Gå til innhold
Arkivverket

[#33158] Alf Baardvedt i fra Fusa


Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Er helt ny på slektsforskningsfronten, og trenger litt hjelp i letingen. Søker etter opphavet til min tipp oldefar Alf Baardvedt f.1843. I følge familiekilder og info fra kirkekontoret på Aukra hvor han var sogneprest, kom han i fra garden Baardvedt på Fusa ved Bergen. Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Der er ein Alf i passande alder som er heime på garden med foreldre og søsken i 1865. Han må i så fall ha arbeidd so lærar før han vart prest:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Må bare si tusen takk! Dette hadde jeg jammen ikke funnet ut selv......!!! Men stort lenger tilbake enn 1801 er det vel ikke mulig å komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det finnes bygdeböker fra Fusa og skulle da tro de gaar en god del lenger bak.Jeg har selv slekt der, men dessverre ikke bygdebökene derfra. men vi har da kommet bak til ca 1600.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

Ser ut som Marie og Kjellaug har funne dei rette folka. Om du vil finna ut meir, kan du låna Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik,av O.B.Skaathun.Det er 4 bøker, bd. II, III og IV omhandlar gard og ætt. Bårtveit finn du i bd.IV. (Eg har bøkene, men det vart aaaltfor mykje å skriva her.):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei Elin og tusen takk for svar! Er det mulig å låne disse bøkene på biblioteket tror du? Bor jo et godt stykke unna. Hadde du evnt hatt mulighet og tid til å skrive det du fant i bind IV på direkte mail til meg?! t-berggr@online.no Men hvordan finner jeg ut når disse personene døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

I O.B. Skaathuns Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik, bind IV, s. 389 finner vi Alf Baardtvedt, sokneprest til Aukra. Han hadde barna Toralv (USA), Hermann (Aukra), Martin (USA), Johan, Olav (USA ei tid), Astrid, Kristine (USA) og Gudrun (g. i Odda).Mye tyder altså på at du har slekt i USA!Alf hadde søsken Anna (1824-28), Kristi (1826-37), Kristi (1839-45), Anna (1832- d. ug), Guro (1833-, ug) og Ole (1836-86).Foreldre til søskenflokken var Torkel Olson Baartvedt (1796-1882) og Kristi Olsdtr Skaar (f. Svinastein 1801- )Torkel var sønn av Ole Torkelson Baartvedt (1770-1803)og Kristi Haldorsdtr. Legland (1765-1855), de hadde 6 barn inkl. Torkel.Ole var sønn av Torkel Nilsson Vesle Ballesem (1724-druknet 1783)og Guro, de hadde 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei! Og tusen takk for all hjelp fra alle sammen. Jeg visste om Alf sine barn, og at jeg har ihvertfall noen slektninger i usa ifra Kristine sin side. De andre som dro til usa har jeg ingen anelse om i det hele tatt, men man skulle jo tro at de hadde fått familie de også. Mens min oldemor Gudrun levde så var det kun snakk om Kristine og hennes familie. Men hvordan klarer man eventuelt å spore opp de andre etterkommerne??Tusen takk for info om Alf sine søsken! De visste jeg ingenting om. Skjønner at jeg må få lånt den boka på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Halse

Hallo Mai! Eg driv (m.a.)og forskar på framveksten av det nynorske kyrkjespråket. I så måte er Alf Baartvedt interessant; rundt midten av 1880-åra vart han kritisert av biskopen både fordi han nytta landsmålet og fordi han engasjerte seg for venstre-politikken. Eg ønskjer mest mogleg opplysingar for å kaste lys over innsatsen hans, men sidan dette ikkje gjeld primært ættegransking, ville eg setje pris på å få kontakt med deg direkte via e-post: pha@hivolda.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kristin Skår Sørensen

Jeg har nettopp begynt med slektsforskning også, og har ikke kommet særlig langt. Men jeg fikk lenke til ditt innlegg da jeg søkte etter Bertinus Viborg Sørensen som er min oldefar. Han var gift med Gudrun f. Baartvedt, og sønnen deres Sverre er min farfar. Hvor langt har du kommet i slektsgranskingen? Hadde vært gøy å hjelpe hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei! Du må jo være firmenningen min du da! Er du søsteren til Siv?! Mormoren min Astrid var søsteren til Sverre, men hun døde i 1999 og nå har jeg ingen å spørre ut om ting og tang. Fikk blod på tann da jeg fant masse slektsforskningspapirer da jeg ryddet i boet etter min mor, Kari som døde i aug i fjor. Søkte etter opplysninger her om div oldeforeldre og deres opphav,og fikk masse info. Ta kontakt på t-berggr@online.no så kan vi maile hverandre mer der!! Hilsen Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.