedrum og der fremgikk at det sto halvsøster på Jøran Nilsd. ikke farsøster.Etter dette har vi følgende: Kristoffer Olsen er 62 år i 1801, altså f. ca. 1740, noe som stemmer med Ole Refsholts Kristoffer. Jørgen er f. ca 1743 iflg. begravelsen, dette stemmer også med Ole Refsholts Jørgen. Jøran Nilsd. er f. ca 1722, dette stemmer også med Ole Refsholts søster. Det er da differanse på halvsøster i FT 1801 mot farsøster.Jeg så også på fadderne ved Jørgens dåp. Der fremkom bla. en Hans Nilsen Eftang, samt Hans Nilsens kone.I Tjølling bygdebok, s. 1166, står det om Hans Nilsen Eftang, bosatt Ø. Halsen. Han var g.m. Mari Olsd. f. ca 1750, d. 1810. Dette stemmer med Ole Refsholt tredje barn Mari som døpes i 1750.Jeg sjekket deretter Hans Nilsens barn og fadderne der, og ganske riktig, der er både Kristoffer O. Skuggedal og Jørgen Olsen faddere, det er også Abel Gulbrandsdatter samt Kristoffers sønner Søren og Ingebret.Da har man også funnet Mari Olsdatter som siste barn av Ole Refsholt, og fadderne der sammen med likheten med navnene til Ole Refsholts barn gjør det overveiende sannsynlig at Kristoffer er sønn av Ole Refsholt, selv om det siste 100 % beviset mangler.Inntil videre vil jeg derfor bygge på at Ole Refsholt er far til Kristoffer. Etter en foreløpig kikk på anene her, kommer man svært langt tilbake, også tilbake til Loe-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDette skyldes nok Vestfoldslekt, http://www.vestfold-slekt.net/ som har lagt ut mange kilder. Søkesystemet her gjør at det er mulig å søke greit på forskjellige kombinasjoner. Sammenholdt med DA og skifter i Larvik, var det mulig å finne noen ledetråder.En oversikt over foreløpig anetavle for Kristoffer:Kristoffer Olsens aner 1. Kristoffer Olsen, f. Ca 1744 i Kil, Tjølling, Vestfold; d. 1807.2. Ole Nilsen, f. Ca 03 1713/14 i Refsholt, Tjølling, Vestfold; d. Ca 05 1755 i Håkestad østre, Tjølling, Vestfold.3. Marte Kristoffersdatter, f. Ca 11 1704 i Skjeggestad, Tjølling, Vestfold; d. Ca 12 1753 i Refsholt, Tjølling, Vestfold.4. Nils Jensen, f. Ca 1686; d. Ca 03 1756 i Refsholt, Tjølling, Vestfold.5. Torborg Larsdatter, f. Ca 1684 i Skåra Østre, Tjølling, Vestfold; d. Ca 02 1754 i Refsholt, Tjølling, Vestfold.6. Kristoffer Andersen, f. Ca 1651 i Skjeggestad, Tjølling, Vestfold; d. Ca 06 1730 i Skjeggestad, Tjølling, Vestfold.7. Jøran Toresdatter, f. Ca 1659 i Eftang S.; d. Ca 04 1743 i Skjeggestad, Tjølling, Vestfold.8. Jens Johnsen, d. Ca 1716.9. Berte Larsdatter10. Lars Kristensen 11. Marte Larsdatter, f. i Hybbestad søndre, Tjølling, Vestfold. 12. Anders Kristoffersen, f. i Skjeggestad.14. Tore Kristoffersen, d. Ca 1698 i Eftang Søndre, Tjølling, Vestfold.15. Marte Lauritsdatter, f. Ca 1631 i Huseby; d. Ca 1698 i Eftang Søndre, Tjølling, Vestfold.18. Lars Torstensen, f. i Refsholt, Tjølling, Vestfold.19. Solveig Pedersdatter 22. Lars Reiersen24. Kristoffer Skjeggestad28. Kristoffer Nilsen, f. i Eftang S..29. Mari Larsdatter, f. Ca 1592; d. Ca 1672.30. Laurits Hansen, f. i Huseby i Tjølling; d. Ca 1670.38. Peder Kristoffersen39. Eli Gulliksdatter44. Reier Hybbestad48. Anders Skjeggestad56. Nils Eftang60. Hans Lauritsen, f. i Søndre Østby i Tjølling; d. Ca 1633.61. ?? Mortensdatter78. Gullik Refsholt122. Morten Hansen Hovland, f. 1566 i Brataas i Slagen; d. 1620.123. Åste Hansdatter, f. Ca 12 1566; d. 1620.246. Hans Jakobsen Loe, f. Ca 1520 i Loe i Eiker; d. 1581.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.