Gå til innhold
Arkivverket

[#33172] Sogneprest i Aremark , Anders Christensen Krog


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Sogneprest i Aremark Anders Christensen Krog - 1671, gift med Ragnhild Arildsdatter Søgaard,datter av Arild Thorsen Søgaard og Birgitte Lauritsdatter Korset, Rokke.Anders C. K. eide gården Kirkebye i Øymark.I skattematrikkelen 1647 finner jeg dette:KIERCHEBYE Lauridz paaboer,schylder til h.Annders Christennsenns medtarffuinger,nemblig her Bodel Jennsenn, Sørenn Lauritzenn, m. Hennrich Franndzenn feldt-balberer,paa dieris huustruers vegenne tunge 1/2 pund, smør 1/2 spand och 1/2 hud. Bygger h. Annders Christennsøn och hans metarffuinge til jeffnit. 4dr.Hvem er disse medarvinger ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Rita, den ene av Herr Anders' døtre, som trolig het Kirsten, har jeg som gift med Herr Botle Jensen Morsing, sogneprest til Rødenes, disse nevnes i NST XXXIII. Neste søster har jeg ikke fornavn på, med hennes ektefelle Henrik Frantzen nevnes også som Feldt Balber i 1645 hvor han tjente i Sehesteds Livregiment til fots (Rentekammeret Krigskommisariat Regnskaper, Pakke 9). Alle tre søstre ser ut til å være døde etter 1652, hvor de er nevnt i Idd og Marker Lehnsregnskaper.Fra kortsamlingen til Norsk Prestehistorie hos NSF har jeg notert at mor til disse 3 døtre som Johanne Skaresdatter. Hun kan ha vært søster av Mickel Skaressen, kirkeverge i Aremark 1620-22. Kanskje også av Karen Skaresdatter som nevnes på Vik i Skjeberg 11.01.1613 i Fredrikstad og Oslo lagdømme tingbøker VI s 22-23, Hvor Hans Wiiborigh, borger i Oslo var sak mot Mogens Wiigh i Skjeberg. Videre nevnes en 'Apolonia Scharisdatter' som Baard Mikkelsen, sogneprest til Rakkestads ektefelle i Norske Herredags- Dombøger 2.r, b.5 s144 for 12 juli 1619. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk Petter !Så det var svigersønnene til Hr.Anders som nevnes i 1647. - Da var Rødenespresten Hr. Christen Hansen Morbach ca 1625 - 1660,gift med Hr.Botle (Bodel)Jensen Morsing og Kirsten Andersdatter Krog sin datter,Mette Botlesdatter Morsing.- Mette Botlesdatter ble gift opp igjen med sin manns etterfølger Hr. Jørgen Svendsen Chortogæus ('av Høland').Så Bodel og Botle er en og samme mann.- Nok et eksempel på prester og øvrighetspersoners forskjellige skrivemåter av et navn. Lurer på hva foreldrene døpte ham ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke sett i de nevnte kilder som Petter nevner (2) men lånte 'Aarnæs-slekten' M. Østenvig.Tar med det hun har om Botle Jensen Morsing.( Kilde ikke oppgitt.)Hr. Christen virket i Rødenes til sin død i 1660. Hr.Christen skrev seg til Maarbach. Hans hustru var Mette Botlesdatter Morsing, hun var datter av den sogneprest til Rødenes som Hr. Christen etterfulgte i embete,nemlig jyden Hr. Botle ( Gottlieb )Jensen Morsing, som kom til Rødenes 27 jan. 1625 som capellan hos daværende sogneprest Randers. Hr. Botle ble sogneprest til Rødenes 18 febr.1631 og bekledte dette embetet til sin død i 1654. Hr.Botles hustru het Kirsten. Hun må sikkert ha vært datter av sognepresten i Aremark, Hr. Anders Christensen Krog. I 1660 nevnes nemlig som Hr.Anders Christensens svigersønn, Hr. Bodell Jonszen, og det kan neppe være annen enn Botle Jensen. ( foruten Mette , nevnes det også en datter Anne ) Det står: Jyden Hr.Botle( Gottlieb )Jensen Morsing. - Jyden betyr vel at han kommer fra Jylland i Danmark, men Gottlieb, er det et 3 navn på ' min venn ' ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det fantes en Johan Jensen Morsing (født rundt 1700 ?), g.m. Sofie Andersdatter Møller, hvis datter Anne Marie Morsing (f.1745) ble g. i Christiania i 1770 m. Hans Michaelsen Daldorph (17201-793) fra Fredrikstad. Kan denne Johan Jensen Morsing være barnebarn av Hr. Botle/Bottolf Morsing til Rødenes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig. Johan Jens Morsing ble forøvrig født 1709, døpt 14.12 samme år i vor Frelsers Kirke. Eneste gang jeg har sett hans far nevnt, er han skrevet 'Jens Mossing'. Det kan være at jeg har lest/skrevet feil i farten, men mest trolig har jeg kontrollert dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har dette hefte NST bind XXXIII.Det bør leses Rita. Sigurd Engelstad har en flott artikkel om Aremarks prestehistorie til ca 1750, med mengder av kildehenv.Marta Østensvig hadde nok en del feil i bøkene sine, dessverre. De fleste er vel etterhvert blitt klar over dette. Engelstad tar også med i en fotnote i artikkelen sin i NST at opplysninger fra hennes bok 'Aarnæs-slekten i Øymark', her om presten Anders Christensøn Krog, som må brukes med stor forsiktighet, da det forekommer atskillige feil som til dels skyldes Bastian Svendsens manuskript.Det er veldig trist når kildehenvisninger mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

NST XXXIII er bestilt .Per, på N.Askerud i Rødenes bor sønn av rådmann i Fredrikstad Michael Daldorph og Johanne Petersdatter Kraft : Frederik Daldorph f.ca 1731 - 1804 Han var vaktmester ved Sønnenfj.Dragonreg, kom til Høland og ble der 1762 gift med Maren Thorkildsdatter, enke etter Morten Christophersen Vestby. 4 barn som ble voksne. 1) Johanne Margrethe D.født i Høland 1765 2) Michael Ferdinand D.født i Høland 1767. 3)Dorthea Kraft D. født 1770. 4) Petrine D. født 1774. Frederich Daldorph kjøpte Nordre Askerud, Rødenes i 1776 - 1778. - Dette er vel bror av ' din ' Hans Michaelsen Daldorph. ( Rødenes Gårdshistorie )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Michael Nielsen Daldorph (ca.1685-død 1757) og Johanne M. Kraft (1693-1764) hadde sønnene Peter Nicolai, Hans, Christian, Fredrik og Johan Michael. Fredrik var f. 14 Jan 1731, ble g. 1 Nov 1763 og døde 23 Sep 1804.Micahel kan muligens være bror av Christian D. (ca.1681-1737, kasserer i København), Niels (prokurator, død i Bergen 1731)og Cathrina Malena Daldorph (bos. i København rundt 1717). Sistnevnte var i alle fall søster av nevnte kasserer Christian D. og d. av skredder Niels Christensen Daldorph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.