Gå til innhold
Arkivverket

[#33198] Hvem var gift med Peder Moe, handelsmand fra Haus, bosatt i Bergen ca 1850?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Peder Moe, f. 1919 eller 1920 fikk mange barn gjennom to eller tre ekteskap. Hvem var han gift med da han fikk Rachel Oline i 1848 i Bergen?Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er vel et mulig spor:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayRACHEL OLINE PEDERSEN FemaleEvent(s): Birth: 23 FEB 1849 Christening: 25 MAR 1849 Nykirken, Bergen, Hordaland, Norway Death: 05 MAY 1949 Parents: Father: PEDER MOE Family Mother: RACHEL OLINE SUNDEMessages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Og her er vielsen:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0PEDER JOHANNESEN MaleParents: Father: JOHANNES JACOBSENOdd BredeMarriages: Spouse: RACHEL OLINE SUNDE Family Marriage: 04 JUL 1848 Bergen, Hordaland, Norway Husband Age at Marriage: 28 Wife Age at Marriage: 27Messages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet numberOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Og her er dåpen til Rachel Oline Sunde:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0RACHEL OLINE SIVERTSEN FemaleEvent(s): Birth: 10 MAY 1821 Christening: 31 MAY 1821 Nykirken, Bergen, Hordaland, NorwayParents: Father: SIVERT OLSEN SUNDE Mother: GJERTRUD OLSDR SAEHLEN Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Odd Brede, dette var interessant.At Rachel Oline skifter etternavn fra Pedersen til Moe som faren, er vel ganske vanlig? Du skriver Peder Johannesen, han heter antakelig Johannesen Moe. Kan du se det bekreftet?Hvis dette er personene jeg leter etter, og det er det stor grunn til å tro, skal de ha fått flere barn sammen, trolig også disse:Berte Sverene, født 1850 i Bergen Gjertrud Boletthe, født 1852 i Bergen Petra Johanne, født 1854 i Bergen og kanskje!! Peder Moe, født 1855 i Bergen. Om Peder Moe jr er sønn av Rachel Oline Sunde skulle jeg svært gjerne visst. Peder Moe sr gifter seg nemlig pånytt med Mathilda - Bruland, tror jeg. Spesielt morsomt hadde det vært å fått vite nøyaktig hvilke barn de fikk sammen. Eller om det finnes ennå et ekteskap. Her er noen navn videre i søskenflokken fra folketelling 1865 og 1875: etter Peder 1855: Johannes Matæus, født 1859, Bergen Laura Elisabeth, født 1863, Bergen Matilda, født 1864, Bergen. Dessuten kommer Anna Konstance i 1876. Det sies også at det forekom en Harriet, antakelig like før eller rett etter Anna. (Anna er min bestemor, så dette er fryktelig spennende!)Hilsen håpefull og takknemlig for mulig hjelp! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertelig takk.Det aller mest triggende for meg - bortsett fra å finne alle barn i søskenflokken - er derfor å få definert hvilke som er hel-søsken av Anna Konstance.DET er helt ukjent stoff for hele slekten, såvidt jeg vet. Dvs: Når giftet Peder og Mathilda/e Bruland seg, og hvilke barn fikk de sammen.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her finner du dåpen til Peder jr. LenkeGår du inn på døpte i Bergen her på digitalarkivet og søker med fars fornavn Peder og deretter fars etternavn Moe - så finner du en mengde barn både i ekteskap med Rachel og Mathilde.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertelig takk for hjelp og tipset. Ja, jeg finner endel, men uvant som jeg er med dette søket finner jeg ikke alle navnene jeg er ute etter. Har du noen flere tips?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Fant 14 barn av Peder Moe: År Nr. Fødd Døypt Namn KjønnFar stilling Far førenamn Far etternamnBustad Far fødd år Mor fødd år Mor førenamn Mor etternamn Merknad Kyrkjelyd 13657 1871 Des 14 Feb 05 Martin Lorentz Bruland m Handelsbetsyrer Peder Moe 24-188 Matilde Tarjethe f.Bruland Korskirken 47738 1860 106 Mar 02 Jun 03 Johannes Matthæus m Handelsmand Peder Moe 9-142a Rachel Oline Sunde D†psdato bekræftet. Domkirken 53727 1864 059 Mar 20 Mai 16 Laura Elisabeth Handelsmand Peder Moe 9-142 Martelle Tarsjette Bruland Domkirken 53998 1865 152 Sep 17 Okt 22 Mathilda Handelsmand Peder Moe 9-142 Martelle Tarejette Bruland Domkirken 54274 1867 040 Feb 11 Mar 17 Ida Sofie Høker Peder Moe 