Gå til innhold
Arkivverket

[#33196] Jonine Ploug/Kreutz/Rosenvinge/Hornbæk/Sander: Grue, He/Oslo før 1865


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har støtt på en frue med fornavn Jonine Cornelia, som ved sine barns dåp i Grue, Hedmark mellom 1826 og 1848 bærer etternavnene Ploug 4x, Kreutz 1x (1826), Ploug Hornbok/Hornbæk 1x, Rosenvinge 1x (1848). Ved alle barnas dåp er far Christian Nielsen. Barnas fornavn er Karen, Oliana, Niels, Maren, Karelius, Marthe, Johanne.Christian Nielsen og Jonine Cornelia Ploug gifter seg 19.1.1826 i Grue.Datteren Karen døpt 3.12.1826 (mor heter da Kreutz) kalles ved vigsel i Domkirken, Oslo i 1857, for Karen Christiansdatter Sander. Hun gifter seg med Christopher Jacobsen Reffling, født på Kjus i Skedsmo 1818.Vi vet heller ikke hvor navnene Sander og Reffling kommer fra?Noen som kan bidra i denne 'navnedebatten'? Det er etterkommer etter Christopher og Karens sønn Axel Martinius som spør - og gjerne vil vite mer om opphavet. Dette høres jo nesten fornemt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for tilbakemelding, Berit!Skjønner ikke at jeg ikke har sett denne. Hadde hengt meg opp i Sander gård i Oslo, antagelig.Jeg skal forsøke meg på å finne at denne Kristian Nielsen var enkemann da han giftet seg med Anne Gundersdatter. Det ser jo tilforlatelig ut. Datteren Marthe, som stemmer med en av søstrene til Karen, hjelper jo også husmoderen, og ikke 'sin moder'. Kanhende finner jeg Jonine Cornelia med alle etternavnene død i Grue før 1865, også.Kunne noen kjenne mer til Refling på Ringsaker? Hadde bare funnet en Revling/Refling i Vestby til nå, så dette var virkelig gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Christian Nielsen Sander (døpt 8.8.1802 fra Hornbæk, foreldre Nils Nilsen og Kristi Bergersdtr. - her i 1801 Lenke) gift andre gang med Anne Gundersdatter i Grue, 5.6.1864. Da kan vi kanskje finne første kona død like før?Forbindelsen til Refling, og hvilken Refling er fortsatt en gåte. Og all informasjon i denne saken er av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!På Fam.search fant jeg Johnine Cornelia Kleutz ! Severinsen døpt 12-8-1803 i Grue med foreldre Severin Meidel Ploug og Karen Joensdtr.I Grueboka II s.151 under Namnerud står følgende: Student Severin Ploug kjøpe Namnerud for 1300 daler. Kona hans hette Karen Jonsdtr. og de fekk i 1803 dottera Johnine Cornelia Kreutz. Ploug hadde ikke garden lenge. Alt i 1803 kjøpte prokurator Christian Frederik Nissen Namnerud på auksjon for 1250 daler.Severin i Lier i 1801 LenkePå side 227 i samme bok står det bl.a: Kristian Nilsen Hornbekk (f.1802) sønn til Nils Nilsen Hornbekk, kjøte i 1833-34 i alt 6 skinn - altså helvta - av Tosten Persens Sander-Hornbekk-gard for 985 daler. Kristian giftet seg 1.gang med Johnine Ploug (f.1803 på Namnerud). Ho døde som føderådskone i 1862 og Kristen giftet seg med ei enke frå Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Kombinasjonen av etternavnene Kreutz og Ploug kan muligens peke tilbake til Stavanger.Admiral Kornelius Kreutz var fra Stavanger - se tema 37550 - Lenke.Ploug-navnet ble brukt av flere i Stavanger på 1700-tallet.Kombinasjonen Kreutz og Ploug finner en brukt på Kornelius Creutz/Kreutz Ploug. Han ble født 19.9.1739 og døde 1.3.1786 (Kielland, 1935, side 166). Han var dattersønn til Ole Jakobsen Smith og Sidsel Olsdatter (søster til admiral Creutz).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Eg har ein del informasjon om slekta til Johnnine:Johnine Cornelia Rosenvinge Creutz Meidell Ploug vart dpt.12.8.1803 i Grue d.21.12.1862 og g.19.1.1826, m. Christian Nilsson Geiterud dpt.8.8.1802. Ho var dotter til Severin Meidell Ploug (f.23.5.1772, d.f.1830) og Karen J. Embretsen (dpt.30.7.1775).Faren var son til Cornelius Creutz Ploug som Arne Kvitrud nemner i sitt innlegg, og Marie Fredrikke Meidell og er omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, band XI, side 355 der det også er meir informasjon om slekta Ploug. Her er oppgjeve at han skrivekar i Moss i 1799 og i Grue i 1803.Severin og Karen hadde minst 3 andre barn saman. Desse er døypte i Åsnes. I tillegg fekk Karen ein son med Christian Fredrik Nissen i 1801. Sonen vart døypt med farens namn i Åsnes 15.9.1801.Foreldra til Karen var John Embretsen og Olea Olsdotter Sønsterud. John var dpt.21.9.1738, Våler, d.11.7.1801, Åsnes og son til Embret Bergersson Stræte og Rønnaug Jonsdatter Knausen. Han og etterslekta brukte Embretsen som etternamn. John vart gift 27.2.1766 m. Olea Olsdatter Sønsterud dpt.20.1.1746, Åsnes, d.31.12.1798, s.s. som var dotter Ola Paulsson Sønsterud og Jertru Olsdatter Sønsterud.John tok over ein del av garden Sønsterud i Åsnes etter svigerfaren og kjøpte etterkvart heile garden. Han var også ein stor skogeigar. John og Olea hadde 16 barn, men berre 7 voks opp. Sjå elles bygdeboka for Åsnes, band 1 side 304 med vidare.Eg er interessert i informasjon om etterslekta etter Karen og Christopher.Helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.