Gå til innhold
Arkivverket

[#33138] Lars Ambjørnsen (f.ca.1745) g.m. Sara Knutsd. (f.ca.1734), Vangsnes i Sogn


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I FT1801 for Leikanger i Sogn finner vi bl.a. Lars Ambjørnsen som husmann m/ jord på Vangnes. Han var g.m. Sara Knutsdatter, 67 år gl., og hos dem bodde også søsteren hennes, Mari Knutsdatter, 74 år gl. Er det noen som kjenner opphavet til disse to søstrene?Grunnen til spørsmålet er at jeg har to søstre med samme navn Sara Knutsdatter og Mari Knutsdatter som ble født i Årdal hhv. 1737 og 1732. Jeg ser for meg at det kan være de samme kvinnene, men har lite å holde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Gift 15/4 1771 Lars Ambiørns. Leikanger Grinde 1741 Leikanger Grinde 1 Sara Knudd. Leikanger Grinde 1751 Leikanger Grinde 1 1419Men alderen passer jo dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha, Nina! Alderen passer vel ikke så verst for Lars. Jeg tror det må være dette paret, men alderen må ha blitt feil for Sara, - enten ved vielsen eller i 1801. Kanskje feilen har skjedd ved avskriften? Uansett vil jeg fokusere på Grinde i tillegg til Vangsnes. Det er for øvrig ikke langt mellom disse gårdene selv om de ligger på hver sin side av Sognefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Aldrane som er oppgjevne for vigde i Leikanger på 1700-talet, er ikkje nøyaktige, berre ''estimat''!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Dette høyrest ut som eit interessant par. Lucia og Sara er båe svært spesielle og etter måten sjeldne førenamn, men båe namni finst i Hafslo kring 1700/1750, utan at eg ''på ståande fot'' kan sjå nokon aktuelle ''kandidatar'' frå mitt område.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da legger jeg til litt flere opplysninger:1. Knut Pedersen og Lucie Iversen giftet seg i Årdal 11. sep. 1729. Knut var nok ikke fra Årdal, men Lucie er jeg mer usikker på.2. Lucie ble begravet i Årdal 2. okt. 1740 og ble da sagt å være 42 år gl.3. Før Knut og Lucie giftet seg, var Knut fadder for en sønn av skomaker Iver Larsen (Lassesen?) Stav som bodde i Årdal da, men som også var innflytter.4. Blant de fadderne som Knut og Lucie brukte, finner vi Barbra Iversdatter. Hun var gift med Herman Nilsen som hadde et slags vertshus på Årdalstangen, - også en innflytter (kanskje Barbra kan ha vært søster av Lucie?)5. Man skulle tro at Knut Pedersen ville ha giftet seg ganske fort igjen da han ble enkemann med to småbarn i 1740. Den mest aktuelle vielsen jeg kan finne i farten er Knut Pedersen Fimreite som gifter seg i Leikanger 28. januar 1742: Lenke Ettersom vi trolig finner døtrene igjen i Leikanger seinere, kan dette kanskje være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje Hagen

Hei Knut,Dette gjelder punkt 3.Eg har ei Guri Jonsdotter, dotter av Jon Jørgenson Eidet frå Sogndal og som ei stund hadde eine bruket i Hestetun.Denne Guri skal ha vore gift med ein Ivar Larsson Skomakar.Kan din Ivar være identisk med denne som Guri gifte seg med?Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du har nok den samme Guri som meg, Terje. Hennes familie vet jeg ganske mye om, men det er verre med Ivars familie.Det ser ut til at Ivar og Guri bodde i Årdal i 1738. Etter dette vet jeg ikke noe om dem. Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.