Gå til innhold
Arkivverket

[#33205] Norske gullgravere i California på 1850-tallet


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Gjennom den databasen over nordmenn i 1860-tellingen i USA som nettopp er lagt ut i Digitalpensjonatet har jeg funnet ut at bror av min tippoldemor da var 'miner' i Bridgeport i Nevada County i California (for øvrig sammen med minst 5 andre av norsk avstamning bare der). Jeg vet at han kom til California litt tidligere – han giftet seg i Sacramento i 1859 med 18 år gamle Eliza Maxwell fra New York.Det jeg lurer på er om noen kjenner til informasjon/publikasjoner spesielt om nordmenn som dro til California for å finne gull – gullrushet der begynte jo i 1849.Min slektning het Ludwig (Louis, Lewis) Bühring (Buhring, også Buhning), født på Nordre Braanaas i Skedsmo 1826, gikk til sjøs, havnet i USA og giftet seg altså der i 1859. Jeg lurer også på hvordan jeg best kan finne ut noe om hans sjømannskarriere (vil kirkebok for Skedsmo kunne opplyse om at han dro til sjøs, rederi etc.?) og når/hvordan han immigrerte i USA.Jeg har rimelig oversikt over familien hans etter 1860-tellingen, så det spør jeg ikke om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

I avisa 'Nidaros' fra 1927 står det en artikkel om noen av disse gullgraverne. Det var flere som hadde spleiset på båt og de dro 25 oktober i 1850 fra Trondheim. Båten ble kondemnert i Brasil da den var i veldig dårlig forfatning. Noen reiste hjem, andre slo seg ned i Brasil. Muligens kan dine slektninger ha vært med her? I dag finnes det en hjemmeside i Brasil over etterkommere av en av mine fjerne slektninger, Gjert Olsen fra Fåberg. Se http://www.familiaolsen.com/olsen/index2.asp. Jeg kan ikke Brasiliansk og den engelske sida fungerer ikke, men slektstavla forstår jeg.Mvh Alf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk både Alf og Alf! Han havnet nok ikke i Brasil, men Olsen-siden var artig. Artikkelen om Guldlandet (og de andre artiklene også) gir også fin bakgrunnsinformasjon. - Jeg kan vel neppe håpe på å finne min Ludwig direkte omtalt noe annet sted. Han ble boende samme sted, senere som kjøpmann ('retail grocer'), og døde der i 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hvis du på f.eks. Google legger inn søkeordene goldrush california norwegian vil du garantert få opp flere interessante sider. Men det har du kanskje allerede gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Tor: Ja, jeg er helt enig i at Google er et utmerket leteverktøy. - En annen Bühring-slektning av meg reiste til Argentina ca. 1905 og senere til Chile. Jeg visste at han hadde fått en svigersønn som het Sepulveda (veldig vanlig navn). Med et Google-søk på 'bühring' og 'sepulveda' fant jeg faktisk en privat slektsside med etterkommerne hans frem til i dag, lagt ut av en franskmann som jeg ikke aner forbindelsen til. - Ved å gjøre det søket du foreslår får jeg jo ca. 102.000 treff, men jeg ser faktisk noen jeg skal følge opp litt.Bjørn: Jeg var faktisk ikke klar over at det var så mye USA-stoff på DA. Han var nok ikke med i 1850-tellingen, men det er noen andre ting der jeg må sjekke. Artikkelen din var også fin.Takk begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.