Gå til innhold
Arkivverket

[#33163] Karl Andersen Arntson Fjeld født 1879 i Skotterud


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Leter etter opplysninger om Karl Andersen Arntsen Fjeld født 20.9.1879 i Skotterud. Usikker på hvilke deler av navnet over han brukte. Denne person utvandret til USA i 1903.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

I en gammel adresseliste som familien hadde med over til USA (før 1915) er følgende personer nevnt:Oskar Fjeld Grensegt 9 LillestrømAnna Snedboe ? SkotterudAugust Andersen Snedboe? SkotterudMvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Karl August Arntsen var ifølge bygdeboka skomaker. Han ble i USA gift med Inga Kristiansdatter Snesbøl. Han var eldst av 11 søsken. Foreldrene var Arnt Kristiansen Lassefallet f. 25.02 1854, død 29.10 1915, gift 29.11 1879 med Anne Marie Andersdatter Snesbølmoen, f. 09.11 1858, død 08.07 1914. Familien bodde først på Haglund under Snesbøl, og så på Søstun Snesbøl. August Andersen Snesbøl er bror til Karl Augusts mor, og var født 24.01 1866. Anna kan være August sin datter, Anna Gevarda Augustsdatter Snesbøl, f. 22.10 1894. Oskar er Karl Augusts bror, og var født 01.04 1883. Han flyttet til Lillestrøm, og ble gift med Selline Skulnes. Alle disse opplysningene er hentet fra Eidskog bygdebok bind II, og bør sjekkes mot orginalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for et nyttig svar, Bjørn! Dette er mye å gå ut fra. Nente i et nytt innlegg, 33166, om Kristian Andersen f. 1861 fra Mo i Rana. Har han noe med Skotterud å gjøre?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Bjørn! Adressboken eier er konen til Karl, Ingaborg f. 1886. Hvem var hennes foreldre? Karl og Inga(borg) skal ha vært i nær slekt. (1. cousin). Stemmer det?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Ja de var søskenbarn. Karl Augusts mor og Inga sin far (Kristian Andersen Snesbølmoen, f. 08.07 1861) var søsken. Deres foreldre var Anders Audunsen Snesbølmoen f. 03.07 1832, død 09.01 1894, gift 15.03 1857 med Ingeborg Kristiansdatter Delviken, f. 06.08 1832, død 16.10 1897.Ingas mor vet jeg ikke navnet på. Noen kopling mellom Kristian Andersen f. 1861 fra Mo i Rana, og disse folkene kjenner jeg ikke til. Jeg skal kontakte en som har Anders og Ingeborg som aner. Kjenner han til om det er noen forbindelse, vil han svare deg.P.S. I dagligtale går Snesbøl under det vi kaller Tobøl. Men det kan hende de har postadresse Skotterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Karl Arntsen reiste til USA i august 1903 fra Christiania med skipet Ultonia fra Cunard line. Har ikke klart å finne han der.Takk for innlegg, Bjørn! Inga var født 21.4.1886 i Minnesota. Kristian Andersen skal ha hatt en forbindelse med Helgeland, kanskje for en periode. Han er koblet sammen med en kone, Ellen f. 1859 fra Trondhjem?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bakken

Arne - jag såg att du sökte info. om Lassefallet på Eidskogen. Jag har jobbat med Lassefall-släkten tidligare för en dame i Orrock Minnesota. Tag kontakt med mig på bakkentorsby@telia.com så skall du få allt jag har. Tore Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei Jeg viser til innleggene fra Bjørn Gunnar Lindalen vedrørende Kristian Andersen Snedsbølmoen f 1861 som er svigerfar til Karl Arntsen Lassefallet/Fjeld f 1879 som du spør om. Han ble g. med søkenbarnet sitt, døpt Ingeborg etter sin farmor, men som ble kalt Inga i dagligtale. På hennes gravstein på kirkegården i Orrock, Big Lake Minnesota står hennes døpenavn Ingeborg. Jeg har selv sett gravsteinen for dette tilhører min familie som jeg har besøkt. Ingeborg var søskenbarn til min mor: Anna Gevarda Augustdtr. Snedsbøl. Kristian var bror til min morfar, August Andersen Snedsbøl f 24.01.66 d. 1965. Kristian ble gift m. Ellen Adriansen fra Mo i Rana i Elk kirke i Minnesota året etter at han emigrerte til USA. Jeg har mange opplysninger om hennes familie også. Send meg en mail og du skal få høre mer om familiene. Vi traff forresten sønn av Karl og Ingeborg da vi var 'over there' i 1998. Hilsen Magne Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.