Gå til innhold
Arkivverket

[#33150] Gården Nes i Enebakk, Akershus


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiHvilket nr av bygdebøkene står det noe om denne gården, og hva står det evt om gården der. Helvig Paulsdatter var datter av Paul Hellesen 1710-1785 og Gunhild Halvorsdatter Kjepperud d 1783. (kan hun ha kommet fra Huseby?) Paul var først bruker av Kjepperud. Han kjøpte Nes i Enebakk i 1749.Senere kjøpte han Frogner Søndre i Kråkstad 1765. Døde samme sted 1785. Søren Tollefsen f 1739 på Tolfshus i Tomter, Østfold. Lenkemvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Paul kjøpte gården Søndre Frogner for 1200 rdl. i 1765. Etter hans skifte ble gården taksert til 1700 rdl. og boets nettoformue var 2875 rdl. - altså et ganske stort bo. Eldste sønn Ole overtok gården. Alt ifg. Kråkstad Bygdebok bind 2 side 15. Hvor Gunnild kom fra har jeg ikke funnet ut dessverre. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Beklager - jeg 'blinga'. Det er jo gården i Enebakk du spør om. Den vet jeg ikke noe om ettersom jeg har stått på liste hos Deichman i over et halv år for å låne Enebakkboken. Sorry! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Nes i Ytterbygda, som det her er snakk om, er omtalt i bind III.Det er også en Nes gård til som ligger på Hammeren. Den er omtalt i bind II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Lite sammendrag av det som står i Enebakk III s. 649-50 om Kjepperud:Gunhild Halvorsdatter er barn av Halvor Larsen og Mari Andersdatter fra Skjegstad i Kråkstad.Halvor var dattersønn til Nils Hansen fra Grav under Vik f. ca 1629, skifte 1714, og Kari Olsdatter fra Blandhol i Askim. De overtok pantet i Kjepperud i 1671 . Deres datter Siri ble gift med Lars Gunnersen Skjegstad i Kråkstad.Halvor Larsen solgte i 1715 odels- og åsetesretten i Kjepperud til Hans Toresen Østenbøl som senere flyttet til Vinsnes i Fet. Hans skjøtet i 1740 Kjepperud til Pål/Paul Hellesen/Helgesen for 190 dlr. Pål kjøpte i 1749 Nes i Ytterbygda og flyttet dit.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kari Olsdatter Blandhols foreldre var Ole og Åste Blandhol. Hennes navn fremgår ikke av gårdshistorien for Enebakk (og heller ikke for Askim, faktisk), enda hun i høyeste grad er nevnt der som Nils Hansen Kjepperuds svigermor. Derimot nevnes hun ved navn i tingbok for Heggen og Frøland 21/10 1685: Knut Blandhol hadde stevnet 9 vitner til å prove hva de vet om Knuts værmor Åste Blandhol. Hans svoger Nils Kjepperud av Enebakk sogn var stevnet til å høre provene. Utførlig prov, tingsvitne. (Dette siste er sakset fra tingbokskortene for Østfold i RA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Irene Westen

Hei! Da dette også er min manns aner er jeg veldig intr. i alle oppl. om Gunnhild Halvorsdatter og hennes aner. Jeg har notert at hun er født 1715 og død 1793. Er det 1783 som er korrekt? Hvor kan jeg finne hva som står i tingboken - eller er det noen som har avskrift av det? Takknemlig for all hjelp! Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.