Gå til innhold
Arkivverket

[#33181] Ole Andersen Kalstad f. i Christiania og Anne Jacobsdatter f. i Vågå


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Leter etter opphavet til Ole Andersen Kalstad som ble født i Christiania stift ca. 1757. Han reiste oppover til Vågå der han bel gift med Anne Jacobsdatter den 25.1.1778. Hun var født ca. 1751. I løpet av 1780-årene har denne familien beveget seg nordover, og endte opp i Folda ant. i 1792. Her bosatte de seg på Ryet i Sørfold. Familien fikk 4 barn hvorav 3 vokste opp.Ønsker også opplysninger om Anne Jacobsdatter fra Vågå.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

At Ole Andersen i overskriften er født 'i Christiania' er vel noget misvisende - Christiania stift var svært, og omfattet en stor del av Østlandsområdet.I O. Ryghs 'Norske Gaardnavne' finnes disse oppføringene med 'Kalstad%':LenkeSiden Ole Andersen akkurat reiste til Vågå, er det nærliggende å anta at han kom fra en av Kalstad-gårdene i Gausdal, som er det eneste sted i Gudbrandsdalen med dette navnet, meg bekjent. Jeg har løselig kikket i 'Kraabøl-boka' for å se om jeg kunne finne Ole Andersen nevnt under Kalstad eller Kalstadrud, men kunne ikke finne ham. Nå har ikke Kraabøl nevnt alle og enhver i Gausdal, så det er fortsatt mulig at Ole kan ha kommet derfra, kanskje fra en plass under en av gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet ikke om jeg fører deg på villspor: Det var et husmannsbruk under Harlaug i Heidal, som hørte under Vågå, som het Kalstad. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Stein Ole Kjær

Er det noen som har bygdebøker for det aktuelle området som kan gjøre et oppslag? Eller evt. om noen har avskrifter av KB.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Noko av kyrkjebøkene er her: LenkeNoko gards- og ættesoge er det ikkje for Vågå, bygdaboka der er som Skjåk Bygdebok - ei lokal_historisk_ bygdebok - ikkje personalhistorie.Elles har Pål Øystein Kvarberg laga nokre hefte om Vågå-ætter, t.d. Kvarbergsætta og Lundeætta.Engebret Hougen kjenner du vel til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.