9-172 Mathilde Tarjette Bruland Domkirken 57090 1872 062 Apr 08 Mathilde Tariette f forhenværende Kjøbma Peder Moe 13-43 1830 1839 Mathilde Tariette Bruland v. 1863. Hjemmedøbt; men døde uden+ Domkirken 70337 1856 52 Mai 02 Jun 01 Peder m Gesel Peder Moe 3-47 Rachel Oline Sunde Nykirken 70455 1857 54 Jul 20 James Martin Hansen m Gesel Peder Moe 3-47 Rachel Sunde Døde inden han kom i Kirke Nykirken 71196 1849 20 Feb 23 Mar 25 Rachel Oline f Gesel Peder Moe 3-47 Rachel Oline Sunde Nykirken 71441 1851 72 Jun 12 Jul 13 Berthe Severine f Gesel Peder Moe 3-47B Rachel Oline Sunde Nykirken1853 20 Feb 11 Mar 28 Gertrud Bolette f Gesel Peder Moe 3-47 Rachel Oline Sunde Nykirken 71817 1855 37 Mar 12 Apr 22 Petra Johanne f Gesel Peder Moe 3-47 Rachel Oline Sunde Nykirken 72226 1858 Sep 25 Okt 10 James Martin Hansen m Gesel Peder Moe 3-47 Rachel Oline Sunde Nykirken 73509 1869 Nov 30 Jan 03 Johan Nikolai Monclair Bruland m Ballasthandler Peder Moe Laxevaag i Fjelds Prestegjeld Mathilde Tariette Bruland Ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er fire barn til -1874 82 Nov 12 Mai 24 Bolette Tarijette f Mellembud Peder Mo 23-37A 54 35 Matilda Tarijette B...? v. 1863 Korskirken 24083 1877 26 Okt 05 Sep 09 Anna Konstance Mellembud Peder Mo 23-31A Matilde Mo fød Bruland v. 1863 Mariakirken 24181 1879 11 Mar 17 Mar 17 Martin Mellembud Peder Mo 23-31A Matilde Bruland Tvillinger Mariakirken 24182 1879 12 Mar 17 Mar 17 Oluf Mellembud Peder Mo 23-31A Matilde Bruland Tvillinger Mariakirken Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk!Da synes jeg bare å mangle den ukjente HARRIET og bestemor Anna (om det ikke er kommet ennå fler). Anna Konstance, født i Bergen 5/10 1876 og døpt 9/9 1877 i Marie sogn ifølge annen kilde som jeg ikke har skriftelig.Kan du fortelle meg hvordan jeg finner adressen på funn i folketellingene?Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Wow!! Dette var spennende nytt. Det har alltid vært sagt at Anna kun hadde 3 fulle søsken (Rachel (som jeg nå ser er halvsøster), Laura og Harriet). Her bekreftes i tillegg en bror, nemlig Johan Monclair og Bollette i samme husstand. Herman Jebe vet jeg ikke hvordan kom inn, men det skal være forbindelse med navnet Jebe. Hva står FL for, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Bolætta i folketellingen 1891 er døpt Bolette Tarijette 24.5.1874. Kan det være Tarijette her som er forvekslet med Henriette?Anna Konstance ser ut til å ha hatt 8 ektesøsken: Laura Elisabet 1864 - Mathilda 1865 - Ida Sofie 1867 - Martin Lorentz Bruland 1871 - Mathilde Tariette 1872 (død før dåp) - Bolette Tarijette 1874 og tvillingene Martin og Oluf 1879.Tvillingene døde også like etter fødselen LenkeOdd BredeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tøver jeg nå, eller er Johan Nikolai Monclair Bruland, f 1869 uteglemt? Tilsammen 10 helsøsken, hvorav 3 døde tidlig.Herman Jebe var for øvrig gift med Laura, har jeg nettopp fått bragt på det rene, som sikkert hører til husstanden, men er borte ved registrering.Det kan være en stor etterslekt. Men jeg har bare mulighet til å finne ut av Annas og Lauras etterfølgere. Hvordan er sjansen for å finne øvrige fremmede?Lill J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Martin Lorenz blir gravlagt her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1301begr&gardpostnr=23941&merk=23941#ovre>LenkeJohan Nicolai Monclair hadde jeg glemt.Her finner du Johan Bruland 93 år LenkeDenne hører sikkert til familien - trolig oldefar til Peder Moe sine barn med Matilde Bruland - jf begravelsen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Må litt tilbake, er redd for å falle av lasset med den farten du har :-)!Du tar frem Martelle Tarjette som min mulige oldemor, ikke sant? Men var det ikke Mathilde Tarjette Peder Moe giftet seg med som kone nr 2?Er du sikker på at dette er samme person?Dernest tar du frem to rebslagermestere, en i Sandvigen som er født i 1775 og en fra Bremanger, bosatt Lunden gård født 1872. Sammen med ham bor Ditlef Nicolai som kan være på rimelig alder med Matilde Tarjette, kanskje bror,men...?Kan vi finne noe sikkert utav dette?Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.