Gå til innhold
Arkivverket

[#33241] Nils Nilsson, f.1830, frå Fana(HO) til Solund(S&F) – Oppslag i bygdebok for Fana


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ein Nils Nilsson, f. ca. 1830, d. 1886, opphaveleg frå Fana prgj. (ref. FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61411&gardpostnr=659&personpostnr=4236&merk=4236#ovre>Lenke) gifter seg 16.07.1864 (Lenke) med Anne Karlsdotter Krakhella, f. 1842 (Lenke), d. 1920 (dtr av Karl Hansson og Lisbeth Halvorsdtr)Dei får 7 born u. Dumba og Engevik i Solund mellom 1864 og 1885:1) Knut Andreas2) Ludvik3) Kristine Andrea4) Andreas5) Nikoline6) Kristine Sofie7) Oline Hansine***********************Eg har komme fram til at Nils Nilsson då må vere denne f. 1830 (Lenke) og at foreldra gifter seg i 1817 i Fana (Lenke).Mora, Gjertrud Larsdtr, f. 1795 (Lenke) dø i 1834 (Lenke).Faren, Nils Karlsson, f. 1790 (Lenke) gifter seg oppatt i 1835 (Lenke). Han dø i 1855 (Lenke). Andre kona, Marthe Rasmusdtr, f. 1789 (Lenke) dø i 1837 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Hei Gisle. Etter det jeg kan se er dine opplysninger rett i følge Fana Bygdebok. Søskene til Nils var: BARBRO(1818-1891)g.1850 m.Hans Sørensen Riple (1817-1889)Barn:Nils,Gjertrud,Lisbet,Brita,Nils,Gjertrud Og Elias. KARI(1819-1880)g.m.Hans Andersen Hordnes (1822-1875),bodde på Hordnes. Barn:Anders og Gjertrud. KARL(1822-1875)g.1847m.Blanceflor Katrina Torsdtr.Kirkebirkeland (1821-1899)De bodde på Nøttveit. Barn:Nils,Tor Olai,Johannes,Gjertrud,Olina,Martinus og Elias. LARS var lærer. HALVAR (1828-1869)g.m. Kristi Nilsdtr.De bodde på Någård. Ingen barn. NILS (din Nils)bodde på Minde. Hilsen Bjarte Breistein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Bjarte og takk for oppslag,Men etter det eg forstår var Nils Nilsson Nødtveit, som eg trudde var flytta til Solund, busett på Minde - stemmer dette?Om det er tilfelle må vi vel søke etter ein annan Nils Nilsson i Fana, og då er vel dette dei to næraste kandidatane:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220412235&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hordaland+%28Bergen%29&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, foreldrene gifter seg Lenke (Mora d. 1840: Lenke, faren d. 1871: Lenke)== Finnes det noko om denne Nils under Jellestad/Hjellestad i Fana-boka, om kvar han vart av?og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Hei Gisle. I FT1865 for Minde i Fana finner vi jo 'din Nils'f.ca.1830,gift med flere barn.Det kan tyde på at det er feil Nils du har funnet. Hilsen Bjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Vi kolliderte litt med innleggene. Når det gjelder Nils Nilsen på Hjellestad så er det ikke aktuelt, for han giftet seg og ble boende på Hjellestad. Hilsen Bjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Da eg en eller annen gang prøvde å finne en kandidat for denne Nils Nilsen landet eg på denne Lenke som den mest sannsynlige kandidaten. Foreldrene giftet seg 14.7.1816 på Fjellbirkeland. Eg har notert at Fana bygdebok må sjekkes - så kanskje Bjarte kan sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei igjen Bjarte,Eg kom plutselig på at det vart gift ei Agathe Larsdtr. frå Søreide i Fana med ein kar frå Lavik/Brekke, dei var bst. Eilund i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61411&gardpostnr=663&personpostnr=4258&merk=4258#ovre>Lenke== Kan denne Agathe vere identisk med siste alternativ i innlegg (3) over (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Alf Steinsøy skriv at den Agate Larsdtr. som er gift med Knut Bendikson Sætre og bur i Eilund, er mor til Nils Nilsson.Han må då anten vera frå eit tidlegare ekteskap eller fødd utanfor ekteskap.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Alf,Eg trudde eg hadde lest 'godt' avsnittet om Dumba, men har tydeligvis gått glipp av den detaljen.Nils er då ganske sikkert den som er f. 1831, ref. siste lenka i innlegg (3), og truleg f. utanfor ekteskap (finn iallefall ikkje Agathe Larsdtr. som gift i Fana).M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

