Gå til innhold
Arkivverket

[#33140] Eva Caroline Mikkelsdtr, emigrerte fra Alta eller Hammerfest, når?


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Eva Caroline skal være født i Kåfjord, Alta, i 1842 av foreldre Mikkel Andersen Pasmajärvi og Valborg Petersdtr. (FamSearch)I 1865 er hun her [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2012&kenr=003&bnr=0053&lnr=00>Lenke Mannens fulle navn er Johan Peter Henriksen Kura/Kuura/Kora. Sent på høsten 1869 skulle familien flytte til Kåfjord, men Johan kullseilte med siste flyttelasset og druknet 28.11.1869. Knapt en måned senere ble sønnen Johan Petter født. Eva Caroline er 27 år, enke med fire små.I 1875 er hun her Lenke Som vi ser er hun gift på nytt og har en datter Amanda f.1875.Eva Caroline skal ha reist til USA, og det må ha skjedd mellom 1878 og 1882. I 1878 får hun sønnen Anton, og i 1882 emigrerer Emilia, Amanda og Anton Kura sammen fra Hammerfest til Hancock, Mich. Billettene er betalt i USA. LenkeEva Caroline må ha reist over i forveien, sammen med andre gruvearbeiderfamilier fra Hammerfest og Kåfjord. Det var utrolig mange som dro til Hancock, de fleste var finske og svenske innvandrere.Nå lurer jeg litt på denne damen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

På FamSearch fant jeg Eva K. Niska i Franklin Michigan 1880, 52 år, f. 1828 i Sverige. Så er da hun uaktuell som Eva Karoline Mikkelsdtr.Jeg har heller ikke funnet Henrik Kauppi, Evas andre mann, blant emigrantene. Kanskje Eva og mannen ikke emigrerte? Hvorfor reiste da tre av barna til Hancock, de var bare 15, 7 og 5 år gamle? Datteren Elisabeth f.1864 var pleiebarn i Djupvåg i Sørreisa sammen med broren Johan Petter.Er det noen med tilgang på kirkebøker for Kåfjord i Alta som kan sjekke utflyttede, eventuelt begravede mellom 1877 og 1882 for å se om Henrik Kauppi og Eva Karoline Mikkelsdtr. er nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Kan de ha brukt etternavnet Pedersen? Henriks fulle navn var jo Henrik Pedersen Kaupi.Eva og Henrik ble gift i 1875 og her er vielsen : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Kan det være denne Eva Karoline Niska du har funnet? Alderen stemmer jo ikke helt men det er jo slett ikke uvanlig at det står feil alder i emigrantlistene.Det er i allefall stor sannsynlighet for at det er henne som nevnes i innlegg (2)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Den Eva Karoline Niska du har funnet, heter egentlig Eva Caroline Nilsdatter Wallo. Hun har tidligere vært diskutert her:[url="http://www.troms-slekt.com/kven/posts/1395.html>http://www.troms-slekt.com/kven/posts/1395.htmlHenne kan du med andre ord glemme.Eva Karoline Mikkelsdatter har vært nevnt i DIS Norges slektsforum, og der ble det sagt at hun emigrerte i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Oddrunn og Odd Villy: Tusen takk for info og nyttige lenker!Om datteren Wilhelmine ble gift med en mann fra Lenvik så kan vel det være forklaringen på at Elisabeth og Johan Peter kom til oppfostring i Sørreisa.Da må jeg prøve å finne Henrik Pedersen og Eva Karoline Pedersen som utvandret, men jeg skal også følge rådet ditt, Odd Villy, og spørre i Slektsforum.Den Brita Kaupi som emigrerer i 1878, 50 år, skal tro om hun er mor til Henrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kan vel se ut som informasjonen om Eva Karolines emigrasjon kommer fra kirkebøker for Alta/Talvik, for på Trond Ballos hjemmesider finnes avskrift fra kirkebøker over utflyttede bl. a. fra Alta/Talvik og der finnes Eva Karoline Mikkelsdtr Kaupi utvandret 21/5-1881.LenkeHvilken vei hun har tatt er ikke så godt å si, finner henne iallfall ikke blant utvandrede fra norske havner. Mvh Odd Villy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Kjempeflott! Har du søkt i alle norske havner? Jeg har søkt i Trheim, Bergen og Oslo uten hell. Noen reiste vel ut fra Gøteborg, eller hun kan ha tatt veien om Finland? Lurer på om det går an å finne henne på Ellis Island, eller er det for tidlig? Ettersom barna året etter emigrerte til Hancock, Mich. så er det lett å tro at det var dit hun dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ellis Island kom hun ikke igjennom. Den åpnet ikke før i januar 1892.Hun må ha kommet gjennom New York (Castle Garden), Boston eller Quebec...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Takk til Jan Peter. Det var det jeg fryktet,....at det var for tidlig for Ellis Island.På samme dato som Eva Karoline er ført som emigrant fra Alta (21.05.1881) fant jeg også en Kristian Krogh og en August Andersen. K.Krogh med familie er registrert i Trheim med utreisedato 01.06.1881, det samme er August A. fra Alten. Skipet het Pacific, og der er det en stor flokk emigranter fra Alta til Hancock.Det er minst tre grunner til at Eva Karoline ikke er registrert utreist sammen med de andre: Hun er uteglemt ved registreringen. Hun er registrert et annet sted senere. Hun er død før utreise.Hva med mannen, Henrik Pedersen Kaupi. Jeg har ikke funnet ham heller. Lurer på om de finnes i USA i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Det er helt tilfeldig fra min side. Jeg leter for en i Sørreisa, etterkommer etter Johan Petter f. 1869. Jo flere som leter, jo bedre. Du er så flink med leting i USA, Laila, fint om du kan se etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Kanskje dere og Jann Olaf Nakstad her Lenke bør sammenfatte det dere vet først, samt finne fødselsedatoer osv på de som reiste.siden det går an å legge inn bildefiler osv på Slektsforum, foretrekker jeg å legge svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Den andre mannen, Henrik Kauppi, kom sporløst bort 3 år tidligere på vei til Lofot-fisket, ifølge innførselen 1881 om utflytting i Alta kirkebok. Det står ikke hvor hun skulle flytte. Hun lot to barn være igjen i Kåfjord i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Rettelse: Min kontakt i Sørreisa er tippoldebarn til Elisabeth, ikke Johan Petter. Nå er det en annen etterkommer av Elisabeth som har samme tema i Slektsforum så derfor ønsker jeg å fortsette debatten der. Helt unødvendig med to debatter gående om samme tema.Takk til deg Tor angående innførselen i Alta Kirkebok om flyttinga. Meningen var nok at hun skulle ta de tre barna som emigrerte i 1882 med seg, den eldste datteren Wilhelmina var kanskje gift eller etablert, og hun etterlot to barn i Kåfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.