Gå til innhold
Arkivverket

[#33199] Finnes det noen oversikt over handelsmenn i Bergen som tok tittelen 'Von' ;-).


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Heisan!Er det ikke dokumentert at det fantes en 'kjøpmannsadel' i Bergen? Min såkalte 'påstand' begrenser seg til å mene å ha lest det i ungdomsår samt at slekten smilte litt av at dette fenomenet visstnok skal ha forekommet der. Om det var tyske innflyttere eller lignende kan jo teoretisk tenkes...? Har noen kjennskap til dette, ville det vært morsomt å finne ut av.Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var jo handelsmenn i Bergen som *het* 'von', men kjenner ikke til at de skal ha tatt navnet selv, da de var handelsmenn i Bergen. Det er vel mer trolig at de hadde navnet fra fødselen av, og at navnene med 'von' er importert til Bergen, ikek at de er oppstått i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Høres jo logisk ut.Men tilbake til mitt spørsmål; mon tro det finnes noe slags register over disse, kanskje over større handelsmenn. Husker du når den såkalte Hansatiden var?Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Databasen med personer som fikk borgerbrev i Bergen i perioden 1600-1751 gir to treff på von; en kjøpmann og en brygger. Perioden 1866-1966 gir 10 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Den siste perioden virker interessant. Har du en link til denne? Jeg jakter på noe som likner von Hausen...Hjertelig takk!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kjenner ikke til etternavn med Von foran Hausen, men kan det være Seehausen, eller Seehuusen du sikter til? Det var flere fra slekten Seehuusen som var kjøpmenn i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Nei, jeg erindrer bare au-lyden (var liten da jeg hørte det). Så - vi får la det ligge :-).Tusen hjertelig takk for innsatsen!!Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjenner noen til hvor navnet Von Outzen Jebe eller Von Jebe stammer fra (Bergensområdet)?All hjelp tas imot med stor takk!Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har vanskeleg for å skjøna kvifor dette vert reist som problem. På DA ligg det basar både over døypte og vigde og meire til for Bergen - frå i alle høve seint 1600-tal og fram til minst 1894. Der er det mogeleg å søkja fram etternamn i alle mogelege variantar med både von'er og van'er og meire til heile døgeret - både som far, mor, ektefelle, konfirmant, ibuar og skatteborgar. Dersom ein omsøkt variant ikkje finst, ja då fanst den nok heller ikkje i Bergen på den omsøkte tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Mine herrer, hvilken arroganse!Når man kommer tilbake til et tema på denne måten, med konkret angivelse, bør det ikke være vanskelig å forstå at det er relevant, nemlig forefinnes i noens dåpsattest med fødsel omtrent på den tid som nevnes her.Det man kan undres over er at von står først. Min antakelse er at det likevel hører til Jebe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan da ikke være arroganse fra min side, når jeg betviler at noen het ''Von Outzen Jebe''. Jeg tror fortsatt ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Nå skrev vel ikke Bjørn noe om at spørsmålet ikke var relevant. Han påpeker derimot at den som jakter på noen fra Bergen med von i navnet sitt, lettere vil finne personen i en av de mange Bergen-kildene som er lagt ut her i digitalarkivet, enn ved å spørre i brukerforumet. Dersom denne personen har levd i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Det var to innlegg. Når det gjelder Bjørns, som du tar opp, har det vært søkt ganske mye på VON noe som likner Outzen og Jebe, uten hell. Likevel vet vi altså at noen i Bergens område har brukt det. Jeg vil derfor heller henvise til innlegget med endret overskrift som heter 'Opprinnelsen til Von Jebe'. Jeg håper at noen kan ta opp trådene der. Det er to mulige, såvidt jeg kan forstå: At det finnes en tysk versjon Von Oertzen eller at Von Jebe kommer fra Tyskland.Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Adelsslekten Oertzen er behandlet i Genealogisches Handbuch des Adels, bind 24, 45, 76, 103 (1960-92) (alle er plassert i 1. etg. i UB Oslo). Dessuten i Brünner: Genealogisches Taschenbuch der Ritter- und Adelsgeschlechter bind 5, 7, 9, 14 (1880-89), Genealogisches Taschenbuch des Uradels bd. 2 (1893). Samt i forskjellige bind av ''Gotha'', blant annet i Gothaisches Genealogisches Taschenbuch der Adeligen Häuser 1903 (med full stamtavle; boka skal finnes i UBO, men den kan være vrien å finne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.