Gå til innhold
Arkivverket

[#33187] Sandsvær - Aslach Knudsen Lia, født 1761 i Hedenstad, Sandsvær.


Gjest Laila Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Fagerli

Hvem var foreldrene til Aslach Knudsen Lia, Liaeie,født 1761? Aslach var gift med Kari Ellefsdatter, født 1763. Hvem var foreldrene til Kari? Alle opplysninger mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Ifølge Sandsværs historie bind VII side 470 er Aslak Knudsen født i Hallingdal. Faren er bergmand Knut AslaksenUngkar Aslach Knudsen og pige Karen Elefsd. vies i Efteløt kirke 2/10 1785Det er skifte etter avdøde Aslak Knudsen på plassen Helliksbraaten under gården Lia i Jondalen begynt 23/1 1810 sluttet 30/1 1812. Enke Kari Ellefsd. 1.Knud Aslaksen, 20 år i Kjøbenhaven,2 Ellef Aslaksen 5 1/2 år, 3. Knud Aslaksen 1 1/2 år, 4. Dorte Aslaksd. 23 år, tjener i Sandsvær hos Ole Bredevje, 5. Barbroe Carine Aslaksd., 15 år, 5.Barbro Serine Aslaksd., 12 år, 7. Berte Aslaksd. 8 1/2 år. Verge for alle barna er morbror Ole EllefsenMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har sett etter Aslak Knudsen i døpte i Ål prestegjeld 1760-1762, men fant ingen som passer. Da burde du ta en titt i Nes prestegjelds kirkebøker. På 1700-tallet var det to prestegjeld i Hallingdal, Ål og Nes. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Ivar Lie

Knut Asaksen er ikke fra Ål, han er fra Gol. Han bodde på Knutsmyr på Meheia ihvertfall i 1765, men ifølge Terje Østro skal han ha reist litt fram og tilbake mellom Gol og Kongsberg i 1760-årene. Knut hadde etterkommere som holdt til i Meheia (sønnen Endre) og på Gusskiste (plass under Hedenstad). Jeg har ikke Gol-bøkene foran meg nå, men far til Knut var Aslak Ivarson. Jeg klarer å gi mer detaljer om 3-4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.