I mi avskrift frå kyrkjebøkene finn eg følgjande om giftarmålet til Nils Nilsson. Nils Nilsson Eilund, f. Øvsttun i Fana 1831 og Anne Karlsdtr. Grønevik, f. 1842. Gifte 16. juli 1864. Brudgommens far: Nils Larsson. Og Agate Larsdtr. er kalla pige då ho gifte seg med Knut Bendikson. Då må me tru at Nils Nilsson er fødd utanfor ekteskap.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Jeg finner ingen kandidater på Fjellbirkeland i Fanaboken(6).På Øvsttun finner jeg ingen som heter Nils Larsson,men på Midttun,som er nabogård bor det en Nils Larsson (f.ca.1799d.1866)g.1826 m. Kari Nilsdtr. Dyngeland.De hadde en sønn som het Nils,men han bodde på N.Totland. Hilsen Bjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk atter ein gong til Alf og Bjarte!Vi får vel søke mot kirkeboka skal vi finne rette faren til Nils.Ha ei fin helg!M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er kun tre passende kandidater i FT 1865 for Fana, to brødre fra Midttun (ad innlegg 12) og en kar fra Voss.To Nils Larsen i passende alder i 1865 på Store Midttun: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61249&gardpostnr=224&personpostnr=1418&merk=1418#ovre>Lenke og LenkeNils Larsen og Guri Getlesdatter vigd Voss 29.10.1835. Vet ikke om han før hadde vært i Fana.Enkemannen Niels Larsen var gift med Kari Nilsdtr. N. Dyngeland. Sønnen Nils som er nevnt på Totland var f. 1839.Tredje kandidat i 1865, Nils Larsen Store Midtun (Nils Larsen Sandal, f. i Haus ca. 1808 (iflg. bygdeboka s. 281 = feil)), 57 år og født i Fana iflg. i FT 1865 på Hop - også 'nabogard' til Øvsttun. Han er gift 1840 i Fana, da oppført som sønn av Lars Knudsen Store Midttun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Trykkleif: 'også fra Haus'. Verken Nils Larsen eller første kona var fra Haus, slik bygdeboka antyder s. 281. Hans kone nummer to (gift 1862, ingen barn) skulle derimot være fra Mjelde i Haus.Forøvrig hadde Nils Larsen disse barn i første ekteskap: Lars f. 1845, Lisbeth Martine f. 1850 og Anne Malene f. 1854.Men, som du sier, du må nok til kirkebøkene for å få svar på om vi tilslutt har funnet rette Nils Larsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Tusen takk for interessante innlegg Heidi.Vil nok halde Midttun-kandidaten som den meste aktuelle, men det er jo rart at ein evt uektefødd son for han ikkje er nemnd i bygdeboka (?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I bygdeboka er Nils Larsen d.y. knapt nevnt. I rekken av barna til Lars Knudsen står han sist, slik: 'Nils s.n. (på Storemidttun), Knut d. liten, Kari b. på Nesttun, Eli b. på Sandal, Gjertrud b. på N. Titlestad, Nils (?)'. Ingen ytterligere informasjon om hvor han ble av. Under Hop i samme bok, er han feilaktig plassert som født i Haus, ukjent opphav. Bygdebokforfatteren visste altså knapt hvem karen som giftet seg i 1840 var, og nok langt mindre om en uekte sønn født ni år før...Jeg måtte til vigselen for å bekrefte hvem far var, denne har neppe bygdebokforfatterne fått med seg.Hva med et innlegg på arkivforum, hvor du spør om hvem som er oppført som far ved Nils Nilsens dåp? Jeg er spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Heidi,Då har eg fått svar på innlegget i Arkivforum: LenkeDå skulle vel alt vere på plass med tanke på kven faren til Nils Nilsson f. 1831 var/er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.