Gå til innhold
Arkivverket

[#33146] Retting av 25900 Kristen Kristensen - Vigde i Bergen 1816-


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Jeg har prøvd å rette en innføring, men har vel ikke helt skjønt fremgangsmåten. Fylte ut skjemaet og skrev i boksen kommentar. Forsøkte så å rette, men uten hell. Hva gjør jeg galt? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg ser at denne databasen, sammen med en del eldre databaser, ikke har fullstendig korrekturskjema. Her må det ha skjedd en glipp. Vi skal undersøke saken og komme tilbake til deg.Tusen takk for at du ga beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ved nærmere uttesting så jeg at det ikke var en feil likevel, du må bare foreta et tastetrykk ekstra.Når du skal legge inn korrekturmelding må du først klikke på tall-lenken framfor personen du vil legge inn korrektur på. Ingenting vil endre seg på siden, det eneste som skjer er at du sender melding til vår server, hvilken person du ser spesielt på. Deretter klikker du på Korrektur-knappen og da skal du få opp et skjema hvor opplysningene om denne personene er fylt ut. Du tar bort og skriver inn nye opplysninger der du ønsker det, fyller inn informasjon om deg selv og deretter trykker på Send/Submit-knappen. Da skal det være registrert.Ta kontakt igjen hvis du fortsatt opplever problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmusen

Takk Anette Skogseth Clausen for ditt svar med forklaring hvordan jeg burde gå fram. Dessverre har jeg enda ikke klart å sende korrekturen. Skjemaet med opplysningene om Kristen Kristensen har jeg ikke fått opp. Kan derfor ikke ta det bort og skrive inn nye opplysninger. Jeg skrev opplysninger i i et tomt felt, men det forsvant da jeg trykket på 'Hald fram'. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det var da uheldig. Pass på at du klikker på rett tallenke før du klikker på korrektur. Jeg regner med at du klikker en gang på tallenken i utvalget for å se vedkommende i sin reelle plassering i databasen. Da er det også viktig at du klikker på 25900-tallet i tabellen nedenfor, der hvor du ser vielsen plassert i databasen. Deretter klikker du på korrektur.URL-en skal se slik ut: digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=25900&personpostnr=25900#nedreHåper dette er til hjelp. Hvis ikke, kan du prøve en annen database og se om du støter på det samme problemet? Hvis det er tilfelle, send en e-post til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no så skal vi se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk til alle dere som har prøvd å hjelpe meg. Nå har jeg igjen gått etter 'oppskriften', men det ser ikke ut som om det har skjedd noe. URLen (hva nå det enn betyr) var slik som Anette Skogseth Clausen beskrev den. Deretter klikket jeg på korrektur, forsøkte å rette opp navnet fra kr til chr i feltet, men uten hell. Så skrev jeg kommentaren min inn i feltet og trykket deretter på HALD FRAM. Det er nok jeg som ikke gjør alt riktig, men hva gjør jeg galt? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Jeg ble bedt om å forsøke andre daterbaser. Min bestefar ble født på Kopervik/Karmøy, men det er ikke lagt ut på digitalarkivet, heller ikke gravlagde 1944 i Bergen. Kan ikke kontrollere hvordan navnet er skrevet der og evtl. rette det. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

For meg ser det ut til at rettinga du foreslår blir gjort rett og sendt til DA/SAB, men at du savner ein endelig bekreftelse på at den er gått igjennom?Dei trinna du må gå igjennom for å få sendt inn retting:1) Finn den person eller hending du ønsker å rette, klikk på nr. foran navnet/hendinga, då får du denne lenka synleg i adressefeltet:digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=25900&personpostnr=25900#nedre2) Klikk så på ”Korrektur”-knappen, slik at du får opp retteskjemaet.3) Rett i det eller dei felta du ønsker.4) Kryss av om du har sjekka kjelde, og skriv inn evt kommentar. (Husk at retting kun skal skje dersom oppføringa/hendinga i DA/DP databasen er feil grunna feil avskrift av den aktuelle kjelda.)5) Trykk så ”Hald fram”-knappen.6) I alle fall slik det var tidlegare får ein etter dette ikkje noko melding om at retting er sendt/mottatt, så vi får anta at den er komen igjennom til DA/SAB. Merk at din retting ikkje automatisk vil vise i databasen etter at retting er sendt. Rettinga (om den er rett) må i ettertid leggast inn eller godkjennast for innlegging i den aktuelle databasen av rette ansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk til Gisle Hersvik for nøyaktig framgangsmåte. Du skrev under punkt 2 Retteskjema og under punkt 3 at jeg kunne rette der eller i de felt jeg ønsket å rette. Jeg har ikke fått opp noe retteskjema og feltene i databasen lot det seg ikke rette. Jeg får vente og se om det er skjedd noen forandring i databasen om en uke eller to. Hvis ikke får jeg få lov å komme tilbake til problemet. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Om du ikkje har fått opp retteskjema så har du nok ikkje fått gitt beskjed om endring heller.Sjå debatt nr. 33574 (Lenke) der eg har lagt inn et par skjermbilder….Øverst ligger den databasen du viser til, vigde i Bergen, klikk på nr. foran hendinga, d.v.s. 25900, deretter på ”Korrektur”-knappen som ligg i menylinja over database-tabellen.Da får du opp bildet som viser under, til venstre ligg den info aom allerede finnes i databasen, til høgre ligg felta du skal/kan skrive rettingar i. Berre endre der du veit det er feil. Lengre ned på sida finnes ein ”Hald fram”-knapp.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Det skjemaet du snakker om, Gisle Hersvik, får jeg bare opp når jeg trykker på din 'lenke'. Da kunne jeg se hvordan det så ut. Jeg startet en gang til helt fra begynnelsen, men dessverre ikke noe skjema. Kan jeg skrive rettelser i skjemaet som kom opp via din lenke? Hvis ja, får jeg da også kommentarfeltet opp? Eller trenger jeg ikke å fylle det ut, siden jeg har gjort det flere ganger allerede? Kanskje kommentarfeltet er kommet fram til rette vedkommende? Jeg må jo også komme videre fra din lenke, og der er der jo ikke noen 'Hald fram Knapp'. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.