Gå til innhold
Arkivverket

[#33206] Peder Øxenholt, Hedrum , g.ca 1763, Hedrum ?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Etterlyser forfedre til en av mine aner fra Hedrum.Peder Øxenholt er oppført som far ved dåpen til disse barna i Hedrum:29 jan 1764 Torger17 feb 1765 Kristen9 nov 1766 Birthe ( min ane som gifter seg 30 sep 1787 med Ole Andersen , Rappestad.)Lenke Karen dpt. 16 apr 1770Amund dpt. 10 okt 1773Ingeborg 14 apr 1775Anne 1. apr 1777.Hvem var Peder Øxenholt sønn av? Hva het hans ektefelle?Har søkt på viede i Hedrum ,i digitale kirkebøker, men vet ikke om vielsen står der?Det er flere muligheter ser det ut til.En skoleholder Peder Jacobsen g.m Johanne Nielsdatter i 1764.En annen Peder Larsen g. 15 okt 1763 m. Maren Christophersdatter. ( forlovere fra Slemdal)Disse kunne passe i alder, men vet ikke om noen av dem havner på Øxenholt ?Håper at noen lokalkjente kan hjelpe til med opphavet til mine forfedre fra Hedrum. Mulig svaret er å finne i Hedrumbøkene, men bøkene er stadig utlånt fra lokalbiblioteket her.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til den eldste av barna med far nevnt som Peder Øxenholt:LenkeSiden eldste sønn heter Torger er det mulig farfarens fornavn er det samme?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnPå side 896 under Øksenholt i bind 3 av Krohn Holm står det følgende:Peder Thorsen fra Tveiten i Siljan, d. 1790 61 år. Bruker 1762 - 1790. Var bror til Jacob Thorsen Svartangen. Hans mor Berte Pedersdatter døde her 1766, 76 år. G.m. Anne Andersdatter herfra, f. ca 1736 d. 1810. Barn: Torger f. 1764 død 1784, ugift, Kirsten f. 1765, Berte f. 1766, Karen f. 1770, Jon f. 1771, Anund f. 1773, Ingeborg f. 1775.Foreldrene til Anne:Side 896 under Øksenholt bind 3Anders Reiersen, bruker 1740 - 1761, kom hit fra Sundbye Ø. hvor han hadde vært bruker, d. 1764, 74 år. Lagrettemann. G.m Kirsten Olsdatter, datter av foregående, d. 1759 48 år. Barn: Anne, Jon f. ca 1739 død 1762, Ingeborg f. ca 1741, Anne d.y. f. ca 1745 død 1762 ugift, Ole f. ca 1748, Maren f. ca 1751, Reier f. 1753.Håper dette hjalp deg litt videre:-)Biblioteket har bygdebøker som ikke er til utlån, men som man kan bruke når man sitter der. Men kanskje ikke alltid like greit som om å kunne ha dem med seg hjem på lån.Lykke til videre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Laila! Jeg må nok ta en ny titt i de bøkene som du nevner . Vet at det står noen eksemplarer i lokal-avdelingen , ikke til utlån, men det skulle gå greit.Jeg har på fjernlån Siljan Bygdehistorie , Asbjørn Bakken. Her sto litt om Øxenholt i Kvelde og tilknytning til Slemdal før i tiden.Kan hende jeg finner litt om Peder Thorsen fra Tveiten i Siljan her.Flott med den hjelpen.Da vet jeg hvor jeg kan lete. Takk igjen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Utdrag fra Hedrum bygdebok, bind III side 896, Øksenholt, br.nr.1:Peder Thorsen fra Tveiten i Siljan, d. 1790, 61 år. Br. 1762-90. Var bror til Jacob Thorsen, Svartangen. Hans mor, Berte Pedersdtr. døde her 1766, 76 år. G.m. Anne Andersdtr. herfra, f. ca. 1736 d. 1810. Så er de 7 barna du har funnet regnet opp.Foreldrene til Anne Andersdtr.: Anders Reiersen, br. 1740-61, kom hit fra Sundby Ø. hvor han hadde vært bruker, d. 1764, 74 år. G.m. Kirsten Olsdtr. dtr. av foreg. bruker, d.1759, 48 år.Peder Thorsen er muligens sønn av Thor Evensen Holte og Berte Pedersdtr. (fra Tveiten, Siljan?), trol./viet 8. jan.1730 i Siljan.Når det gjelder Anders Reiersen; se artikkel i Gjallarhorn nr. 36 av Jørn Olsen eller her: http://home.online.no/~el-helg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her strømmer opplysninger om forfedre inn. Mange takk til deg også, Solveig. Dette var flott.Så mange hjelpsomme folk her i debatt. Gleder meg til å studere opplysninger i den lenken du viste til. Det er dyktige og ivrige folk som har registrert og fortsatt registrerer kirkebøker i disse områdene.Flott for oss andre! Mch. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for den vielsen, Egil! Var i faten til å søke etter den selv, for jeg mente jeg hadde sett den før i kveld. Nå slapp jeg å lete der også. Dere er så raske med svar.Nå skal jeg lese artikkelen i Gjallarhorn.Ha en fortsatt god slektforskerkveld alle sammen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ekstra takk til deg Solveig for de fine kopiene du sendte.I dag var den rette Hedrumboka ledig for hjemlån. Da har jeg både den og Siljanboka hjemme, så nå skal jeg studere slektsforholdene på de aktuelle gårdene der.Lykke til med deres slektsforskning.Om noen av dere skulle ønske kopier fra litteratur om Jernverksområder i distriktet, har jeg kopiert og lagret en del. Det siste fra Asbjørn Bakkens hefte, I Grevens tid, fra 1949 om Fritzøeverkene.Si fra så sender jeg gjerne kopier som vedlegg i mail.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.