Gå til innhold
Arkivverket

[#33144] Jockum Larsen (f.ca.1739), verksarbeider og husmann på Storli i Ålen ST


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Av folketellingen ser vi at det i 1801 bodde en rekke husmenn på gården Storli i Ålen som også var i «værkets arbedje». Blant disse var en kar som het Jockum Larsen, 62 år Lenke g.m. Marit Olsdatter, 57. De hadde barna Lars, Ole og Kari. Er det noen som kjenner til denne familien?Spørsmålet skyldes at jeg er på leting etter en Jockum Larsen som var født i Årdal i Sogn, men som arbeidet ved Kongsberg Sølvverk i tiden 1751-1765. Han var født i 1739, så alderen passer godt, men dette kan jo være en ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Olav Åsvold

I den digitale utgaven av 1801-tellingen er denne og en rekke andre familier som bodde i området rundt Dragås (senere Eidet) smeltehytte, feilaktig ført under gården Storli. Av husmannsplassene i området var det bare én (Kleven) som lå under Storli.Familien som du nevner, bodde på en plass som het Løkken. Jeg siterer fra Ålbyggboka til Anders Reitan: 'Eiendommen blev fast bustad i første halvdel av 1700 tallet. Den første mann vi støter på der, hette Lars Pedersen (f. 1708). Hans hustrus navn kjennes ikke. Familien var sannsynligvis innflyttet fra Røros. De hadde følgende barn: 1) Kirsti g. m. Johan Hansen Haugen (Trøhaug), 2) Ingeborg g. m. Ingebrigt Klausen Stene som senere blev gift med Petronelle Brusetvoll, 3) Jokum (f. 1739) g.m. Maret Olsdtr. (f. 1744). Lars Pedersen døde i 1783, og sønnen Jokum overtok bruket. (...) Jokum flyttet til Eidet og bygde nedenfor Brattbakken. Denne eiendom blev også kalt Løkken.' Videre berettes om Jokums sønn Lars, som 'drev mye med å støpe sølvspenner og andre gjenstander av sølv som han skulde ha funnet i fjellene ved Hersjøen'. Det står altså intet om Kongsberg sølvverk eller om Årdal, men familien var tydeligvis innflyttere, og sønnen Lars smidde altså sølv! Muligens har den nye Ålen-boka mer utfyllende opplysninger. Kirkebøker for Ålen er bevart fra 1748. I lønningslister for Dragås hytte for 1755 finner jeg ingen Jokum og ingen Lars Pedersen, men jeg finner en knekt Lars Lillegjære og en røstvender Lars Rugelsjøen som jeg ikke umiddelbart kan plassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du, Bjørn Olav, for meget detaljerte opplysninger. Det ser ut til at min idé om at Jockum Larsen (Løkken) kanskje kunne være identisk med den Jockum som ble født i Årdal i 1739 ikke har noe for seg. Far til 'min' Jockum het Lars Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra den nye Ålenboka under Løkken:Lars Pedersens kone var Kari Jochumsdatter Kleven (1710 - 1788).Jochum Larsen kone Marit Olsdatter (1744 - 1821) kom fra Rugelsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.